Polska, Czechy i Słowacja to kraje podobne do siebie historycznie, kulturowo oraz gospodarczo. Są one często traktowane przez międzynarodowe koncerny jako jeden, wspólny rynek, również w odniesieniu do strategii logistycznych. Podobnie na rynku DIY, sprzedaż w Polsce, Czechach i na Słowacji wygląda dość podobnie. Na wszystkich funkcjonują dwa modele handlu: nowoczesny – czyli sieciowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz tradycyjny – mniejsze, lokalne hurtownie oraz niewielkie, specjalistyczne punkty sprzedaży. Dla wszystkich tych krajów charakterystyczna jest ekspansja sieci DIY z Europy Zachodniej oraz wzrost ich udziału w sprzedaży ogółem. W Polsce np. ten udział obecnie wynosi już ok. 40 proc.
Co to jest DIY Logistics? Usługa polega na dostarczaniu przesyłek do sieci marketów typu dom i ogród oraz świadczeniu szeregu usług dodatkowych, w tym merchandisingu na terenie sklepu, którym zajmują się podwykonawcy operatora. - Dzięki temu szczególnemu doświadczeniu dysponujemy oknami czasowymi w poszczególnych marketach, co umożliwia lepsze planowanie oraz realizację dostaw – mówi Juliusz Pakuński, Project Manager Dachser DIY Logistics w Polsce. - To właśnie okna czasowe są największym problemem dla dostawców, którzy samodzielnie realizują dystrybucję – podkreśla Juliusz Pakuński.
Klienci – producenci oraz dystrybutorzy – oczekują od operatora logistycznego sprawnej dystrybucji, wymiany palet, obsługi zwrotów oraz coraz częściej usług dodatkowych, jak np. merchandising czy dostawy bezpośrednie do klienta końcowego. - Stosownie do tych oczekiwań i potrzeb budowana jest oferta usług – mówi Juliusz Pakuński. - Np. w Czechach, aby zaoferować klientom lepszą obsługę, opracowano nowy produkt z gwarantowaną dostawą do wczesnych godzin – „targospeed 10” i „targospeed 12” – czyli do godziny 10 lub 12 – dodaje.
Sieci handlowe posiadają własne systemy dystrybucji do swoich placówek. Najczęściej stosowanym modelem dystrybucji jest magazyn centralny oraz system cross-dockowy. Zauważalną tendencją jest zmniejszanie się minimum zamówień, tzw. franco, co powoduje zmniejszenie wolumenu logistycznego na dostawę.
Rok 2012 był wyjątkowo dobry dla usługi DIY Logistics w Polsce – w wewnętrznym rankingu Dachser, dotyczącym przewozów eksportowych w ramach usługi DIY Logistics, Polska jednostka zajęła wysokie 3 miejsce, za Danią i Szwecją (liczonymi łącznie) oraz Austrią. Roczny wzrost liczby przesyłek obsługiwanych w ramach usługi DIY Logistics w Polsce wyniósł aż 200 proc.
Pomimo różnic w obecnych etapach rozwoju branży DIY na poszczególnych rynkach, wszystkie trzy rozwijają się i jest to trend rosnący. W porównaniu do krajów Europy Zachodniej w Polsce, Czechach i Słowacji obserwuje się o wiele mniejsze nasycenie branży DIY, lecz pewnością nadal są to rynki o dużym potencjale rozwojowym.
za info Dachser