Roland Berger Strategy Consultants w badaniu "The optima setup of a rail system - Lessons learned from outsider Europe" przedstawiło nową analizę struktury głównych pozaeuropejskich systemów kolejowych. Badanie ukazuje spojrzenie na kluczowe rynki kolejowe spoza Europy. W badaniu przeanalizowano struktury kolejowe w USA, Kanadzie, Japonii, Rosji i Chinach, które łącznie odpowiadają za 80 proc. światowego transportu towarowego koleją i 50 proc. pasażerskiego transportu kolejowego. Główne linie kolejowe w tych krajach są zintegrowanymi systemami: operator infrastruktury i przedsiębiorstwo kolejowe działają pod jedną firmą. Według badania Roland Berger te systemy kolejowe znacznie poprawiły poziom natężenia ruchu, poziom aktywów oraz wydajności personelu i inwestycji w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
Analiza międzynarodowych systemów kolejowych przeprowadzona przez Roland Berger, miała miejsce w okresie przygotowań do Czwartego Pakietu Europejskich Kolei (Fourth European Railway Package). Inspiracją do badania była debata na temat ewentualnego całkowitego rozdzielenia operatorów infrastruktury i przedsiębiorstw transportu kolejowego w Europie. Eksperci Roland Berger zbadali sytuację na rynku w każdym z docelowych krajów znajdujących się poza Europą: USA, Kanada, Japonia, Rosja i Chiny. Łącznie rynki te stanowią 80 proc. światowego transportu towarowego kolejowego i 50 proc. pasażerskiego transportu kolejowego.
- Kraje te są docelową siedzibą dla dużych, zintegrowanych pionowo przedsiębiorstw kolejowych - mówi Andreas Schwilling, Partner w Roland Berger Strategy Consultants. - Chiny są jedynym krajem, który próbował wprowadzić pionowy podział w tym systemie. Jednak ujemne wyniki z badań pilotażowych przeprowadzonych w tych regionach ponad dziesięć lat temu, skłoniły do powrotu do starego, zintegrowanego systemu.
Wszystkie badane właściwości systemów kolejowych przedstawiają łączne zarządzanie infrastrukturą i operacjami. W wywiadach przeprowadzonych na potrzeby tego badania, menedżerowie z tych kolei przedstawili szereg argumentów na rzecz zintegrowanych układów, od efektywności kosztów i lepszej obsługi klientów do pozytywnego wpływu na lokalny przemysł kolejowy.
Analizowane w badaniu zintegrowane systemy kolejowe wykazały znaczną poprawę swoich wskaźników natężenia ruchu w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Produktywność pracowników i aktywów również zdecydowanie wzrosła. Punktualność przewozów pasażerskich wzrosła lub pozostała na bardzo wysokim poziomie.
Zintegrowany model też ma swoje zalety jeśli chodzi o inwestowanie w aktywa. W większości krajów inwestycje co najmniej podwoiły się w badanym okresie. „Wyniki pokazują, że zintegrowane zarządzanie infrastrukturą i operacjami nie stanowi przeszkody w poprawie efektywności dróg kolejowych i wyników”, mówi Andreas Schwilling.
(źr. Badanie dostępne na stronie: www.rolandberger.com/pressreleases)