ROHLIG SUUS Logistics rozszerzył w ubiegłym roku ofertę logistyczną o transport na Wschód (do Rosji, Ukrainy, Białorusi, Kazachstanu, Uzbekistanu, Mongolii, Tadżykistanu, Kirgizji, Turkmenistanu). Pakiet nowych usług GoEAST otworzył drzwi nie tylko polskiemu operatorowi na Wschód, ale też całej Grupie Rohlig.
Pakiet GoEAST, regularnych usług logistycznych na Wschód dostępny jest od 2013 roku. Początkowo dedykowany był głównie klientom z Polski i Zachodniej Europy, obecnie korzystają z niego eksporterzy z całego świata. Do tego grona firm dołączyli klienci z grupy Rohlig & Co, mimo że grupa jest obecna na wszystkich kontynentach, nie zdecydowała się na samodzielne wejście na rynki wschodnie. Obsługę przesyłek swoich klientów na tych kierunkach powierzyła ROHLIG SUUS Logistics. - Klienci cenią nas za to, że rozumiemy i znamy wschodni rynek, a jednocześnie posiadamy na tyle rozwinięty serwis, że możemy zaproponować im najszerszy możliwy wybór środków transportu na konkretnych kierunkach. Zachodnie firmy często czują się na Wschodzie niepewnie, znalezienie wiarygodnego partnera logistycznego, który będzie sprawnie poruszał się po tamtejszych rynkach nie jest łatwym zadaniem – powiedział Dariusz Korczyński, dyrektor ds. rozwoju Rynków Wschodnich w ROHLIG SUUS Logistics.
Przyjrzyjmy się jakie projekty zrealizowała firma w ramach tych usług w 2013 roku?
Kanada – Rosja: transport sprzętu elektrycznego dla hydroelektrowni w Rosji - trasa transportu prowadziła z południowo-wschodniej Kanady, przez Ocean Atlantycki, na Wschodnią Syberię. Początkowo ładunek o wadze 13 ton jechał pociągiem z Pickering koło Toronto do portu w Montrealu. Tam został przeładowany na statek i drogą morską, po przemierzeniu 8 tys. km, trafił do portu w Petersburgu. Tutaj przeszedł wymagane procedury tranzytowe, nad którymi czuwali pracownicy SUUS Logistics (spółki córki ROHLIG SUUS Logistics w Rosji). Był to kluczowy, jednak nie ostatni punkt w całym łańcuchu dostawy. Z portu w Petersburgu ładunek ponownie trafił na pociąg i po przebyciu 4650 km dotarł do miasta Krasnojarsk, gdzie przeszedł formalności celne, i wówczas skierowany został do miejsca docelowego - regionalnej hydroelektrowni. Ładunek został dostarczony 2 tygodnie przed czasem.
Brazylia – Ukraina: transport maszyn rolniczych - był to dedykowany transport multimodalny wykorzystujący fracht morski oraz drogowy. Ładunki całokontenerowe wyruszyły z portu w Brazylii, by dotrzeć do portu Algeciras w Hiszpanii, gdzie zostały przeładowane na samochody ciężarowe. Frachtem drogowym towar dotarł do Polski, gdzie po kolejnym przeładunku wyruszył w dalszą trasę – na Ukrainę. Waga pojedynczej maszyny przekraczała niekiedy 7 ton i ze względu na swoją konstrukcję (brak rozwiązań konstrukcyjnych czy wyposażenia ułatwiającego bezpieczny transport), stanowiła wyzwanie dla działu technicznego nadzorującego przeładunki. Koordynacja formalności celnych, transferów celnych i deklaracji importowej została zrealizowana przez ROHLIG SUUS, przy udziale odbiorcy przesyłki, w pełni na Ukrainie. Dodatkowo nadawca maszyn w Brazylii, otrzymał gwarancję uregulowania należności za towar przed wydaniem go finalnemu odbiorcy.
Chiny – Rosja (Petersburg): transport lotniczy systemów hydraulicznych do produkcji samochodów osobowych - pojedyncza partia towaru zawierała 15 ładunków cargo o łącznej wadze między 3 a 6 ton. Czas transportu wyniósł każdorazowo 3 dni, pomimo że realizacja zlecenia przypadała na czas spiętrzenia przesyłek w okresie przedświątecznym.
Turcja – Rosja (Petersburg): transport niestandardowy dla brytyjskiego dostawcy wyposażenia statków - projekt w pełni zrealizowany transportem drogowym całopojazdowym na trasie: Turcja-Polska, Polska-Rosja (Petersburg). Był to kompletny system kotwic wraz z oprzyrządowaniem, do statku budowanego w stoczni w Petersburgu. Na jednym z aut znajdowały się 4 kotwice o wadze od 2 do 4 ton, a trzy pozostałe auta wypełnione były łańcuchem. Z uwagi na konieczność optymalizacji kosztów na terenie Polski dokonano przeładunku, a całość operacji została wykonana w nowoczesnym centrum logistycznym ROHLIG SUUS w Czeladzi. Ze względu na ciężar oraz rozmiar poszczególnych elementów, przy załadunku użyto specjalistycznych dźwigów. Za koordynację formalności celnych, transfery celne i deklaracje importowe na terenie Rosji odpowiedzialny był zespół operatora logistycznego.
Chiny – Rosja (Petersburg) / Ukraina: stały kontrakt na obsługę logistyczną jednego z czołowych producentów sprzętu gospodarstwa domowego - w zakres usług wchodzi transport morski i drogowy, obsługa celna, dekonsolidacja i przeładunek towaru. Potok ładunków z Chin podzielony jest na dwa kierunki. Część towaru kierowana jest bezpośrednio do Rosji – do portu w Petersburga, a część transportem drogowym na Ukrainę, po wcześniejszym przeładunku kontenerów w Trójmieście. Operator odpowiada za organizację transportu oraz kompleksową obsługę celną.
(źr. opr. za inf. Rohlig Suus Logistics)