Dodaj ogłoszenie o pracy


Popyt na wózki widłowe – preferencje klientów

Serwis sprzedażowy Oferteo.pl, podsumował transakcje dotyczące preferencji zakupowych wózków widłowych. Z raportu serwisu wynika, że firmy częściej zaopatrują się w pojazdy używane niż nowe, a najpopularniejszym typem są wózki widłowe czołowe. W rocznym badaniu przeanalizowano 2 022 zapytania ofertowe.
Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Oferteo.pl, zdecydowana większość firm poszukuje wózków widłowych czołowych (78,3 proc. zapytań) do pracy w magazynie lub na utwardzonym placu. Co jedenasty użytkownik (8,7 proc.) chciałby zaopatrzyć się w paletowy wózek prowadzony. Wśród pozostałych poszukiwanych typów wózków wymieniane są wózki widłowe boczne, wysokiego składowania czy terenowe. Blisko połowa firm (48,8 proc.) potrzebuje wózka widłowego do przenoszenia ładunków o wadze od 2 do 3 ton. Jedna czwarta przedsiębiorców poszukuje urządzenia o udźwigu do 2 ton (24,6 proc.), natomiast 14,8 proc. – o udźwigu 3-4 ton. Pozostałe zapytania dotyczą wózków przeznaczonych do transportu ładunków przekraczających 4 tony. W większości firm wózki widłowe będą służyły do podnoszenia ładunków na wysokość od 1,5 do 3 metrów (37,1 proc.). Jedna czwarta poszukiwanych wózków (24,6 proc.) ma podnosić na wysokość 3-4 metrów. Zapotrzebowanie na wózki unoszące na małą wysokość (do 1,5 metra) oraz wysokiego składowania (powyżej 5 metrów) jest stosunkowo małe (odpowiednio 6,5 proc. oraz 6,1 proc. odpowiedzi). Niektóre firmy składające zapytanie potrzebują porady sprzedawcy, żeby właściwie ocenić parametry potrzebnego im urządzenia. Preferencje dotyczące zasilania wózków widłowych rozkładają się dość równomiernie. Najpopularniejsze są wózki spalinowe na gaz (33 proc. zapytań) wykorzystywane w pracach wykonywanych na zewnętrz lub w pomieszczeniach (pod warunkiem instalacji odpowiedniego filtra ograniczającego emisję spalin). W drugiej kolejności poszukiwane są wózki z zasilaniem elektrycznym (29,9 proc.) rekomendowane do prac w halach zamkniętych, zwłaszcza przy transporcie żywności. Niewiele mniej firm (28,7 proc.) zamierza zaopatrzyć się w wózek spalinowy na olej napędowy, a zaledwie 3,4 proc. ogółu przedsiębiorców wybiera napęd ręczny.
Największy popyt jest ...
Najwięcej wózków poszukiwanych jest na Mazowszu (16,2 proc), dalej w województwie wielkopolskim (12 proc.) oraz dolnośląskim (8,8 proc.).
Ile wózków kupuje firma?
Zdecydowana większość firm zamierza zaopatrzyć się w jeden wózek widłowy (91,3 proc.). 6,1 proc. zapytań złożonych w Oferteo.pl dotyczyło zaopatrzenia w 2 urządzenia, a pozostałe były związane z nabyciem co najmniej 3 wózków.
Nowe czy używane?
Firmy poszukują głównie wózków używanych 62,2 proc. firm, natomiast blisko o połowę mniej (33,4 proc.) poszukuje nowych urządzeń. Część firm nie podjęła jeszcze decyzji co do stanu nabywanego urządzenia, lecz chcą dowiedzieć się więcej na temat kosztów oraz korzyści każdego z rozwiązań. Jednym z najważniejszych czynników decydujących są koszty – używany widlak może być nawet o połowę tańszy niż nowy model.
Zakup za własne czy pożyczone pieniądze
Większość firm (63,2 proc.) preferuje zakup wózków za własne pieniądze. Nieco mniejszą popularnością cieszy się leasing, na który decyduje się 18 proc. firm (21 proc. w latach 2013/2014). Inną formą skorzystania z wózka widłowego jest wynajem krótko- lub długoterminowy, który wybiera 6 proc. firm. Nowe wózki kupowane są zazwyczaj za gotówkę (68,3 proc.), ale blisko jedna czwarta firm (23,5 proc.) leasinguje te pojazdy. Procent firm płacących gotówką za używany wózek widłowy jest większy niż w przypadku nowych (69,5 proc), ale zdecydowanie mniejszą popularnością cieszy się leasing pojazdów używanych (16,9 proc.).

O badaniu: dane pochodzą z analizy 2 022 zapytań ofertowych zamieszczonych w serwisie Oferteo.pl w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 30 marca 2015 r. przez firmy chcące zaopatrzyć się w wózek widłowy.

(red)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.