Spółki PKP Cargo i KGHM Polska Miedź zawarły 2 lutego 2015 r. wstępne porozumienie, na podstawie którego PKP Cargo obejmie 49 proc. udziałów w spółce Pol-Miedź Trans (PMT), obecnie w całości należącej do KGHM. Transakcja ma być sfinalizowana w drugim kwartale 2015 roku.
Porozumienie przewiduje kontynuację procesu zmierzającego do przejęcia przez PKP Cargo 49 proc. udziałów PMT w zamian za wkład pieniężny oraz aport w postaci lokomotyw. Transakcja będzie możliwa po uprzednim przeprowadzeniu badania stanu przedsiębiorstwa PMT oraz złożeniu odpowiedniego wniosku przez strony do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
KGHM konsekwentnie realizuje strategię koncentracji środków na podstawowej działalności biznesowej. Taką możliwość daje właśnie pozyskanie strategicznego partnera dla części kolejowej Pol-Miedź Trans. Transakcję poprzedzi wydzielenie pozostałych obszarów działalności przedsiębiorstwa. Z kolei dla PKP Cargo inwestycja w PMT oznacza poszerzenie bazy klientów i możliwość bardziej efektywnego wykorzystania zaplecza taborowego. Po stronie KGHM Polska Miedź korzyści z transakcji to przede wszystkim właśnie dostęp do największego w Polsce, nieustannie modernizowanego taboru i szerokiej palety usług logistycznych Grupy PKP Cargo.
PMT posiada obecnie ponad 2 proc. udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce (2,09 proc. w wykonanej pracy przewozowej i 2,34 proc. w przewiezionej masie towarów za 2014 r), stabilną bazę przychodową i dobrą sytuację finansową. Spółka dysponuje różnorodnym taborem, obejmującym 61 lokomotyw i 1493 wagonów do przewozów towarów masowych. Dzięki nawiązaniu współpracy z PMT PKP Cargo uzyska kolejne źródło stałych przychodów, dodatkowe kontakty handlowe, a także zwiększy skalę swojej działalności.
(źr. PKP Cargo)