
Renault Trucks od lat poświęca wiele uwagi tematyce konsumpcji paliwa. Autorski projekt producenta, pakiet rozwiązań Optifuel, pozwala na zredukowanie poziomu zużycia paliwa nawet o 15 proc. Mimo tak dobrych wyników, firma nie ustaje w poszukiwaniu jeszcze skuteczniejszych technologii. Obecnie, prowadzone są badania nad zastosowaniem systemu polegającego na odzyskiwaniu energii z gazów spalinowych, procesu znanego pod nazwą cyklu Rankine’a. Energia ta miałaby zasilać komponenty elektryczne i osprzęt dodatkowy w ciężarówkach dalekobieżnych, co w praktyce oznacza zmniejszenie obciążenia alternatora, a zatem redukcję poziomu zużycia paliwa.
System oparty na cyklu Renkine’a umożliwia zamianę energii cieplnej w energię elektryczną. Odzyskana entalpia spalin jest następnie zamieniana na energię elektryczną przy użyciu sprzężonego z turbiną generatora. - Prawie 30 proc. zbiornika paliwa jest bezpowrotnie tracone w formie ciepła” mówi Dimitri Lortet, Manager Rozwoju Silników. „Dzięki systemowi Rankine’a możemy odzyskać część energii zawartej w gazach spalinowych i zamienić ją na energię elektryczną. W praktyce, system Rankine’a oznacza redukcję poziomu zużycia paliwa rzędu 5 proc. - 10 proc.
(źr. Renault Trucks)