Jak dostarczać towary w zaułkach śródziemnomorskich wąskich uliczek starego miasta, wzdłuż których umieszczone są sklepy odzieżowe, butiki i sklepiki z pamiątkami, a wokół pełno turystów? Sposobem na to mogą być pojazdy elektryczne El Carrito, których testy rozpoczął właśnie w Maladze operator logistyczny Azkar, należący do grupy Dachser.
- Azkar posiada na Półwyspie Iberyjskim sieć połączeń drobnicowych. Jednak lokalne warunki ponad tysiącletniego nadmorskiego miasta, jakim jest Malaga, są odporne na nowoczesne standardy logistyczne. Aby osiągnąć maksymalne korzyści z naszej sieci dla tutejszych klientów, musimy stosować elastyczne, niekonwencjonalne metody – wyjaśnia Juan Quintana, dyrektor zarządzający Dachser w regionie Półwyspu Iberyjskiego.
Elektryczny El Carrito
14 procent wszystkich sklepów w Maladze zlokalizowanych jest w starej dzielnicy miasta. Deptak, do którego dostęp jest ograniczony i gdzie są wyjątkowo krótkie okna czasowe dla dostaw, jest duży. A ponieważ klienci w centrum miasta oczekują, że półki w ich okolicznych sklepach będą stale w pełni zaopatrzone, jest to spore wyzwanie dla handlowców i operatorów logistycznych. Z tego powodu władze miasta w Maladze postanowiły być pierwszą gminą w Hiszpanii wdrażającą projekt Miejskiego Centrum Ekologicznej Dystrybucji, który polega na dostarczaniu towarów do klientów za pomocą pojazdów elektrycznych. W pełni załadowany, z prędkością zaledwie 7 km/h i promieniu skrętu 1,65 m El Carrito – jak w przeszłości zwierzę pociągowe – porusza się po uliczkach starego miasta Malagi. Pojazd w nocy podłączany jest do gniazdka elektrycznego, aby naładować baterie na następny dzień. Ładowanie nie musi się odbywać codziennie, ponieważ baterie 48V El Carrito wystarczą na 72 godziny pracy. Transport przesyłek realizowany jest najpierw do lokalnego oddziału Azkar. Stamtąd towar zostaje przewieziony do pojazdu elektrycznego do centrum Malagi. Pojazd ma małe, zabezpieczone komórki do przechowywania przesyłek.
- Minęło już wystarczająco dużo czasu, aby móc stwierdzić, że El Carrito się sprawdził – wyjaśnia Francisco Utrera, kierownik oddziału Azkar w Maladze, należącego do grupy Dachser. - Oczywiście, ładowność jest ograniczona i musimy często dostarczać towar z oddziału. Ale w tym samym czasie możemy elastycznie realizować dostawy do wszystkich sklepów w centrum miasta przy użyciu pojazdu elektrycznego, co doceniają nasi klienci – dodaje.
Dodatkową zaletą jest powszechne zainteresowanie, jakie wzbudza elektryczny pojazd wśród turystów, który praktycznie gości na stałe na uliczkach Malagi - pięć dni w tygodniu, przez dwanaście godzin dziennie.
(red/za inf. Daschser)