Dodaj ogłoszenie o pracy


Europa kolejową potęgą

Światowy rynek kolejowy będzie odnotowywał wzrost do 2017 roku. A europejski przemysł kolejowy nadal pozostanie światowym liderem: oczekuje się, że będzie wzrastał corocznie o 2,7 proc. rocznie w ciągu najbliższych sześciu lat - takie wnioski płyną z globalnego badania rynku przeprowadzonego przez Roland Berger Strategy Consultants dla Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego (UNIFE).

 

Regiony, które mogą spodziewać się największego wzrostu to Bliski Wschód, Ameryka Łacińska, Rosja i inne kraje WNP. Wzrost w tych regionach zrekompensuje spowolnienie w inwestycjach kolejowych w Chinach, gdzie obecnie kładzie się jednak nacisk na kolej miejską. Światowy rynek kolejowy pozostanie stabilny pomimo spowolnienia gospodarczego, ujawnia czwarta edycja Badania Światowego Rynku Kolejowego UNIFE, przedstawionego 18 września 2012 roku na targach InnoTrans w Berlinie.

- Badanie zarejestrowało stabilny wzrost pomimo spowolnienia gospodarczego w poprzednich latach. Światowy rynek wzrastał o 3,2 proc. w każdym z 3 ubiegłych lat – to znaczące osiągnięcie mając na uwadze, że publiczne fundusze są mniej dostępne ze względu na kryzys finansowy, który rozpoczął się w 2008 roku - powiedział Philippe Citroën, Dyrektor Generalny UNIFE.

 

Przewiduje się, że światowy rynek dostawców dla przemysłu kolejowego będzie nadal wzrastał o 2,7 proc. każdego roku, przez kolejne sześć lat. - Oczekujemy wzrostu we wszystkich segmentach rynku: pojazdach szynowych, infrastrukturze, technologii sygnału i usługach - tłumaczy Andreas Schwilling, Partner w Roland Berger Strategy Consultants i współautor badania. Wzrostem powyżej średniej będzie cieszyła się technologia sygnału (3,2 proc. rocznie) i usługi (2,9 proc. rocznie), zwłaszcza utrzymanie i naprawy.

Podczas, gdy inwestycje w chińskie autostrady i rynek kolejowy, będących kluczowymi motorami wzrostu w minionych latach, zaczęły spowalniać, inne regiony zaczęły inwestować w ich systemy kolejowe. Jednym z przykładów jest region Zatoki Perskiej z wielkimi projektami takimi jak metro w Doha, nowy system transportu zbiorowego w Mekce i szybkie połączenie między Mekką a Medyną. Kolejnym regionem aktywnych działań jest Ameryka Łacińska, dzięki dużej ilości zamówień napływających z Brazylii na fracht kolejowy i system transportu miejskiego. Kolejne zamówienia na wielką skalę oczekiwane są z sąsiadujących krajów takich jak Argentyna i Chile.

 

- Głównymi rynkami nadal będą Europa i Azja - mówi Schwilling. - Dostępna wielkość rynku w Europie będzie rosła o ponad 2 proc. każdego roku. Azja pozostanie na wysokim poziomie, tak jak działo się to w ostatnich latach. Z zamówieniami wartymi 45 miliardów EUR w Europie, oraz 26 miliardów EUR w Azji, te dwa regiony będą stanowić blisko 60 proc. dostępnego globalnego rynku, aż do 2017 roku.

- Patrząc na jakość i ilość istniejących i przewidywanych zamówień, europejski przemysł kolejowy z pewnością zachowa pozycję światowego lidera w stosunku do innych konkurentów - podsumowuje Citroën. - Wzrost popytu na produkty high-tech w sektorach takich jak np. technologia sygnalizacyjna, daje nam powód by wierzyć, że innowacyjna początkowa przewaga europejskiego przemysłu kolejowego może z pewnością być utrzymana przez następne lata.

 

Badanie jest czwartą edycją Badania Światowego Rynku Kolejowego UNIFE, które jest publikowane co dwa lata. Zostało one przeprowadzone przez ekspertów z firmy Roland Berger i opublikowane przez DVV Media Group we współpracy z INNoTrans.

(źr. Rolandberger, więcej informacji na www.rolandberger.pl)

 

O Roland Berger Strategy Consultants - międzynarodowa firma doradcza o europejskim rodowodzie działająca od 1967 roku. Znajduje się w czołówce światowego konsultingu. Prowadzi 36 biur w 25 krajach. Na całym świecie realizuje projekty prowadzone we wszystkich najważniejszych rynkach. Firma łączy globalne kompetencje z lokalnym know-how. Warszawskie biuro oferuje doradztwo w zakresie strategii i marketingu, doskonalenia procesów, restrukturyzacji oraz podczas procesów fuzji i przejęć. W Polsce Roland Berger przeprowadził projekty m.in. dla sektorów: energetycznego, bankowego, petrochemicznego, telekomunikacyjnego, lotniczego oraz stoczniowego.

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.