Dodaj ogłoszenie o pracy


Branża transportowa nie korzysta z systemów w IT?


Niemal połowa polskich firm transportowych nie korzysta z systemów informatycznych wspierających zarządzanie firmą i umożliwiających kontrolę kosztów. Niepokojące jest to, że tylko 18 proc. z nich planuje wdrożenie takiego rozwiązania w tym roku, a jedynie co siódmy przewoźnik uważa, że system IT pomaga w prowadzeniu firmy. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez firmę Pall-Ex Polska, międzynarodową sieć dystrybucji.

- Brak inwestycji w systemy IT to problem głównie małych przewoźników, którzy nie są do końca świadomi korzyści wynikających z ich użytkowania -  mówi Tomasz Maj, IT Manager Pall-Ex Polska.

Nie inwestują z obawy przed kosztami, nie wierzą też w skuteczność systemów Jedynie 18 proc. badanych przewoźników planuje w tym roku wdrożenie systemu IT wspierającego zarządzanie firmą. Główny powód to wysokie koszty wdrożenia takich rozwiązań – na ten problem wskazuje aż 26 proc. badanych. 13 proc. firm zwraca też uwagę, że do obsługi systemu konieczne jest zatrudnienie dodatkowego pracownika a to generuje dodatkowe wydatki, które zniechęcają do inwestycji.

- Wysokie ceny wdrożeń systemów informatycznych to w wielu przypadkach mit. Przykładem mogą być rozwiązania dostępne w modelu SaaS (Software as a Service), dostępne z poziomu przeglądarki internetowej, które nie wymagają ani specjalistycznego wdrożenia, ani zatrudniania dodatkowych osób do ich obsługi, wystarczy jedynie prosta adaptacja systemu do potrzeb firmy. – komentuje Tomasz Maj.

Istotną barierą zniechęcającą do inwestycji w informatykę jest też przekonanie o niskiej skuteczności systemów IT. Tylko 14 proc. przewoźników uważa, że wdrożenie systemu informatycznego pozwoli im na ograniczenie kosztów operacyjnych i przetrwanie niekorzystnej koniunktury. Brak inwestycji w nowe technologie i usługi może pogorszyć i tak już trudną sytuację wielu przewoźników. Według danych GUS w ubiegłym roku liczba firm transportowych zmniejszyła się o 3,5 tysiąca, a w tym roku może być jeszcze gorzej.
- Konsekwencją zaniechania inwestycji w IT w branży transportowej jest brak dokładnej kontroli kosztów przewozów. Firmy kierują się raczej intuicją niż twardymi danymi, nie są też w stanie zaoferować klientom wielu nowoczesnych usług, które od dawna są standardem w dużych sieciach dystrybucyjnych – uważa Tomasz Maj.
Mowa tutaj np. o systemie Track & Trace umożliwiającym śledzenie przesyłek online. Z takiego rozwiązania korzysta jedynie 25 proc.badanych firm.

Przewoźnicy pytani o to, jakie funkcje systemu IT są dla nich najważniejsze jednogłośnie (dla 100 proc. badanych były to czynniki bardzo ważne lub ważne) wskazują na możliwość redukcji pustych przebiegów i monitorowania kosztów. 98 proc. firm uważa, że kluczową rolę odgrywa optymalizacja tras i śledzenie pojazdów, zaś dla 94 proc. zarządzanie czasem pracy kierowców. Wśród innych najczęściej wymienianych funkcji są: generator faktur i raportów (90 proc.), moduł dla klientów (87 proc.) i potwierdzenie dostawy (83 proc.). 70 proc. przewoźników chce, aby system IT dostępny był z poziomu przeglądarki internetowej. Badanie zostało zrealizowane przez firmę Pall-Ex Polska na grupie 90 firm transportowych z różnych regionów Polski.

(źr. Pall-Ex)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.