Dodaj ogłoszenie o pracy


Branża transportowa nie korzysta z systemów w IT?


Niemal połowa polskich firm transportowych nie korzysta z systemów informatycznych wspierających zarządzanie firmą i umożliwiających kontrolę kosztów. Niepokojące jest to, że tylko 18 proc. z nich planuje wdrożenie takiego rozwiązania w tym roku, a jedynie co siódmy przewoźnik uważa, że system IT pomaga w prowadzeniu firmy. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez firmę Pall-Ex Polska, międzynarodową sieć dystrybucji.

- Brak inwestycji w systemy IT to problem głównie małych przewoźników, którzy nie są do końca świadomi korzyści wynikających z ich użytkowania -  mówi Tomasz Maj, IT Manager Pall-Ex Polska.

Nie inwestują z obawy przed kosztami, nie wierzą też w skuteczność systemów Jedynie 18 proc. badanych przewoźników planuje w tym roku wdrożenie systemu IT wspierającego zarządzanie firmą. Główny powód to wysokie koszty wdrożenia takich rozwiązań – na ten problem wskazuje aż 26 proc. badanych. 13 proc. firm zwraca też uwagę, że do obsługi systemu konieczne jest zatrudnienie dodatkowego pracownika a to generuje dodatkowe wydatki, które zniechęcają do inwestycji.

- Wysokie ceny wdrożeń systemów informatycznych to w wielu przypadkach mit. Przykładem mogą być rozwiązania dostępne w modelu SaaS (Software as a Service), dostępne z poziomu przeglądarki internetowej, które nie wymagają ani specjalistycznego wdrożenia, ani zatrudniania dodatkowych osób do ich obsługi, wystarczy jedynie prosta adaptacja systemu do potrzeb firmy. – komentuje Tomasz Maj.

Istotną barierą zniechęcającą do inwestycji w informatykę jest też przekonanie o niskiej skuteczności systemów IT. Tylko 14 proc. przewoźników uważa, że wdrożenie systemu informatycznego pozwoli im na ograniczenie kosztów operacyjnych i przetrwanie niekorzystnej koniunktury. Brak inwestycji w nowe technologie i usługi może pogorszyć i tak już trudną sytuację wielu przewoźników. Według danych GUS w ubiegłym roku liczba firm transportowych zmniejszyła się o 3,5 tysiąca, a w tym roku może być jeszcze gorzej.
- Konsekwencją zaniechania inwestycji w IT w branży transportowej jest brak dokładnej kontroli kosztów przewozów. Firmy kierują się raczej intuicją niż twardymi danymi, nie są też w stanie zaoferować klientom wielu nowoczesnych usług, które od dawna są standardem w dużych sieciach dystrybucyjnych – uważa Tomasz Maj.
Mowa tutaj np. o systemie Track & Trace umożliwiającym śledzenie przesyłek online. Z takiego rozwiązania korzysta jedynie 25 proc.badanych firm.

Przewoźnicy pytani o to, jakie funkcje systemu IT są dla nich najważniejsze jednogłośnie (dla 100 proc. badanych były to czynniki bardzo ważne lub ważne) wskazują na możliwość redukcji pustych przebiegów i monitorowania kosztów. 98 proc. firm uważa, że kluczową rolę odgrywa optymalizacja tras i śledzenie pojazdów, zaś dla 94 proc. zarządzanie czasem pracy kierowców. Wśród innych najczęściej wymienianych funkcji są: generator faktur i raportów (90 proc.), moduł dla klientów (87 proc.) i potwierdzenie dostawy (83 proc.). 70 proc. przewoźników chce, aby system IT dostępny był z poziomu przeglądarki internetowej. Badanie zostało zrealizowane przez firmę Pall-Ex Polska na grupie 90 firm transportowych z różnych regionów Polski.

(źr. Pall-Ex)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.