Dodaj ogłoszenie o pracy


Dachser i jego DIY Logistics

Polska, Czechy i Słowacja to kraje podobne do siebie historycznie, kulturowo oraz gospodarczo. Są one często traktowane przez międzynarodowe koncerny jako jeden, wspólny rynek, również w odniesieniu do strategii logistycznych. Podobnie na rynku DIY, sprzedaż w Polsce, Czechach i na Słowacji wygląda dość podobnie. Na wszystkich funkcjonują dwa modele handlu: nowoczesny – czyli sieciowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz tradycyjny – mniejsze, lokalne hurtownie oraz niewielkie, specjalistyczne punkty sprzedaży. Dla wszystkich tych krajów charakterystyczna jest ekspansja sieci DIY z Europy Zachodniej oraz wzrost ich udziału w sprzedaży ogółem. W Polsce np. ten udział obecnie wynosi już ok. 40 proc.

Co to jest DIY Logistics? Usługa polega na dostarczaniu przesyłek do sieci marketów typu dom i ogród oraz świadczeniu szeregu usług dodatkowych, w tym merchandisingu na terenie sklepu, którym zajmują się podwykonawcy operatora. - Dzięki temu szczególnemu doświadczeniu dysponujemy oknami czasowymi w poszczególnych marketach, co umożliwia lepsze planowanie oraz realizację dostaw – mówi Juliusz Pakuński, Project Manager Dachser DIY Logistics w Polsce. - To właśnie okna czasowe są największym problemem dla dostawców, którzy samodzielnie realizują dystrybucję – podkreśla Juliusz Pakuński.

Klienci – producenci oraz dystrybutorzy – oczekują od operatora logistycznego sprawnej dystrybucji, wymiany palet, obsługi zwrotów oraz coraz częściej usług dodatkowych, jak np. merchandising czy dostawy bezpośrednie do klienta końcowego. - Stosownie do tych oczekiwań i potrzeb budowana jest oferta usług – mówi Juliusz Pakuński. - Np. w Czechach, aby zaoferować klientom lepszą obsługę, opracowano nowy produkt z gwarantowaną dostawą do wczesnych godzin – „targospeed 10” i „targospeed 12” – czyli do godziny 10 lub 12 – dodaje.
Sieci handlowe posiadają własne systemy dystrybucji do swoich placówek. Najczęściej stosowanym modelem dystrybucji jest magazyn centralny oraz system cross-dockowy. Zauważalną tendencją jest zmniejszanie się minimum zamówień, tzw. franco, co powoduje zmniejszenie wolumenu logistycznego na dostawę.

Rok 2012 był wyjątkowo dobry dla usługi DIY Logistics w Polsce – w wewnętrznym rankingu Dachser, dotyczącym przewozów eksportowych w ramach usługi DIY Logistics, Polska jednostka zajęła wysokie 3 miejsce, za Danią i Szwecją (liczonymi łącznie) oraz Austrią. Roczny wzrost liczby przesyłek obsługiwanych w ramach usługi DIY Logistics w Polsce wyniósł aż 200 proc.
Pomimo różnic w obecnych etapach rozwoju branży DIY na poszczególnych rynkach, wszystkie trzy rozwijają się i jest to trend rosnący. W porównaniu do krajów Europy Zachodniej w Polsce, Czechach i Słowacji obserwuje się o wiele mniejsze nasycenie branży DIY, lecz pewnością nadal są to rynki o dużym potencjale rozwojowym.

za info Dachser

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.