Dodaj ogłoszenie o pracy


Transportowcy przeciwko ograniczeniom wwozu paliwa w zbiornikach pojazdów ciężarowych


Przez Augustów przejeżdża niepotrzebnie ponad 100 tysięcy pustych tirów rocznie. Transportowcy obwiniają za ten stan regulacje dotyczące ograniczeń wwozu paliwa do 600 litrów w zbiornikach samochodów ciężarowych na teren Polski. Przedstawiciele stowarzyszeń przewoźników drogowych skupionych w "Porozumieniu Białowieskim" zamierzają spotkać się dzisiaj w Augustowie, aby omówić ten problem i apelować o zniesienie tych ograniczeń.

W Polsce obowiązuje archaiczny przepis Ministerstwa Finansów zabraniający wwożenia na terytorium kraju w fabrycznych zbiornikach ciężarówek większej ilości paliwa niż 600 litrów. Ilości powyżej limitu obłożone są dodatkowym, wysokim podatkiem. Polska jest, praktycznie, jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym obowiązują takie ograniczenia. - podaje w informacji prasowej Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Samochody ciężarowe jadące do Polski ze wschodu (tam paliwo jest tańsze) nadrabiają drogi i wybierają trasę przez Litwę, gdzie ograniczenia w wwozie paliwa nie ma. Wjeżdżając na Litwę przekraczają granicę Unii Europejskiej i mogą wwozić dalej pełny zbiornik ponieważ na kolejnych granicach nie ma już żadnej kontroli.

W wyniku ograniczenia w wwozie paliwa przejściem polsko-litewskim Budzisko wjeżdża do polski rzeka pojazdów, które w normalnych warunkach wybrałyby inna, krótszą drogę. Szacuje się, że przez Budzisko, Suwałki i Augustów przejeżdża niepotrzebnie 100 tysięcy ciężarówek rocznie. Liczba ta może być jednak znacznie wyższa.

Ograniczenie ilości wwożonego do Polski paliwa powoduje też czasochłonne procedury pomiaru jego poziomu w zbiornikach ciężarówek. Wpływa to bez wątpienia na długość kolejek ciężarówek czekających na odprawy. Kolejki na granicach to plaga nękająca transport międzynarodowy. Kierowcy tracą czas i zdrowie a ich pracodawcy pieniądze. Dobowy przestój samochodu ciężarowego to strata sięgająca ok. 2 tys. złotych. W skali roku polscy przewoźnicy „zostawiają” w kolejkach na granicy 120 mln złotych.

Ograniczenie ilości wwożonego paliwa może prowadzić do korupcji. Kierowcy z innych krajów opowiadają kierowcom polskim, że wjazd do Polski z pełnymi zbiornikami nie stanowi żadnego problemu, wystarczy zapłacić drobną łapówkę. Rosja traktuje ograniczenie w wwozie paliwa jako niewywiązanie się Polski ze złożonych wcześniej obietnic zniesienia limitów i wykorzystuje ten fakt przeciwko nam w negocjacjach na temat wymiany zezwoleń na wykonywanie przewozów.

Jeden archaiczny i nieistniejący w innych krajach przepis wywołuje lawinę negatywnych skutków a mimo to Ministerstwo Finansów nie chce go znieść. O zniesienie ograniczenia występują od dawna organizacje skupiające polskich przewoźników drogowych. Do tej pory udało się uzyskać jedynie zwiększeni limitu z 200 do 600 litrów.

Zwiększenie limitu z 200 do 600 litrów pogłębiło skalę absurdu związaną z ograniczeniem, Ciężarówka wjeżdżająca do Polski z 600 litrami paliwa może dojechać na nim do Paryża. Odpada wiec argument, że zniesienie ograniczenia jest niekorzystne dla polskich producentów i dystrybutorów paliw.

Spotkanie przewoźników odbędzie się w Augustowie, a udział w nim zapowiedzieli Starosta Augustowski Franciszek Wiśniewski, Burmistrz Miasta Augustowa Kazimierz Kożuchowski.

(źr. ZMPD)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Suma przeładunków portów polskich w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosła 68 462,7 tys. ton, tj. o 1,05% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku (+708,1 tys. ton) - podaje Actia Forum na podstawie danych z zarządów portów. Polskie porty spadki zanotowały w czterech grupach ładunkowych: węgiel i koks (-8,22%), zboże (-33,09%), drewno (-0,09%) oraz paliwa (-1,50%). W pozostałych kategoriach obserwowane były wzrosty: inne masowe (+16,42%), drobnica (+9,60%), ruda (+45,66%).
W pierwszej połowie 2025 r. rynek nieruchomości logistycznych w Polsce utrzymał stabilny wzrost. Całkowite zasoby zwiększyły się o 7% r/r do poziomu 36,03 mln mkw. mimo obserwowanego trendu spadkowego w nowej podaży (1,15 mln mkw.; -30% r/r) i ostrożniejszego podejścia deweloperów do startu nowych projektów (1,47 mln mkw.; -26% r/r). Obserwowana jest stabilizacja stawek czynszów ofertowych. Pomimo niepewności makroekonomicznej sektor pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dla inwestorów - za AXI IMMO.
UE wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy o zatrudnieniu ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach.