Dodaj ogłoszenie o pracy


Modernizacja linii kolejowej Kalety-Kluczbork przyspieszy pociągi na trasie Katowice - Poznań

Nabierają tempa roboty budowlane na linii kolejowej Kalety – Kluczbork, jednej z najważniejszych linii zaczynających się na Górnym Śląsku. Niebawem odcinki Bąków-Kluczbork, Sowczyce - Olesno Śląskie oraz stacja Sowczyce będą gotowe w nowym standardzie. Trasa Kalety – Kluczbork, o długości blisko 70 km to ważny ciąg wywozu towarów ze Śląska w kierunku Poznania i dalej do Szczecina. Efektem robót będzie podwyższenie bezpieczeństwa ruchu pociągów, przywrócenie parametrów technicznych linii, a także likwidacja ograniczeń prędkości poprzez przywrócenie prędkości jazdy pociągów pasażerskim do 120 km/h a pociągów towarowych do 100 km/h. Dzięki temu skrócony zostanie czas przejazdu pociągów towarowych, także dla pociągów pasażerskich, w relacji Poznań - Ostrów Wielkopolski - Katowice/Kraków.

Prace budowlane polegają na odtworzeniu pierwotnego stanu szlaków i stacji kolejowych. Na jednym torze między miejscowościami Bąków i Kluczbork wykonano oczyszczenie tłucznia, wymieniono szyny na długości 4 km oraz wyremontowano nawierzchnię przejazdu kolejowego. Obecnie prace koncentrują się na odtwarzaniu rowów odwadniających, których stan będzie miał w przyszłości wpływ na utrzymanie linii kolejowej oraz mostów i przepustów. Sytuacja podobnie wygląda na szlaku Sowczyce – Olesno Śląskie. Wykonano tam już demontaż toru oraz odtworzono rowy odwaniające. Rozpoczęto prace remontowe obiektów inżynieryjnych (most, wiadukty i przepusty). Natomiast na stacji Sowczyce wykonano już demontaż jednego toru. Zakończenie prac rewitalizacyjnych na szlakach i stacji przewidywane jest na początku lipca. Po wykonaniu odbiorów eksploatacyjnych, pierwszy tor zostanie otwarty dla ruchu, prace zostaną przeniesione na tor drugi. Taka organizacja robót pozwala utrzymać możliwość prowadzenia ruchu pociągów. Prace toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem robót.

Inwestycja zostanie uzupełniona przez kolejną rewitalizację na trasie Kluczbork – Ostrzeszów i na odcinku Bytom Północ - Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebiń. Zaplanowane inwestycje na trasie Katowice - Poznań pozwolą skrócić czas przejazdu pociągiem między tymi miastami z 6 do około 4 godzin i 30 minut.
Zadanie realizowane jest przez konsorcjum firm: TORPOL S.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR” Sp. z o.o. oraz POZBUD T&R S.A. w ramach projektu nr POIiŚ 7.1-70 „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 143 na odcinku Kalety - Kluczbork”. Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

(źr. za inf. PKP PLK)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.