W czerwcu w Szwajcarii Nestle Switzerland wraz z Renault Trucks zaprezentowali prototyp eksperymentalnego pojazdu nazwanego e-Truck. Pojazd ten jest wynikiem połączenia 13-tonowego, elektrycznego w 100 proc. Renault Midlum z chłodnią, również w pełni zasilaną energią elektryczną. Drugi taki pojazd dołączy do floty Nestle już we wrześniu. Oba pojazdy będą dostarczały lody i mrożonki Nestle Frisco-Findus do sklepów w Zürichu i w regionie Lozanny.
Nie ma jednego rozwiązania, które sprostałoby wszystkim potrzebom transportu miejskiego. Jak wyjaśnił Heinz-Jürgen Löw podczas prezentacji Midlum electric należy połączyć „dobrą ciężarówkę z dobrym napędem, w dobrym miejscu i w dobrym czasie.” Oznacza to, ni mniej ni więcej, że innowacje powinny być wielopłaszczyznowe i dotyczyć jednocześnie systemów transportowych, samych pojazdów i usług im towarzyszących. Współpraca Nestle Switzerland i Renault Trucks będzie kolejną okazją do przetestowania baterii najnowszej generacji, zoptymalizowania podzespołów i znalezienia najlepszych rozwiązań przed przystąpieniem do dalszych badań nad tego typu pojazdami.
Zdaniem Eugenio Simioni, Dyrektora Generalnego Nestlé Switzerland „pojazdy ciche i nie wydalające spalin otwierają nowy rozdział w procesie dystrybucyjnym”. Dzięki elektrycznym Renault Midlum, departament logistyki odpowiedzialny za produkty Frisco będzie mógł optymalizując plany dostaw, wprowadzając oszczędną jazdę, realizować swój cel: redukcję emisji CO2. Nie zapomniano też o czystej energii elektrycznej. W wyniku porozumienia z elektrownią Romande przewiduje się zainstalowanie na początek do końca tego roku fotoogniw o powierzchni kilku tysięcy metrów kwadratowych na różnych budynkach Nestle, w Vavey i Tour-de-Peliz. Wyprodukowana w ten sposób energia wystarczy do zasilenia 30 pojazdów elektrycznych przez cały rok! Jeśli chodzi o energię produkowaną, zostanie ona oddana do sieci Romande Energie, przyczyniając się tym samym do zwiększenia ilości energii odnawialnej produkowanej i eksploatowanej w regionie. Oba pojazdy oddane do dyspozycji Frisco będą mogły przewozić 3 tony lodów i mrożonek przemieszczając się codziennie między 30-50 sklepami w obrębie 60-100 km. Pierwszy pojazd rozpocznie pracę już w lipcu na terenie Zürichu, a jego „brat bliźniak” trafi we wrześniu do Lozanny.
Oba pojazdy Renault Midlum 13 ton są wyposażone w chłodnie zasilane energią elektryczną, co bardzo ułatwi ich pracę w mieście. Oznacza to bowiem, że nie będą emitować do atmosfery CO2 i są wyjątkowo ciche. Silnik rozwija moc 103 kW, a maksymalna prędkość wynosi 90 km/h. Dodatkowo pojazdy są wyposażone w system, dzięki któremu odzyskują energię w czasie hamowania. Całkowita pojemność podwójnego akumulatora litowo-jonowego wynosi 170 kWh, co przekłada się za zasięg operacyjny rzędu 140 km, przy czym ładowanie w standardowej stacji trwa 8 godzin.
Te innowacyjne pojazdy, jeszcze niedostępne w ofercie Renault Trucks, wpisują się doskonale w politykę badań Renault Trucks polegajacą na tworzeniu i testowaniu rożnych rozwiązań poprawiających transport towarów. Francuski producent mając bowiem na uwadze wyzwania transportu miejskiego, zamierza dostarczyć klientom rozwiązanie globalne. Po pierwsze proponuje im gamę pojazdów bardzo oszczędnych, wyposażonych w bardzo nezwykle wydajne silniki spalania wewnętrznego; ponadto oferuje alternatywne rozwiązania dla Diesla takie jak pojazdy Clean Tech (Maxity Electric, Premium Distribution Hybride i Premium Distribution CNG).
Renault Trucks zamierza pójść jeszcze dalej jako producent, dostarczając na przykład kierowcom różne aplikacje na smartfony czy też biorąc udział wraz z kluczowymi graczami branży transportowej w różnych eksperymentalnych projektach, których celem jest poprawa transportu miejskiego. Jednym słowem, Renault Trucks dokłada wszelkich starań, aby „najlepsze ciężarówki, z najlepszym napędem, znalazły się w najlepszym miejscu i w najlepszym czasie”.
(źr. Reanult Trucks)