Dodaj ogłoszenie o pracy


Dachser w ciekawym eksperymencie

Dachy naczep to mnóstwo niespożytkowanej przestrzeni, na której można by  zainstalować panele fotowoltaiczne i korzystać z pozyskiwanej w ten sposób energii. Tej metody postanowił spróbować Dachser we współpracy z Instytutem Systemów Energii Słonecznej im. Fraunhofera ISE, który  testuje własnie takie rozwiązanie. Eksperymentalny pojazd z panelami słonecznymi jeździ po ulicach niemieckiego Ulm.

Przez ostatnich kilka lat Dział Zarządzania i Organizacji Sieci w Dachser prowadził badania z wykorzystaniem prototypu naczepy z instalacją fotowoltaiczną, która jest używana przy przewozach w okolicy centrum logistycznego w Ulm. Zespół uzyskał w ten sposób cenne dane, które doprowadziły do wdrożenia wielu usprawnień. W końcu Dachser połączył siły z Instytutem Systemów Energii Słonecznej im. Fraunhofera ISE. Celem współpracy jest zbadanie, ile energii w ciągu roku można pozyskać z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachach naczep. Obecnie projekt pilotażowy obejmuje testy pojazdu do przewozu towarów wrażliwych na działanie niskich temperatur, wyposażonego w akumulator, baterie słoneczne, ogrzewanie części ładunkowej, czujniki temperatury i panel sterowania.
- Nasz plan zakłada zebranie wiarygodnych danych podczas zimy – komentuje Maxie Beutler, która wraz z Nicole Sommerlatte jest odpowiedzialna za testy w Dachser. Jak podkreśla, wstępne wyniki badań są obiecujące. - W zależności od stopnia nasłonecznienia panele mogą osiągnąć moc do 1700 W. Energia uzyskiwana z modułów fotowoltaicznych i akumulatora pozwala na utrzymanie w części towarowej stabilnej temperatury nieco ponad 2 stopni Celsjusza.
Wyniki testów pokażą, jaki potencjał kryje w sobie możliwość pozyskiwania energii słonecznej z paneli w poruszających się pojazdach. – Oczywiście na ten moment to spekulacje, ale jeśli na dalszym etapie badań okaże się, że jesteśmy w stanie generować i wykorzystywać energię z paneli fotowoltaicznych na przykład w agregatach chłodniczych czy wózkach widłowych, to byłby to znaczący krok w stronę poprawy poziomu ochrony środowiska – dodaje Maxie Beutler.
- Generowanie, magazynowanie i wykorzystywanie energii otrzymywanej ze słońca podczas przejazdu – w ten sposób przybliżamy do siebie świat logistyki i produkcji energii. Próby łączenia technologii z dwóch różnych branż zawsze stanowią wyzwanie, ale ten projekt opiera się na konstruktywnej współpracy mającej na celu wypracowanie innowacyjnych rozwiązań – mówi Matthieu Ebert, prowadzący projekt z ramienia Instytutu Fraunhofera ISE.

Zatrudniający ponad 1100 pracowników Instytut Systemów Energii Słonecznej im. Fraunhofera ISE jest największą instytucją w Europie prowadzącą badania nad energią słoneczną. Celem działania tej organizacji jest stworzenie zrównoważonego, oszczędnego, bezpiecznego i sprawiedliwego społecznie systemu zaopatrzenia w energię, bazującego na źródłach odnawialnych. W ramach swoich obszarów badawczych, obejmujących efektywność energetyczną, pozyskiwanie energii, jej dystrybucję oraz magazynowanie, Instytut dąży do stworzenia technicznych warunków koniecznych do efektywnego i przyjaznego środowisku dostarczania energii, zarówno w krajach uprzemysłowionych, jak i rozwijających się.

(źr. Dachser)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.