Za okres pierwszych sześć miesięcy 2011 roku spółka Deutsche Bahn odnotowała najwyższe do tej pory przychody za półroczny okres, zwiększając jednocześnie zyski oraz liczbę pasażerów. Przychody w tym czasie wzrosły o 2,9 miliarda Euro, czyli o 17,2proc. w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku, osiągając wartość 18,9 miliarda Euro. Wzrost jest znacząco wyższy, jeśli weźmiemy pod uwagę dodatkowe 1,5 miliarda Euro przychodów uzyskanych dzięki nabyciu spółki Arriva.
Prezes Zarządu DB AG Dr Rüdiger Grube twierdzi, że firma będzie jeszcze bardziej zorientowana na klienta i przyjaźna dla środowiska przy jednoczesnym podwyższaniu poziomu usług i jakości. Otwarta i szczera komunikacja z klientami jest niezwykle istotna. Właśnie dlatego co miesiąc, począwszy od września, publikowane będą na stronie internetowej DB wyniki punktualności pociągów pasażerskich regionalnych i dalekobieżnych.
Skorygowane wyniki na działalności operacyjnej (skorygowany EBIT) wzrosły w pierwszej połowie roku do 1,1 miliarda Euro, czyli o 287 milionów Euro (+34proc.) więcej w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku. W okresie od 31 grudnia 2010 roku i 30 czerwca 2011 roku zadłużenie netto wzrosło o 351 milionów Euro osiągając wartość 17,29 miliarda. Należy wziąć pod uwagę fakt, iż DB po raz pierwszy wypłaciło dywidendę rządowi Republiki Federalnej Niemiec w wysokości 500 milionów Euro.
W pierwszej połowie roku liczba pasażerów korzystająca z usług niemieckich kolei ponownie wzrosła. Wzrost ten wynosi 19proc., tj. 18,4 miliona dając rezultat 972,5 miliona. Liczba pasażerokilometrów prawie nie uległa zmianie i wyniosła 38 miliardów (Pkm). Liczba pasażerów komunikacji autobusowej pozostała na niezmienionym poziomie 408,5 miliona. Praca przewozowa w segmencie transportu autobusowego spadła o 1,2proc., tj. o 56 milionów osiągając rezultat 4,72 miliarda pasażerokilometrów. Jednym z powodów takiej sytuacji jest zmniejszająca się liczba dzieci w wieku szkolnym.
Dalszy rozwój transportu i logistyki
Również segment kolejowego transportu towarowego nadal utrzymuje tendencję wzrostową, gdzie wielkość przewiezionego ładunku wzrosła o 4,6 miliona ton, tj. 2,3proc. do 207,8 miliona ton. Jednocześnie ilość sprzedanej pracy przewozowej wzrosła o prawie 4,2 miliarda tonokilometrów osiągając wielkość 56,78 miliarda tkm, tj. o osiem procent więcej. Europejski transport lądowy odnotował znaczącą poprawę wyników spowodowaną wzrostem dostaw o 20,7proc., tj. 8,14 miliona, osiągając wartość 47,51 miliona. Wolumen przewożony w transporcie morskim również wzrósł o 4,6proc., natomiast przewozy transportem lotniczym nieznacznie spadły o 0,6proc.
Więcej przewozów na torach
W pierwszej połowie roku 2011 wzrosło zapotrzebowanie na trasy przejazdu pociągów. Nastąpił wzrost torokilometrów o 2,5proc. czyli 12,9 miliona kilometrów zamówionych tras, dając ostatecznie wynik 521,4 miliona kilometrów. Udział kolei spoza Grupy w ogólnym zapotrzebowaniu na trasy przejazdu wyniósł 20,8proc i po raz pierwszy przekroczył poziom 20 punktów procentowych.
(źr. DB AG)