Dodaj ogłoszenie o pracy


Przejście największych armatorów do Gdańska odbiło się na wynikach BCT Gdynia

Aż o 25 proc. spadły przeładunki kontenerów w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni. Rok 2015 przyniósł przeciętny wynik przeładunków w historii tego terminalu, które osiągnęły wolumen na poziomie 354 992 TEU. Na dość słaby wynik największy wpływ miały przetasowania na trójmiejskim rynku przeładunków kontenerów – przejście największych armatorów do Portu Gdańsk. BCT Gdynia zamierza odzyskać swoich klientów, a to dzięki inwestycjom, które już częściowo zrealizowano.

Istotny wpływ na 25 proc. spadek przeładunków kontenerów zanotowany w BCT miało przejście do Portu Gdańsk - zmiany w trasach żeglugowych – największych armatorów i zarazem dotychczasowych klientów BCT. To efekt uruchomionych w 2015 roku aliansów żeglugowych – 2M oraz G6 - operujących dużymi, oceanicznymi statkami i poszukującymi odpowiednich dla nich warunków nawigacyjnych. W obecnej chwili port w Gdyni nie spełnia owych warunków a zapowiadane od dawna inwestycje w ich poprawę są opóźnione.
- Powolnie prowadzone i spóźnione projekty dostosowujące port w do obsługi bardzo dużych statków, to znaczy powiększenie obrotnicy nr 2 oraz pogłębienie kanałów do 16 metrów uniemożliwia nam obsługę megakontenerowców w bezpośrednich serwisach z Azji, mimo że BCT mocno zainwestował w ostatnich 3 latach i jest do tego gotowy – podkreśla Krzysztof Szymborski, prezes Zarządu BCT Gdynia S.A. – Stąd znaczna ilość kontenerów odpłynęła do Gdańska. Przyczyniło się do tego gwałtowne załamanie tranzytu do Rosji, a do przeciętnego wyniku w drugim półroczu dodatkowo dołożyło się spowolnienie w Chinach – wyjaśnia prezes BCT.

Rok 2015 był również rokiem zakończenia większości inwestycji prowadzonych od trzech lat w BCT a mających na celu przygotowanie terminalu do bezpośredniej obsługi statków oceanicznych. Znacząco powiększono i unowocześniono park maszynowy, między innymi o cztery nowe suwnice nabrzeżowe STS, dwie suwnice kolejowe, dwa reachstackery, dwa wozy podsiębierne, dwie suwnice placowe RTG oraz drobny sprzęt przeładunkowy. Zmodernizowano place składowe, unowocześniono infrastrukturę IT oraz wprowadzono automatyzację procesów bramowych i lokalizację kontenerów w BCT.

BCT stało się za to liderem w przeładunkach „project cargo” – ładunków niestandardowych. W ciągu całego roku 2015 przez terminal przeładowano ok. 300 tyś ton ładunków ponadgabarytowych ze szczególnym wskazaniem na elementy wież wiatrowych, konstrukcji stalowych i maszynowych. Dzięki posiadanemu sprzętowi do obsługi tego rodzaju elementów, fachowej kadrze oraz odpowiednio przystosowanym placom składowym klienci chętnie korzystali z możliwości tego typu przeładunków.

Ilości przeładowanych ładunków w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni
                                                   2015         2014
przeładunki kontenerów (TEU)         354 992      475 275
przeładunki drobnicy ogółem (tony)
w tym project cargo                       459 044      511 888
przeładunki samochodów (szt.)           10 639       15 951

(źr. BCT Gdynia)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.