Dodaj ogłoszenie o pracy


1 grudnia pojedziemy najdłuższym odcinkiem autostrady A2

Pierwsi kierowcy przejadą autostradą A2 Nowy Tomyśl – Świecko 1 grudnia 2011 roku.  To największy projekt infrastrukturalny w Polsce i jeden z największych w Europie zrealizowany na tak długim odcinku o dł. ponad 105 km przez jednego wykonawcę w nawierzchni betonowej - firmę Strabag. To także najdłuższy w Polsce odcinek autostrady o nawierzchni betonowej z eksponowanym kruszywem w technologii „white-topping”.

 

Roboty drogowe Strabag rozpoczął 16 lipca 2009 roku. Do budowy drogi użyto 11,2 mln t kruszyw, tj.: ok. 4,5 mln kruszyw, co stanowi objętościowo 2 680 pociągów po 28 wagonów, czyli 75 tys.  wagonów oraz ok. 6,8 mln t piasku, co zmieściłoby się w 261 260 ciężarówkach 4-osiowych po 26 tony każda. Objętość wykonanych przez Strabag nasypów na A2 osiągnęła ponad 6,4 mln m3, a wykopów przekroczyła 6,6 mln m3. W ramach robót drogowych wykonanych przez firmę ułożono ponad 2,2 mln m2 chudego betonu. Na całym odcinku A2 Nowy Tomyśl –Świecko położono 580 tys. m2 nawierzchni asfaltowej i aż ponad 2 mln 300 tys. m2 nawierzchni betonowej. Tym samym na A2 powstał najdłuższy w Polsce odcinek autostrady o nawierzchni betonowej z eksponowanym kruszywem, w tym 18,8 km odcinek przebudowy istniejącej drogi krajowej nr 2 w pobliżu granicy polsko - niemieckiej, w technologii betonowej zwanej „white-topping”.

 

Technologia „waschbeton”po raz pierwszy zastosowana w Polsce przez Strabag, który swoje doświadczenia z inwestycji realizowanych w całej Europie przeniósł do naszego kraju, z powodzeniem stosowana była już w Austrii, Niemczech czy Belgii. Doświadczenia w tych krajach pokazują, że zwiększa ona gwarantowaną żywotność nawierzchni przy nacisku 115 KN/oś. Nawierzchnia charakteryzuje się również mniejszą emisją hałasu oraz lepszą szorstkością, co wynika z zastosowania odsłoniętego kruszywa w górnej warstwie betonu. Podczas całego kontraktu na terenie budowy pracowało ok. 2.500 pracowników Strabag oraz z firm podwykonawczych. Łącznie przepracowali oni 9 mln 350 tys. roboczo-godzin, w tym kadra inżynierska  ok. 1 mln 350 tys. roboczo-godzin, a pracownicy fizyczni i operatorzy ok. 8 mln roboczo-godzin.

Realizacja budowy wymagała doskonalej logistyki, organizacji pracy, sprawnego pozyskiwania i transportowania materiałów budowlanych oraz opracowania szczegółowych procedur umożliwiających sprawne zatwierdzanie kolejnych (było ich aż 95) etapów budowy. Kluczowym było opracowanie procedury uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie poszczególnych elementów autostrady, w krótkim czasie w wielu instytucjach oraz na terenie dwóch województw w jednym czasie (WIOŚ, PIP, Sanepid, Straż Pożarna, WINB, Policja, Samorządy Woj. Lubuskiego i Wielkopolskiego).

 

105,9 km odcinek A2 jest obecnie najważniejszym łącznikiem drogowym między Polską a Niemcami poprzez przejście graniczne w Świecku. Dzięki niemu od 1 grudnia 2011 roku będzie można podróżować między granicą polsko-niemiecką a Strykowem pod Łodzią jednym ciągiem komunikacyjnym. Na całym odcinku A2 powstały 84 obiekty inżynierskie w tym: 31 wiaduktów wybudowanych nad autostradą i 19 obiektów znajdujących się w jej ciągu. Obiekty służące ochronie środowiska to: 23 dolne i 13 górnych przejść dla zwierząt obejmujących także 3 tzw. bramownice dla nietoperzy oraz 10,5 km ekranów akustycznych.  
(źr. Strabag)


Co to jest technologia nawierzchni z kruszywem eksponowanym - „waschbeton”: nawierzchnia płyty betonowej składa się z 23 centymetrowej dolnej warstwy betonu B40 oraz  5 centymetrowej górnej warstwy betonu B40, które są układane jednocześnie w dwóch warstwach z różnych mieszanek betonowych, w technologii  tzw.„mokre na mokre”. Pod płytą nawierzchni betonowej znajduje się warstwa podbudowy z chudego betonu o grubości 20 cm, którą ułożono na wykonanej wcześniej warstwie mrozoochronnej o grubości 32 cm. Przed rozpoczęciem układania nawierzchni płyty betonowej, na podbudowie z chudego betonu układana jest geowłóknina, która działa jako warstwa oddzielająca i odwadniająca.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.