Konto kandydata

Od asystenta do kierownika spedycji międzynarodowej

 

 

Mateusz Wandachowicz koordynator działu spedycji / Forwarding Department Coordinator w SKAT Transport Sp. z o.o.
 
Od asystenta do kierownika spedycji międzynarodowej
Początki mojej kariery związanej z branżą TSL sięgają roku 2007, kiedy to będąc świeżym absolwentem studiów stanąłem przed wyborem firmy, w której rozpocznie się moja przygoda z logistyką. Pierwsze kroki  „w branży”  stawiałem jako asystent spedytora  międzynarodowego w firmie z kapitałem polskim, specjalizującej się w transporcie oraz usługach spedycyjnych drogowych na terenie Polski oraz Unii Europejskiej. Moim pierwszym zadaniem była obsługa dokumentacji związanej z wykonywaniem usług transportowych, w tym przyjmowaniem i weryfikacją dokumentów przewoźników oraz klientów, wprowadzaniem do systemów logistycznych planowanych zleceń pozyskanych przez spedytorów oraz dbaniem o realizację wszelkich działań zgodnie z wyznaczonymi procedurami firmy. Ten okres pozwolił mi na rzetelne zapoznanie się z typowymi dla branży TSL pracami biurowymi oraz pozwolił zdobyć całą potrzebną wiedzę w teorii i praktyce. Kolejnym etapem mojego rozwoju była nauka szeregu działań operacyjnych poprzez planowanie transportu należącego do firmy oraz zakontraktowanych przewoźników, nadzorowaniu prawidłowej realizacji zleceń oraz prowadzeniu działań czysto spedycyjnych, głównie poprzez obsługę dostępnych platform transportowych. Zdobycie tych umiejętności pozwoliło mi w szybkim czasie awansować na stanowisko spedytora międzynarodowego, co wiązało się ze zwiększeniem zakresu moich obowiązków.
 
Polityka firmy w której pracowałem zakładała, że każdy spedytor zobowiązany był nie tylko do wykonywania działań operacyjnych, ale również był odpowiedzialny za: pozyskiwanie nowych klientów oraz przewoźników, działania handlowe, kontrolę płatności swoich klientów oraz analizę kosztów związanych z prowadzeniem działalności transportowo-spedycyjnej firmy. Tego typu rozwiązania pozwoliły mi zapoznać się ze wszystkimi aspektami związanymi z pracą w branży TSL oraz zdobyciu wiedzy ściśle związanej z funkcjonowaniem firmy patrząc ze strony pracownika oraz pracodawcy. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, które nauczyło mnie jak we właściwy sposób należy  zarządzać przedsiębiorstwem, realizując założone cele, jak rozwijać firmę w prawidłowym kierunku oraz braniu odpowiedzialności za powierzone i wykonywane zadania. Następnym etapem na mojej ścieżce kariery było objęcie stanowiska kierownika oddziału młodej firmy logistycznej na rynku polskim. Zadanie polegało na stworzeniu od podstaw struktury organizacyjnej, rekrutacji pracowników oraz wprowadzeniu odpowiednich standardów zarządzania. Wyzwanie, które przede mną stanęło było bardzo odpowiedzialne , ponieważ zakładało osiągnięcie szybkiego poziomu rentowności działu w krótkim czasie. Wcześniej zdobyte doświadczenie nauczyło mnie, jak należy właściwe i systematycznie planować kolejne etapy rozwoju oraz jak ważnym elementem dla organizacji są zasoby ludzkie. Zrozumiałem, że wprowadzenie właściwej komunikacji wewnątrz firmy oraz odpowiednie rozdysponowanie zadań do kompetencji pracowników jest głównym kluczem do sukcesu,  „Statek płynie tylko we właściwym stronę, tylko wtedy kiedy kapitan wie jak sterować, a załoga jest zgodna co do obranego kierunku…”
Z perspektywy czasu uważam ten okres za najważniejszy w moim życiu, a  zdobyte doświadczenie pozwoliło mi zachować właściwe zasady postępowania oraz ukształtowało cechy odpowiednie dla kierownika. Na kolejnym etapie ścieżki swojej  kariery miałem przyjemność spotkać się z Panem Waldemarem Łazarczykiem, Prezesem firmy SKAT Transport. Prezentacja  mojej koncepcji oraz wizji na prowadzenie biznesu, pozwoliło mi zdobyć zaufanie zarządu firmy, a ja z dużym szacunkiem podszedłem do doświadczenia Pana Prezesa w branży TSL. Każdemu przyszłemu młodemu kierownikowi polecam sumienne słuchanie ludzi, którym udało odnieść się sukces.
 
Obecnie jestem na etapie uruchamiania oraz wdrażania nowego projektu, polegającego na utworzeniu niezależnego działu spedycji międzynarodowej w Gdańsku przy wykorzystaniu obecnego środowiska  oraz najnowszych rozwiązań  informatycznych wykorzystywanych przez firmę. Rolą kierownika nowo powstającego produktu jest dobranie kompetentnych ludzi na właściwe stanowiska oraz przedstawienie odpowiednich mechanizmów zarządzania  dla  prawidłowego funkcjonowania działu. Dobry kierownik powinien mieć duże zdolności analityczne oraz umiejętność  przewidywania sytuacji możliwych do napotkania. W szachach , „z góry trzeba mieć obraną taktykę na zwycięstwo,  ale każdy wcześniejszy ruch  trzeba mądrze przewidywać”. Branża TSL  przy obecnej koniunkturze na rynku przeżywa lepsze i gorsze momenty. Nie ukrywajmy, że nie jest to czas  „wydawania”, a raczej mądrego zarządzania finansami firmy.
 
Firma SKAT  Transport inwestuje w najnowsze rozwiązania technologiczne, które pozwalają we właściwy sposób zarządzać kosztami oraz generować co roku większy zysk, co prowadzi do dalszego rozwoju organizacji. Dzięki temu, jednym z głównych założeń jest pozyskiwanie najlepszych ludzi z rynku oraz możliwość przedstawienia im jasnej ścieżki kariery.
 
Dzisiaj, każdej osobie zapraszanej do współpracy staram się przedstawić wizję i misję danego projektu. Sukcesem jest uświadomienie każdemu pracownikowi jego odpowiedzialności za konkretne przedsięwzięcie i danie mu możliwości bycia jego współtwórcą.  Poprzez samorealizacje, stajemy się w pewien sposób mądrzejszy i bogatsi, nie tylko materialnie, ale również intelektualnie.
 
(Opr. Anna Galewska)
 

 

 

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w logistyce 2017”
Jakimi firmami zarządzają kobiety?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony? - CORTE zgłasza uwa ...
Transport poniżej 3,5 tony - prawa i obowiązki
Niemcy zaostrzają kontrole busów
Kilka słów o zmianach w wydawaniu zaświadczeń A1
Pozwolenie na pracę dla cudzoziemca a zatrudnienie na dłuższy okres
UWAGA! Włochy wprowadzają kary za odpoczynek kierowcy w kabinie pojazdu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Co trzeci pracownik powyżej 50 roku życia czuje się wykluczony z pracy!
UWAGA! Zmiany w Ustawie o transporcie drogowym i nowa Ustawa o tachografach
E-commerce - mocne i słabe strony omnichannel
Komentarz eksperta - nabycie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Optymizm polskich pracodawców największy od 8 lat
Stena Line wprowadza nowy prom na Bałtyk
Dachser uruchomił nowy magazyn w Sosnowcu
Dobre wieści dla branży transportowej z Parlamentu Europejskiego
Platooning – DB Schenker testuje automatyzowane konwoje ciężarówek
DKV Box Europe do rozliczania wszystkich opłat drogowych w Europie już dostępne
Wyższy poziom bezpieczeństwa w pojazdach Volvo Trucks
ID Logistics podsumowuje 10 lat działalności w Polsce
Poczta Polska podpisała nową umowę z Allegro
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC