Dodaj ogłoszenie o pracy


GPS w lokomotywach PKP Cargo

PKP Cargo wyposażyło w system GPS, 1250 lokomotyw poruszających się po polskich torach. Dzięki temu możliwe jest bardziej efektywne zarządzanie ruchem około 1000 pociągów dziennie.

Około 60 proc. maszyn wyposażonych w urządzenia GPS to lokomotywy elektryczne, reszta – spalinowe. Głównym zadaniem systemu jest umożliwienie śledzenia pociągów. Jednak oprócz podstawowych informacji o lokalizacji lokomotywy, prędkości oraz kierunku poruszania się, urządzenia GPS przekazują też dane m.in. o wyłączeniu i włączeniu wyłącznika szybkiego w lokomotywach elektrycznych oraz wyłączeniu i włączeniu silnika w lokomotywach spalinowych. Spośród lokomotyw elektrycznych w system GPS wyposażone są maszyny serii: ET21, ET22, ET41, ET42, EU06 i EU07, a spalinowych serii: SM42, SM48, ST43, ST44, ST45, ST46, ST48 i SU46. System działa też za granicą – jeśli lokomotywa jest dopuszczona do ruchu poza Polską i ma włączoną usługę roamingu, dane o niej wizualizowane są na mapach.

W PKP Cargo ruch około 1000 pociągów dziennie nadzoruje 8 dyspozytur (7 zakładowych oraz jedna ogólnopolska w Katowicach). W sumie nad płynnością przewozów czuwa prawie 800 dyspozytorów, pracujących w systemie zmianowym 24 godziny na dobę. Technologię GPS wykorzystuje tzw. Elektroniczna Księga Logistyki (EKL), system informatyczny wspomagający zarządzanie przewozami. Obecnie EKL stanowi podstawowe narzędzie pracy w dyspozyturach spółki PKP i jest ułatwieniem dla pracowników monitorujących flotę. Dyspozytor ma dostęp do szeregu informacji o pociągu, w tym: pozycji lokomotywy, ostatnio miniętej stacji, danych o drużynie trakcyjnej zatrudnionej na pociągu, relacji pociągu, prognozowanym czasie przyjazdu do stacji końcowej, opóźnieniu, bieżącej prędkości oraz danych archiwalnych (przebyte dystanse, postoje, ostatnie 30 stacji).
Informacje otrzymane z systemu GPS są wizualizowane na podręcznej mini mapie w systemie EKL, na dużej mapie stanowiącej jeden z modułów Systemu EKL, a także na mapie Google. Użytkownik Systemu EKL ma możliwość wyboru mapy, na której będą wyświetlane informacje. Informacje o pozycji lokomotywy są także udostępniane klientom PKP Cargo, przy pomocy aplikacji EKL MONIT. Klient loguje się bezpośrednio do aplikacji z poziomu przeglądarki internetowej, otrzymując dostęp do „swoich” pociągów. Aplikacja umożliwia też podgląd pozycji lokomotywy z pociągiem na mapie Google.

(źr. PKP Cargo)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.