arvato Polska, podpisało umowę z producentem i dystrybutorem ubranek dziecięcych Endo na pełną obsługę logistyczną sklepu internetowego. Współpraca rozpoczęła się w sierpniu ubiegłego roku, a w ostatnim czasie jej zakres został rozszerzony o unikatową na polskim rynku usługę, obejmującą zaawansowaną integrację systemową z uwzględnieniem bezpośrednich realizacji ze składu celnego.
Sklep internetowy Endo jest obsługiwany logistycznie w magazynie arvato w Błoniu k. Warszawy. Na początku współpraca obejmowała kompleksową obsługę w zakresie magazynowania, kompletacji zleceń, obsługę zwrotów i wysyłkę towaru do klientów indywidualnych tylko w ramach magazynu „krajowego”, w którym cały towar z importu był dostarczany w kartonach już po ocleniu ze Składu Celnego klienta, zlokalizowanego w Pruszkowie. Aby usprawnić i przyspieszyć dostawy towaru Endo, arvato postanowiło uruchomić wszystkie procesy dostępne w ramach procedury Składu Celnego. Chodziło o odprawy poszczególnych partii towarów wychodzących ze składu celnego na bieżąco, czyli zamknięcie procedury dopuszczenia do obrotu, w tym również clenie, w momencie wyjścia danej rzeczy ze składu celnego (w czasie zakupu towaru przez klienta). Realizacja tego projektu wymagała bezpośredniej współpracy sześciu firm i wiązała się z integracją czterech niezależnych systemów informatycznych – WMS arvato, ERP endo, CMS endo i systemu do obsługi zgłoszeń celnych Huzar, który przekazuje dane dotyczące zgłoszeń celnych do sytemu Celina Urzędu Celnego. - Ten etap był bardzo złożony i wymagający dużej wiedzy oraz zaangażowania całego zespołu wdrożeniowego. Dzięki temu doświadczeniu udało nam się wykreować i zbudować nasze zupełnie nowe kompetencje w obszarze obsługi e-commerce, w zakresie składu celnego. Dodatkowo warto wspomnieć, że jest to pierwszy taki projekt na rynku – pierwszy o takim poziomie integracji – wyjaśnia Lidia Ratajczak-Kluck, dyrektor SG SCM w arvato Polska.
W chwili obecnej zgłoszenia celne z danego dnia są realizowane o godz. 15:00, a to oznacza, że spakowane zamówienia po ocleniu jeszcze tego samego dnia są przekazywane do 4 z 5 przewoźników obsługujących klientów sklepu internetowego Endo, zapewniając czas realizacji większości zamówień w 24 h. W okresach wzmożonego ruchu (np. związanego ze świętami, dniem dziecka, itp.), arvato wydłuża czas pracy zespołu, dostosowując go do zapotrzebowania, w tym czasie uruchomiane są również dodatkowe dyspozycje clenia. W ramach kompleksowości tego rozwiązania, WMS SAP arvato jest odpowiedzialne za zarządzanie składem celnym zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami, a współpracująca z Endo i arvato Agencja Celna realizuje wszystkie procedury celne związane z importem, transferem towaru pomiędzy składami, dopuszczeniem do obrotu i exportem. Pozwoliło to na wykreowanie i zbudowanie zupełnie nowych kompetencji arvato w zakresie procedury składu celnego do obsługi rynku e-commerce w Polsce.
- Trudno nam było oddać całą logistykę sklepu internetowego w jedne ręce. Nie szukaliśmy firmy logistycznej, ale partnera logistycznego, z którym moglibyśmy nie tylko wysyłać nasze towary, ale również wyznaczać wizje logistyczne na przyszłość, bo rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie –mówi Katarzyna Zielińska, dyrektor sprzedaży i marketingu, członek zarządu Endo.
Endo zależało na zapewnieniu swojemu klientowi pełnego dostępu do każdego artykułu na magazynie bez spowalniania procesu wysyłki. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom arvato, zwiększyła się dostępność asortymentu w sklepie internetowym Endo. W jednym czasie sklep internetowy Endo może teraz obsłużyć nawet 1000 klientów. Zwiększenie dostępności asortymentu na magazynie o 20 proc, umożliwiło wzrost sprzedaży produktów Endo o 50 proc.
- Już dwa lata temu chcieliśmy oddać logistykę w outsourcing, ale kilku oferentów z którymi prowadziliśmy rozmowy nie było w stanie zrealizować tych wszystkich procesów i wdrożyć je w tak krótkim czasie (2 miesiące). Dodatkowym czynnikiem były relacje z ludźmi po stronie operatora logistycznego, a także chęć wspólnego podjęcia się tego wyzwania i ryzyka. No i oczywiście koszty, które też nie mogły być wyższe niż przed outsourcingiem. Możemy powiedzieć, że arvato spełniło marzenie Endo w zakresie logistyki. Obecnie możemy zrobić obrót na poziomie miesięcznego volumenu w ciągu jednego dnia z zachowaniem jednakowych standardów dostawy – komentuje Mirosław Drywień, dyrektor finansowy, członek zarządu Endo. Minusem rozwiązania jest to, że arvato nie jest w stanie zapewnić obsługi całego łańcucha dostawy towaru Endo - od zakładu produkcyjnego do klienta – czyli łącznie z frachtem morskim, co jeszcze bardziej pozwoliłoby zoptymalizować cały łańcuch dostawy.
Największe korzyści jakie odniosło Endo z rozwiązania arvato, to:
- zoptymalizowanie należności celno-podatkowych - clenie tylko towaru, na który otrzymano zamówienie od klientów poprawia cash flow;
- zagwarantowanie elastyczności rozwiązań operacyjnych - możliwość pracy zmianowej, obsługa wzrostów sprzedażowych, późne odbiory przesyłek przez firmy kurierskie.
- umożliwienie realizacji zleceń w tym samym dniu (next day delivery)
- zapewnienie pełnej dostępności towaru do sprzedaży - możliwość składowania wszystkich towarów wspólnotowych i niewspólnotowych do sprzedaży w jednym magazynie.
Jak działa Endo?
Endo powstało w 1991 roku. To producent ubrań dla dzieci i dorosłych. Ubrania Endo charakteryzują napisy w języku polskim, pokazujące ile emocji i skojarzeń mogą budzić w dorosłych i dzieciach pomysłowe i zaskakujące gry słowne. Ubrania Endo szyte są z bawełny i lnu, ozdabiane są ekologicznymi nadrukami z farb wodnych. Firma działała przez wiele lat jako marka zaliczana do niszowych. W 2013 firma położyła nacisk na wsparcie sprzedaży online, chociaż Endo jako jedyna z nielicznych polskich firm już od 2008 roku prowadziła sprzedaż w internecie. Decyzja o zmianie profilu firmy na e-commerce okazała się być bardzo trafną. Obecnie Endo ma w ofercie ubrania nie tylko dla dzieci a także dla dorosłych (rodziców i dziadków), różnorodne akcesoria i książki, a także dobrze znany wszystkim Miś Endo. Stronę endo.pl odwiedza miesięcznie średnio 500 tys. klientów, którym firma oferuje na stronie internetowej 1700 produktów. Według magazynu „Press” marka Endo to jedna ze „101 Idei i Brandów promujących polską gospodarkę” .
arvato Polska
arvato Polska, wchodząca w skład grupy arvato AG jest częścią międzynarodowego koncernu medialnego Bertelsmann SE & Co. KGaA. Firma świadczy kompleksowe usługi outsourcingowe w zakresie 3 grup rozwiązań: SCM (logistyka kontraktowa, obsługa programów lojalnościowych, e-commerce, healthcare), CRM (wielokanałowa obsługa klientów - call/contact center, back office, telesprzedaż) oraz FS (specjalistyczne usługi finansowe: faktoring, monitoring należności, windykacja, postępowanie sądowe i egzekucyjne, zakup wierzytelności, BPO finansowe, risk management). W Polsce firma posiada cztery oddziały Contact Center, cztery centra usługowo-logistyczne oraz dwa centra BPO finansowego. W dziesięciu lokalizacjach zatrudnia 2600 pracowników. Klientów obsługuje w 14 językach. Arvato dysponuje 67 tys. mkw łącznej powierzchni magazynowej.
(red)