Matki, kupujące w internecie, to 60 proc. wszystkich e-klientów. Rynek towarów dla dzieci w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Według Raportu eHandel Polska 2012*, pod koniec ubiegłego roku w Polsce funkcjonowało prawie tysiąc sklepów internetowych oferujących produkty dla dzieci, które oferują zabawki, odzież, foteliki samochodowe i wózki, a nawet meble. Dodatkowo towary te dystrybuują duże sieci handlowe i dyskontowe, najczęściej w ramach specjalnych ofert. Wszystko to ma przełożenie na usługi logistyczne.
Produkty dla dzieci, zwłaszcza tych najmłodszych, wymagają szczególnej troski oraz zabezpieczeń podczas magazynowania i transportu. Kupującym zależy nie tylko na jak najlepszej jakości samych produktów, np. atestach i certyfikatach gwarantujących bezpieczeństwo ich pociech, ale także na nieuszkodzonym, estetycznym opakowaniu oraz przechowywaniu i przewożeniu w odpowiednich warunkach. – Dbamy nie tylko o zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim przesyłkom, ale również o czystość, zarówno na terenie magazynu, jak i podczas transportu. Nasi pracownicy na każdym etapie procesu logistycznego odpowiadają za stan przesyłek – mówi Wojciech Cipiur, Kierownik Logistyki Kontraktowej w Dachser.
Optymalizacja logistyki
Dla dystrybutorów, którzy sprowadzają produkty z Europy Zachodniej i sprzedają je do sklepów lub odbiorców końcowych w Polsce, samodzielnie realizowana logistyka może okazać się zbyt dużym wyzwaniem. Taka dystrybucja wiąże się z organizacją zamówień, magazynowaniem oraz sporymi kosztami. - Zdarza się, że aby minimalizować koszty transportu, dystrybutorzy zamawiają tyle towaru, żeby wypełnić całą ciężarówkę. Powoduje to duże koszty utrzymywania powierzchni magazynowej oraz zamrożenie pieniędzy w towarze na dłuższy czas – mówi Wojciech Cipiur z Dachser. - Naszym klientom oferujemy nie tylko konsolidację przesyłek, ale także możliwość takiego zaplanowania transportu, aby ilość towaru nie była zbyt duża, by nie zalegała w magazynie, a koszty transportu miały optymalny poziom - dodaje.
W samej Europie Dachser ma 3,5 tys. połączeń oraz 327 oddziałów. Tak duża skala działalności zapewnia uzyskanie bardzo zbliżonych czasów realizacji dostaw, bez względu na lokalizacje miejsca nadania i miejsca docelowego.
Największy popyt dwa razy w roku
Współpraca z odpowiednim operatorem, który profesjonalnie zajmie się wszystkimi procesami logistycznymi, może okazać się początkiem sukcesu przedsiębiorstwa. Podczas gdy popyt na produkty dla dzieci związane z codziennym użytkowaniem jest dość stabilny, z zabawkami związana jest wysoka sezonowość. Największe zainteresowanie i zamówienia przypadają na okres przedświąteczny w listopadzie i grudniu, kiedy wzrosty osiągają nawet 100-200 proc. oraz – nieco mniejsze – przed Dniem Dziecka. Zamówienia robione przez planistów opierają się na wynikach sprzedaży w poprzednich sezonach oraz przewidywaniach, nie są one jednak doskonałe. Może się okazać, że po okresie natężonego popytu zostaną duże ilości niesprzedanego towaru. W przypadku współpracy z operatorem logistycznym, który zajmuje się również zwrotem towarów, ten problem jest łatwo i sprawnie rozwiązywany. Dzięki systemom WMS i TMS operatorzy logistyczni są w stanie zaproponować unikalne rozwiązania, dzięki którym logistyka będzie sprawnie funkcjonować. Dzięki konsolidacji przesyłek, można zwiększyć częstotliwość dostaw, co uwalnia przedsiębiorców od utrzymywania dużych zapasów i pozwala na większą elastyczność kosztową.
(żr. za inf. Dachser)
* - http://www.konsument.gov.pl/uploads/news/id607/raport-ehandel-polska-2012.pdf