Westwing Home & Living, klub zakupowy z produktami do wyposażenia i dekoracji wnętrz, przeniósł swój magazyn z warszawskiej Pragi Północ do Parzniewa. Centrum logistyczne w Parzniewie jest jednym z 8 centrów logistycznych Westwing na świecie. Każdego miesiąca wysyłanych jest stąd od 12 do 15 tys. paczek do klientów w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Nowy magazyn Westwing znajduje się w nowo otwartym na początku października 2017 r. parku Hillwood Pruszków, zlokalizowanym 3 km od węzła autostrady A2. Firma ma do dyspozycji 4,2 tys. mkw. powierzchni, a w planach zbudowanie 3-poziomowej antresoli, dzięki której zyska dodatkowe 3 tys. mkw. Dostępność do pięciu ramp, pozwala przyjmować kilka dostaw równocześnie, co jest niezwykle istotne przy obsłudze modelu biznesowego, jakim jest klub zakupowy. Codziennie na stronie sklepu pojawia się ok. 1000 nowych produktów, co dla centrum logistycznego oznacza ok. 250 dostaw przychodzących każdego miesiąca. - Zmiana ta podyktowana jest otwarciem sklepu stacjonarnego i wzrostem sprzedaży w Polsce, Czechach i na Słowacji. Od początku istnienia Westwing staramy się racjonalnie podchodzić do naszych potrzeb logistycznych i dostosowywać powierzchnię magazynową do rosnącego wolumenu. W ostatnim roku znacznie zwiększyliśmy sprzedaż, m.in. dzięki otwarciu sklepu stacjonarnego i rozwojowi obsługiwanych z Warszawy rynków: czeskiego i słowackiego. Potrzebowaliśmy większej powierzchni magazynowej. Ponadto sama lokalizacja, na Pradze Północ, powodowała utrudnienia w pracy magazynu ze względu na ograniczenia ruchu dla pojazdów ciężarowych w Warszawie. W obecnym centrum logistycznym nie ma tego problemu, bo jest zlokalizowane poza miastem - mówi Przemysław Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową.
Westwing Home & Living jest jedną z najszybciej rozwijających się firm w sektorze home & living, który oferuje produkty w krótkoterminowych, spójnych stylistycznie kampaniach. W Polsce firma działa od 2011 r. i ma już ponad 1,7 mln użytkowników. Westwing obecny jest w 14 krajach na trzech kontynentach i na większości tych rynków jest liderem w swojej branży. W roku 2016 firma zrealizowała prawie 3 mln zamówień i wysłała ponad 7 mln produktów, uzyskując jako grupa przychody na poziomie 250 mln euro i w stosunku do 2015 r. odnotowując wzrost o 31 mln euro. Najprężniej Westwing działa na dojrzałych, europejskich rynkach: niemieckim, hiszpańskim i włoskim, dobrze też rozwija się w Brazylii. Ważnym graczem w grupie Westwing jest również Polska, która razem z Czechami i Słowacją ma 2 miliony klientów. Model biznesowy Westwing zakłada ciągle zmieniający się asortyment, dlatego firma nie prowadzi tradycyjnego magazynu z dużymi stanami magazynowymi, a centrum logistyczne służy głównie do kompletowania zamówień. Westwing nie korzysta też z outsourcingu usług logistycznych, wszystkie operacje logistyczne prowadzi we własnym zakresie.
- Wierzymy, że fulfillment to kluczowa kompetencja firm e-commerce, która pozwala zbudować przewagę konkurencyjną. W ciągu 6 lat działalności wypracowaliśmy wiele skutecznych metod organizowania dostaw i wysyłek, ciągle testujemy nowe rozwiązania, dzięki temu pewne operacje robimy szybciej i z mniejszą ilością błędów niż konkurencja. Sami organizujmy odbiór produktów od naszych dostawców – często łączymy różne dostawy z tej samej części Europy i korzystamy z pomocy innych oddziałów Westwing. Część naszych stałych dostawców wysyła produkty bezpośrednio do naszych klientów. Jest to możliwe dzięki specjalnemu, autorskiemu programowi, który jest zintegrowany z naszym systemem WMS – tłumaczy Przemysław Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową.
W związku z tym, że firma dynamicznie się rozwija, równie dynamicznie zmieniają się jej potrzeby logistyczne. Z Polski obsługiwane są rynki czeski i słowacki, gdzie sprzedaż systematycznie wzrasta. Nowy magazyn służy nie tylko do obsługi bieżących zamówień, ale i do tymczasowego przechowywania zwracanych produktów. - Staramy się racjonalnie podchodzić do naszych potrzeb operacyjnych, nie przeinwestowywać, dlatego powiększamy naszą przestrzeń magazynową stopniowo, proporcjonalnie do wzrostu firmy – podsumowuje Przemysław Kowalewski.
(red./źr. Westwing Home & Living)