Dodaj ogłoszenie o pracy


Roboty już wkrótce zdominują rynek usług logistycznych – prognozuje DHL!

Robotyka może już niedługo zdominować usługi, takie jak odbieranie, pakowanie i transportowanie towarów. Według Grupy Deutsche Post DHL (DPDHL), logistyka zbliża się do momentu, w którym roboty staną się niezbędne w świecie usług logistycznych. Grupa opublikowała właśnie najnowszy raport trendów zatytułowany "Robotics in Logistics", ujawniający, jaki wpływ na łańcuchy dostaw będzie miało wdrożenie robotów współpracujących z ludźmi.  

- Roboty pracują w wielu sektorach przemysłu, lecz nie miało to dotychczas wpływu na logistykę ze względu na złożoność pracy, tj. wykonywania szeregu różnych czynności w nieskończenie dużej liczbie kombinacji, w pobliżu ludzi i w ograniczonej przestrzeni. Bieżące badania wskazują, że 80 proc. placówek logistycznych nadal obsługują ludzie. Od niedawna jednak technologie zaczęto dostosowywać do potrzeb związanych z wykorzystaniem elastycznych i tanich robotów, które mogą współpracować z człowiekiem w sektorze usług logistycznych – mówi Matthias Heutger, starszy wiceprezes ds. marketingu i innowacji w DHL Customer Solutions & Innovation.

Roboty standardem w pracy magazynowej?
Analitycy, na podstawie raportu „Robotics in logistcs”, zwracają uwagę na przyspieszony rozwój robotów nowej generacji, zdolnych do widzenia, przemieszczania się, reagowania na otaczające je środowisko oraz wykonywania precyzyjnych czynności w połączeniu z ludźmi. Proces ten jest stymulowany takimi czynnikami jak natężenie pracy, e-handel, a także kurczące się i starzejące zasoby siły roboczej. W wyniku tego, projekty finansowane przez rządy, inwestorów i kluczowych sprzedawców detalicznych w kilku krajach są siłą napędową przeprowadzanych na dużą skalę nowych badań, co nie pozostaje bez wpływu na tworzenie robotów spokrewnionych z usługami logistycznymi. Oprócz USA, Chin, Rosji i Japonii, w tym swoistym "wyścigu robotów" solidną pozycję zajmuje również Europa. W ramach programu SPARC Komisji Europejskiej, UE zainwestuje 700 mln euro w badania nad robotyką przemysłową, zaś konsorcjum 180 spółek europejskich ma przekazać dodatkowe 2,1 mld euro do roku 2020.
- Tak samo, jak nasze dzieci nie potrafią wyobrazić sobie świata bez komputerów, prawdopodobnie ich dzieci nie będą w stanie wyobrazić go sobie bez robotów. Opracowanie robotów przemysłowych nowej generacji, zdolnych do pracy z ludźmi i wokół nich, będzie wymagało olbrzymich nakładów inwestycyjnych na rozwój technologii tego typu, lecz my w Grupie DPDHL wierzymy, że towary będą wkrótce obsługiwane w łańcuchach dostaw szybciej i oszczędniej przez roboty i ludzi współpracujących ze sobą – prognozuje Clemens Beckman, wiceprezes ds. innowacji i działalności PeP (Post – eCommerce – Parcel) w Grupie DPDHL.


Grupa DPDHL rozpoczęła już testowanie robotów i ich roli w sektorze usług logistycznych. Próby z użyciem robotów, ukierunkowane na znalezienie rozwiązań umożliwiających przekształcenie łańcuchów dostaw, przeprowadzono w wyselekcjonowanych magazynach. Tempo postępu technologicznego wzrasta dzięki najnowszym udoskonaleniom i przełomowym rozwiązaniom tworzonym niemal z dnia na dzień. Prognoza dotycząca robotyki przedstawia się niezwykle ekscytująco, cały świat usług logistycznych będzie zaś czerpał korzyści płynące z rozwoju tych technologii. Opiniami na temat testów będzie można podzielić się podczas Dnia Robotyki - imprezy organizowanej w niemieckim Centrum Innowacji DHL, skupiającej czołowe umysły branży automatyki i robotyki przemysłowej. Będzie to dzień poświęcony dyskusjom nad poziomem zaawansowania współpracy człowieka z robotem w połączeniu z nowoczesnymi wystawami wiodących firm w branży robotyki przemysłowej.

Raport "Robotics in Logistic" zawiera opinie i aktualne informacje naukowców oraz praktyków na temat robotyki. Został opracowany w ramach Logistics Trend Radar - narzędzia wykorzystywanego przez DHL do wskazywania oraz podtrzymywania trendów i technologii właściwych dla sektora robotyki.

Raport jest dostępny na stronie www.dhl.com/robots
(red/źr. DHL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.