Dodaj ogłoszenie o pracy


Dachser w ciekawym eksperymencie

Dachy naczep to mnóstwo niespożytkowanej przestrzeni, na której można by  zainstalować panele fotowoltaiczne i korzystać z pozyskiwanej w ten sposób energii. Tej metody postanowił spróbować Dachser we współpracy z Instytutem Systemów Energii Słonecznej im. Fraunhofera ISE, który  testuje własnie takie rozwiązanie. Eksperymentalny pojazd z panelami słonecznymi jeździ po ulicach niemieckiego Ulm.

Przez ostatnich kilka lat Dział Zarządzania i Organizacji Sieci w Dachser prowadził badania z wykorzystaniem prototypu naczepy z instalacją fotowoltaiczną, która jest używana przy przewozach w okolicy centrum logistycznego w Ulm. Zespół uzyskał w ten sposób cenne dane, które doprowadziły do wdrożenia wielu usprawnień. W końcu Dachser połączył siły z Instytutem Systemów Energii Słonecznej im. Fraunhofera ISE. Celem współpracy jest zbadanie, ile energii w ciągu roku można pozyskać z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachach naczep. Obecnie projekt pilotażowy obejmuje testy pojazdu do przewozu towarów wrażliwych na działanie niskich temperatur, wyposażonego w akumulator, baterie słoneczne, ogrzewanie części ładunkowej, czujniki temperatury i panel sterowania.
- Nasz plan zakłada zebranie wiarygodnych danych podczas zimy – komentuje Maxie Beutler, która wraz z Nicole Sommerlatte jest odpowiedzialna za testy w Dachser. Jak podkreśla, wstępne wyniki badań są obiecujące. - W zależności od stopnia nasłonecznienia panele mogą osiągnąć moc do 1700 W. Energia uzyskiwana z modułów fotowoltaicznych i akumulatora pozwala na utrzymanie w części towarowej stabilnej temperatury nieco ponad 2 stopni Celsjusza.
Wyniki testów pokażą, jaki potencjał kryje w sobie możliwość pozyskiwania energii słonecznej z paneli w poruszających się pojazdach. – Oczywiście na ten moment to spekulacje, ale jeśli na dalszym etapie badań okaże się, że jesteśmy w stanie generować i wykorzystywać energię z paneli fotowoltaicznych na przykład w agregatach chłodniczych czy wózkach widłowych, to byłby to znaczący krok w stronę poprawy poziomu ochrony środowiska – dodaje Maxie Beutler.
- Generowanie, magazynowanie i wykorzystywanie energii otrzymywanej ze słońca podczas przejazdu – w ten sposób przybliżamy do siebie świat logistyki i produkcji energii. Próby łączenia technologii z dwóch różnych branż zawsze stanowią wyzwanie, ale ten projekt opiera się na konstruktywnej współpracy mającej na celu wypracowanie innowacyjnych rozwiązań – mówi Matthieu Ebert, prowadzący projekt z ramienia Instytutu Fraunhofera ISE.

Zatrudniający ponad 1100 pracowników Instytut Systemów Energii Słonecznej im. Fraunhofera ISE jest największą instytucją w Europie prowadzącą badania nad energią słoneczną. Celem działania tej organizacji jest stworzenie zrównoważonego, oszczędnego, bezpiecznego i sprawiedliwego społecznie systemu zaopatrzenia w energię, bazującego na źródłach odnawialnych. W ramach swoich obszarów badawczych, obejmujących efektywność energetyczną, pozyskiwanie energii, jej dystrybucję oraz magazynowanie, Instytut dąży do stworzenia technicznych warunków koniecznych do efektywnego i przyjaznego środowisku dostarczania energii, zarówno w krajach uprzemysłowionych, jak i rozwijających się.

(źr. Dachser)

czy wiedziałeś, że...
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.
W roku 2021 całkowita wartość transakcji w sektorze nieruchomości magazynowych w Europie wyniosła ok. 62 mld euro, co oznacza wzrost aż o 79% w porównaniu do średniej za poprzednie pięć lat. W Polsce odnotowano popyt na poziomie 7,35 mln m kw. oraz wzrost absorpcji o 84% rok do roku. W skali całego kontynentu najwięcej, bo aż 19,5 mld euro, zainwestowano w Wielkiej Brytanii, co stanowi 31% łącznego wolumenu. Wysokie poziomy aktywności inwestycyjnej odnotowano także w Niemczech (8,6 mld euro), Francji (6,5 mld euro), Szwecji (5,8 mld euro) oraz Holandii (5,7 mld euro).
Ponad 60 proc. pracowników w Polsce podczas pracy załatwia swoje prywatne spawy. Z drugiej strony, ponad połowa zatrudnionych odpowiada na służbowe maile i odbiera telefony po godzinach pracy. Jednak zdecydowana większość podczas urlopu z łatwością odrywa się od obowiązków zawodowych i nie odczuwa presji od pracodawcy z tego powodu – tak wynika z globalnego badania Randstad Workmonitor.
Korona-kryzys dotknął niemałą grupę Polaków, ale jak wynika z danych Intrum, kobiety odczuły to bardziej. Pandemia zmniejszyła dochody i dobrobyt finansowy ponad połowy kobiet w naszym kraju (51 proc.) i 41 proc. mężczyzn.