Dodaj ogłoszenie o pracy


Procter & Gamble stawia na zrównoważoną logistykę

30 proc. transportu produktów Procter&Gamble w Europie będzie odbywało się koleją. Poziom ten firma chce uzyskać w 2015 roku. P&G oferująca takie marki jak Gillette®, Ariel®, Always® czy Pampers® od kilku miesięcy wykorzystuje kolejowy korytarz Warszawa-Duisburg, łączący fabryki w Polsce z innymi lokalizacjami. Transport intermodalny jest jednym z innowacyjnych rozwiązań logistycznych stosowanych w celu realizacji Długoterminowej Wizji Zrównoważonego Rozwoju w dziedzinie transportu i logistyki. Innowacje wdrażane są we współpracy z partnerami firmy, także władzami i organizacjami pozarządowymi.

Długoterminowa Wizja Zrównoważonego Rozwoju, która nadaje kierunek działaniom firmy w tym zakresie obejmuje trzy obszary: produkty, produkcję i logistykę oraz zaangażowanie społeczne. W każdym z tym obszarów, realizację wizji wspierają konkretne cele, które firma planuje osiągnąć do 2020 roku. Cele z zakresu produkcji i logistyki zakładają zmniejszenie do 2020 roku o dodatkowe 20 proc. zużycia energii, wody, emisji CO2 oraz ilości wytwarzanych odpadów na jednostkę produkcji. W dziedzinie tranportu, P&G do 2020 roku zamierza także zredukować transport pojazdami ciężarowymi o 20 proc. na jednostkę produkcji w stosunku do wielkości z roku 2010.

Ważnym elementem działań związanych ze zrównoważonym transportem jest transport intermodalny. W ramach takiego podejścia do transportu i logistyki, P&G na coraz szerszą skalę wykorzystuje kolej. Firma zadecydowała o znacznym zwiększeniu udziału kolei w transporcie swoich produktów w Europie z 10 proc. tonokilometrów w 2008 roku do 30 proc. w roku 2015. Realizowane przez firmy zbliżają ją do osiągnięcia tego celu – już w 2012 roku udział transportu kolejowego sięgnął 28 proc. tonokilometrów. To oznacza, że na drogi Europy, w tym Polski, wyjechało 70 tysięcy ciężarówek mniej, co przełożyło się na zmniejszenie emisji CO2 o 33 tysiące ton.

W ramach zwiększania wykorzystania transportu intermodalnego, Procter & Gamble otworzyła kolejowy korytarz Warszawa – Duisburg, łączący fabryki P&G w Łodzi (Gillette) i Warszawie (Pampers) z innymi lokalizacjami w Europie (Niemcy, Belgia, Francja, Wielka Brytania). W 2012 roku korytarz osiągnął założoną przepustowość – ok. 2400 kontenerów rocznie i przyczynił się do redukcji emisji CO2. W przyszłości korytarz zostanie wydłużony o kolejne połączenia z zakładami P&G w Europie Środkowej, w tym z fabryką kosmetyków do pielęgnacji skóry w Aleksandrowie Łódzkim.

Zrównoważony rozwój w transporcie i logistyce P&G to nie tylko transport intermodalny. To także ograniczenie do minimum pustych przebiegów poprzez optymalizację załadunku kontenerów, czyli jednoczesny przewóz lekkich i ciężkich produktów pozwalający na optymalne wykorzystanie przestrzeni. Dzięki takim rozwiązaniom, limit kontenera wykorzystywany jest nawet w ponad 80 proc. P&G nawiązuje nawet współpracę z  partnerami zewnętrznymi do wspólnego transportu towarów. Jednym z przykładów takiego działania jest partnerstwo z Tupperware. Wdrażanie optymalnych rozwiązań logistycznych jest możliwe tylko przy współpracy z organizacjami branżowymi (jak np. Instytut Logistyki czy Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych), a także organami rządowymi.

Strategia zrównoważonego rozwoju P&G w dziedzinie logistyki przynosi firmie wymierne efekty. Zastosowanie transportu intermodalnego, redukcja opakowań oraz odpowiedni sposób załadunku prowadzą do zmniejszenia liczby samochodów ciężarowych, a co za tym idzie, ograniczenie emisji CO2. Warto podkreślić, że zrównoważona logistyka nie wymaga kompromisów w zakresie efektywności. Przyjazne dla środowiska rozwiązania przynoszą także wymierne oszczędności, a czas transportu czy terminowość pozostają na tym samym poziomie.
(źr. Procter&Gamble)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.