Aż o 25 proc. spadły przeładunki kontenerów w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni. Rok 2015 przyniósł przeciętny wynik przeładunków w historii tego terminalu, które osiągnęły wolumen na poziomie 354 992 TEU. Na dość słaby wynik największy wpływ miały przetasowania na trójmiejskim rynku przeładunków kontenerów – przejście największych armatorów do Portu Gdańsk. BCT Gdynia zamierza odzyskać swoich klientów, a to dzięki inwestycjom, które już częściowo zrealizowano.
Istotny wpływ na 25 proc. spadek przeładunków kontenerów zanotowany w BCT miało przejście do Portu Gdańsk - zmiany w trasach żeglugowych – największych armatorów i zarazem dotychczasowych klientów BCT. To efekt uruchomionych w 2015 roku aliansów żeglugowych – 2M oraz G6 - operujących dużymi, oceanicznymi statkami i poszukującymi odpowiednich dla nich warunków nawigacyjnych. W obecnej chwili port w Gdyni nie spełnia owych warunków a zapowiadane od dawna inwestycje w ich poprawę są opóźnione.
- Powolnie prowadzone i spóźnione projekty dostosowujące port w do obsługi bardzo dużych statków, to znaczy powiększenie obrotnicy nr 2 oraz pogłębienie kanałów do 16 metrów uniemożliwia nam obsługę megakontenerowców w bezpośrednich serwisach z Azji, mimo że BCT mocno zainwestował w ostatnich 3 latach i jest do tego gotowy – podkreśla Krzysztof Szymborski, prezes Zarządu BCT Gdynia S.A. – Stąd znaczna ilość kontenerów odpłynęła do Gdańska. Przyczyniło się do tego gwałtowne załamanie tranzytu do Rosji, a do przeciętnego wyniku w drugim półroczu dodatkowo dołożyło się spowolnienie w Chinach – wyjaśnia prezes BCT.
Rok 2015 był również rokiem zakończenia większości inwestycji prowadzonych od trzech lat w BCT a mających na celu przygotowanie terminalu do bezpośredniej obsługi statków oceanicznych. Znacząco powiększono i unowocześniono park maszynowy, między innymi o cztery nowe suwnice nabrzeżowe STS, dwie suwnice kolejowe, dwa reachstackery, dwa wozy podsiębierne, dwie suwnice placowe RTG oraz drobny sprzęt przeładunkowy. Zmodernizowano place składowe, unowocześniono infrastrukturę IT oraz wprowadzono automatyzację procesów bramowych i lokalizację kontenerów w BCT.
BCT stało się za to liderem w przeładunkach „project cargo” – ładunków niestandardowych. W ciągu całego roku 2015 przez terminal przeładowano ok. 300 tyś ton ładunków ponadgabarytowych ze szczególnym wskazaniem na elementy wież wiatrowych, konstrukcji stalowych i maszynowych. Dzięki posiadanemu sprzętowi do obsługi tego rodzaju elementów, fachowej kadrze oraz odpowiednio przystosowanym placom składowym klienci chętnie korzystali z możliwości tego typu przeładunków.
Ilości przeładowanych ładunków w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni
2015 2014
przeładunki kontenerów (TEU) 354 992 475 275
przeładunki drobnicy ogółem (tony)
w tym project cargo 459 044 511 888
przeładunki samochodów (szt.) 10 639 15 951
(źr. BCT Gdynia)