Dokładnie 13 lipca 1976 r. w Danii powstało DSV, kiedy to dziewięć niezależnych firm transportowych połączyło swoje siły tworząc jedną grupę. Czterdzieści lat później to niewielkie duńskie przedsiębiorstwo urosło do rozmiarów jednego z największych operatorów logistycznych na świecie.
Warto przy tym jubileuszu wspomnieć, że DSV zostało powołane do życia jako rezultat nie najlepiej przeprowadzonego połączenia firm. W czerwcu 1976 r. wiele niezależnych firm transportu drogowego pozostało bez pracy w wyniku fuzji zatrudniających ich operatorów, którzy po połączeniu preferowali dostawców tylko jednej firmy. Przewoźnicy, którzy zostali bez pracy postanowili się połączyć tworząc nową firmę pod wodzą Leifa Tullberga – tak właśnie powstało DSV (De Sammensluttede Vognmænd czyli w tłumaczeniu połączone firmy transportu drogowego). To właśnie ówczesny prezes firmy stworzył zasady biznesowe, które w tej samej bądź podobnej formie przyświecają operatorowi do dziś:
- firma należąca do firm transportowych - co w dzisiejszych czasach przekłada się na własność udziałowców
- brak własnych pojazdów – dzisiejsza strategia asset-light
- zarabianie pieniędzy zanim zacznie się je wydawać – dzisiejsza koncentracja na efektywności kosztowej
Przez wiele lat DSV działało wyłącznie w oparciu o powyższe zasady nie tworząc przy okazji żadnej wielkiej strategii biznesowej. W latach 1997-2000 kiedy odbyło się pierwsze wielkie przejęcie innego operatora przez DSV kompleksowa strategia działania na kolejne lata zaczęła nabierać kształtów.
- Nie wyobrażaliśmy sobie jak bardzo DSV urośnie na przestrzeni lat. Wręcz wydaje mi się, że jeśli za bardzo koncentrowalibyśmy się wtedy na celu długofalowym, to mogłoby nam nie starczyć odwagi, aby kupić Samson i DFDS Dan Transport. Mieliśmy też świadomość możliwości, jakie pojawiały się przed nami w odpowiednim momencie w czasie. To właśnie po przejęciu Samsona zdaliśmy sobie sprawę z tego, że ten rodzaj wzrostu powinien stać się jednym ze stałych elementów naszej strategii biznesowej. Po przejęciu DFDS nasza firma urosła czterokrotnie dając nam pierwszy obraz tego, jak wielkim operatorem staniemy się w przyszłości - opowiada Kurt Larsen, członek Rady Nadzorczej DSV, który dołączył do firmy wraz z pierwszym przejęciem operatora w 1989 r. Wiele firm, które na przestrzeni lat stały się częścią DSV, mają historię dłuższą niż ostatnich 40 lat. Samson Transport został założony w 1934 r., DFDS i Frans Maas odpowiednio w 1866 i 1980. Najstarszą firmą przyłączoną do DSV był natomiast ABX Logistics, założony w 1816 roku. Ostatnia przejęta przez DSV firma – UTi Worldwide ma korzenie sięgające 1926 r. Większość pracowników firm, które z czasem stały się częścią DSV, wciąż pracuje w strukturach operatora, pracując razem na wspólny sukces jaki DSV odnosi na przestrzeni lat.
Obecnie DSV stanowi numer pięć na liście globalnych operatorów, zatrudniając ponad 40 tys. pracowników na sześciu kontynentach.
(źr. DSV)