Dodaj ogłoszenie o pracy


Pozaeuropejskie systemy kolejowe są mocno zintegrowane - analiza

Roland Berger Strategy Consultants w badaniu "The optima setup of a rail system - Lessons learned from outsider Europe" przedstawiło nową analizę struktury głównych pozaeuropejskich systemów kolejowych. Badanie ukazuje spojrzenie na kluczowe rynki kolejowe spoza Europy. W badaniu przeanalizowano struktury kolejowe w USA, Kanadzie, Japonii, Rosji i Chinach, które łącznie odpowiadają za 80 proc. światowego transportu towarowego koleją i 50 proc. pasażerskiego transportu kolejowego. Główne linie kolejowe w tych krajach są zintegrowanymi systemami: operator infrastruktury i przedsiębiorstwo kolejowe działają pod jedną firmą. Według badania Roland Berger te systemy kolejowe znacznie poprawiły poziom natężenia ruchu, poziom aktywów oraz wydajności personelu i inwestycji w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
Analiza międzynarodowych systemów kolejowych przeprowadzona przez Roland Berger, miała miejsce w okresie przygotowań do Czwartego Pakietu Europejskich Kolei (Fourth European Railway Package). Inspiracją do badania była debata na temat ewentualnego całkowitego rozdzielenia operatorów infrastruktury i przedsiębiorstw transportu kolejowego w Europie. Eksperci Roland Berger zbadali sytuację na rynku w każdym z docelowych krajów znajdujących się poza Europą: USA, Kanada, Japonia, Rosja i Chiny. Łącznie rynki te stanowią 80 proc. światowego transportu towarowego kolejowego i 50 proc. pasażerskiego transportu kolejowego.
- Kraje te są docelową siedzibą dla dużych, zintegrowanych pionowo przedsiębiorstw kolejowych -  mówi Andreas Schwilling, Partner w Roland Berger Strategy Consultants. - Chiny są jedynym krajem, który próbował wprowadzić pionowy podział w tym systemie. Jednak ujemne wyniki z badań pilotażowych przeprowadzonych w tych regionach ponad dziesięć lat temu, skłoniły do powrotu do starego, zintegrowanego systemu.
Wszystkie badane właściwości systemów kolejowych przedstawiają łączne zarządzanie infrastrukturą i operacjami. W wywiadach przeprowadzonych na potrzeby tego badania, menedżerowie z tych kolei przedstawili szereg argumentów na rzecz zintegrowanych układów, od efektywności kosztów i lepszej obsługi klientów do pozytywnego wpływu na lokalny przemysł kolejowy.
Analizowane w badaniu zintegrowane systemy kolejowe wykazały znaczną poprawę swoich wskaźników natężenia ruchu w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Produktywność pracowników i aktywów również zdecydowanie wzrosła. Punktualność przewozów pasażerskich wzrosła lub pozostała na bardzo wysokim poziomie.
Zintegrowany model też ma swoje zalety jeśli chodzi o inwestowanie w aktywa. W większości krajów inwestycje co najmniej podwoiły się w badanym okresie. „Wyniki pokazują, że zintegrowane zarządzanie infrastrukturą i operacjami nie stanowi przeszkody w poprawie efektywności dróg kolejowych i wyników”, mówi Andreas Schwilling.
(źr. Badanie dostępne na stronie: www.rolandberger.com/pressreleases)
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.