I Badanie Logistyki Kontraktowej pod hasłem „Twój Manifest Logistyki 2020” zostało przeprowadzone prze firmę Rohlig Suus Logistics on line od czerwca do października 2012 roku wśród menadżerów firm zarządzających logistyką kontraktową i łańcuchami dostaw oraz pozostałych osób decyzyjnych i korzystających z usług logistyki kontraktowej. W badaniu wzięło udział 115 osób będących reprezentantami różnych branż, najczęściej głównych sektorów produkcji. Ankietę mógł wypełnić każdy - badanie miało charakter otwarty i anonimowy.
Kto korzysta z logistyki kontraktowej?
Z outsourcingu usług logistycznych korzystają wszystkie typy firm: duże (ponad 250 pracowników), średnie (51-250 pracowników), małe (11-50 pracowników) i mikro (do 10 pracowników). Co ciekawe firmy średnie outsourcują logistykę kontraktową rzadziej niż firmy małe. Na przykład z usługi magazynowania korzysta ok. 75 proc. mikro i małych firm biorących udział w badaniu, gdy tymczasem odsetek ten w odniesieniu do firm średnich wynosi zaledwie 60 proc.
Długość współpracy i lojalność wobec operatora
Przez 10 ostatnich lat liczba firm, które zdecydowały się na outsourcing logistyki kontraktowej wzrosła 4,5-krotnie. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat liczba firm wzrosła o 100 proc., z czego połowa tego wzrostu przypada na ostatnie 2 lata. Wyniki badania pokazują, iż najczęściej budżet roczny firm oscyluje albo w wartości najniższej: 100-400 tys. zł (44 wskazania), albo najwyższej: ponad 1,5 mln (38 wskazań). Wartości pośrednie 400-800 tys. zł oraz 800 tys. – 1,5 mln wskazało łącznie zaledwie 33 respondentów. Co istotne, wielkość firmy nie zawsze idzie w parze z wysokością budżetu. Podobnie wielkość firmy nie ma wpływu na lojalność wobec operatora. Spośród ankietowanych aż 44 proc. firm w ciągu 2 ostatnich lat rozpoczęło współpracę z nową firmą logistyczną. Duże firmy, zarówno pod względem zatrudnienia, jak i o największych budżetach, w ciągu ostatnich 2 lat zmieniały operatora logistycznego równie często jak firmy małe, pomimo ogólnie przyjętej tezy, że zwykle firmom takim zdecydowanie trudniej podjąć decyzję o współpracy z nowym partnerem logistycznym z uwagi na zaawansowanie procesów logistycznych, połączenie systemów elektronicznej wymiany danych, itp.
Czynniki wyboru i satysfakcji ze współpracy z operatorem
Zdecydowanie najważniejszym czynnikiem efektywnej współpracy jest w opinii respondentów jakość usług. Na drugim miejscu znalazła się kreatywność rozwiązań, na trzecim natomiast błyskawiczny proces decyzyjny. Wybierając operatora respondenci kierują się jednak w równym stopniu ceną i jakością (w sumie 60 proc. wszystkich odpowiedzi). Są to zresztą również główne powody zerwania współpracy z operatorem, choć pierwszy wyznacznik – cenę, wskazują głównie reprezentanci mniejszych firm, natomiast drugi – jakość, przedstawiciele dużych. Najbardziej deficytowym czynnikiem w obecnej współpracy są wg ankietowanych WMS i kreatywne rozwiązania. Interesujące są pewne rozbieżności oczekiwań przy podejmowaniu współpracy z operatorem oraz później, w trakcie obsługi kontraktu. Np.:
- komunikacja bezpośrednia wg ankietowanych nie ma tak dużego znaczenia dla wrażenia posiadania efektywnej współpracy, równolegle zła komunikacja staje się jednym z głównych powodów rezygnacji z usług (wskazało ją 40,87 proc. respondentów),
- WMS rzadko kiedy jest postrzegany wśród najbardziej istotnych warunków efektywnej współpracy, ale jednocześnie jest najbardziej pożądanym elementem w przypadku, gdy respondent jest pytany o to, czego najbardziej mu brakuje w obecnej współpracy z operatorem,
- klienci deklarują, że kreatywne rozwiązania są dla nich ważnym elementem efektywnej współpracy z operatorem, jednocześnie w ich opinii jest to najbardziej deficytowy czynnik.
Pożądane zmiany we współpracy
Najczęściej wskazywaną odpowiedzią w pytaniu o pożądane zmiany we współpracy były cena oraz jakość - 19,1 proc. Jednakże zaraz potem znalazły się rozwiązania IT – na taką potrzebę wskazało aż 17,4 proc. respondentów. Były to głównie firmy, które od wielu lat są na rynku outsourcingu usług logistycznych i korzystają z szerokiej gamy usług logistyki kontraktowej: magazynowania, dystrybucji, VAS.
(źr. Rohlig Suus Logistics, pełen raport dostępny jest na stronie www.logistyka2020.pl)