Konto pracodawcy

Sedno rekrutacji w logistyce i transporcie drogowym

 

 

Agata Woźnicka-Giza HR Director ND Polska Sp. z o.o

 

Profesjonalna rekrutacja w każdej firmie polega na sztuce poszukania i wybrania najlepiej dopasowanych osób do wymagań stawianych przez samą pracę, zadania i specyfikę organizacji. W transporcie międzynarodowym najpopularniejsze i najważniejsze zawody to kierowca  oraz spedytor lub koordynator transportu. Nieprzypadkowo pojawiają się w duecie, gdyż w nowoczesnej firmie transportowej konieczna jest ścisła codzienna współpraca i współistnienie osoby zlecającej transport (spedytor) i osoby wykonującej go (kierowca).

 

Idealny kandydat - kierowca międzynarodowy
Lista wymagań na stanowisko kierowcy międzynarodowego jest długa, obejmuje nie tylko uprawnienia, ale także specyficzne wymagania, które są szczególnie istotne w dużej organizacji. Poza prawem jazdy C+E, kursem kwalifikacji  i minimum dwuletnim doświadczeniem w transporcie międzynarodowym, na trasach Europy Zachodniej, ważna jest osobowość. W przypadku naszej firmy, stawiamy na osoby przedsiębiorcze, które poradzą sobie w różnych warunkach na drodze. Sprawdzamy cechy, które są ważne w długofalowej współpracy – takie jak uczciwość i jednocześnie motywacja do pracy przy wysokich wymaganiach klienta. Dzisiaj klienci życzą sobie nie tylko terminowości dostawy, ale także odpowiedniego ubrania kierowcy, jak również wysokiej kultury osobistej i otwartości na współpracę. Słowem jest to zawód dla pasjonatów – którzy kochają trudne warunki pracy i są z nich zadowoleni.

 

Idealny kandydat - koordynator w transporcie międzynarodowym
Przy tym stanowisku również wymagań jest wiele, zarówno pod kątem wiedzy jak i umiejętności i predyspozycji osobowościowych. Przede wszystkim wymagana jest znajomość przepisów dotyczących transportu i czasu pracy kierowców. Poza tym liczy się doświadczenie – minimum 2 letnie w planowaniu tras, i zarządzaniu pracą kierowców lub firm podwykonawczych. Idealnie, jeśli kandydat ukończył studia transportowe i ma doświadczenie w spedycji. Konieczna jest też znajomość języka obcego (w ND Polska koniecznie język francuski, czasem język angielski). Bez znajomości języków kontakt z klientem oraz serwisami technicznymi za granicą jest niemożliwy. Dobry koordynator to komunikatywny i dokładny koordynator – nie tylko skutecznie przekazuje instrukcje kierowcom, ale także optymalizuje koszty. Sprawdza, czy trasa jest wykonana na czas i przy założonym zużyciu paliwa i czasu pracy kierowcy. Warunki pracy na tym stanowisku wymagają pełnej akceptacji nieustannych zmian i umiejętności adaptacyjnych - na przykład jedno opóźnienie promu powoduje zmianę całego grafika u kilku kierowców, jak również niełatwe rozmowy z kierowcami, którzy mogą mieć inną perspektywę. Na tym stanowisku sprawdzą się i spełnią tylko osoby z potrzebą dużej dynamiki wokół siebie i świetne pod względem komunikacji. Tak jak w przypadku  kierowcy, tak i dla idealnego koordynatora transportu bez umiejętności współpracy i dodatkowo dojrzałości w zarządzaniu ludźmi osiągnięcie sukcesu będzie trudne. Można śmiało powiedzieć, że zarówno kierowca jak i osoba, która zarządza jego pracą czyli koordynator transportu lub spedytor należą do zawodów szczególnych. Tutaj specyfika pracy i oczekiwania pracodawcy wymagają od osób na tych stanowiskach połączenia wiedzy i konkretnych umiejętności z wielu dziedzin, czasem bardzo odległych.

 

Osoby bez doświadczenia też mają szansę
ND Polska w ciągu ostatnich dwóch lat bardzo dynamicznie rozwijało nie tylko operacje transportowe, ale także zasoby ludzkie. Na początku roku 2011 zatrudnialiśmy 640 kierowców, obecnie – 730. Wcześniej, kiedy zlecenia transportowe były koordynowane głównie za granicą, zatrudnialiśmy tylko kilku koordynatorów transportu. Obecnie na skutek przeniesienia tych procesów do polskiej spółki, koordynatorów mamy ponad dwudziestu.
Chętnie zatrudniamy osoby z doświadczeniem i z pasją, ale w ubiegłym roku ze względu na dynamiczny rozwój stworzyliśmy także stanowiska dla osób bez doświadczenia - w transporcie jest to „kierowca międzynarodowy – junior”, a w grupie spedycyjnej „młodszy koordynator w transporcie międzynarodowym”. Projekty zakończyły się bardzo dobrym wynikiem. Zgodnie z założeniami, po półrocznej praktyce młodzi stażem pracownicy osiągnęli samodzielność. Do plusów zatrudnienia osób bez doświadczenia na pewno można zaliczyć wysoką motywację do nauki. Dla wielu z nich często jest to pierwsza praca, w której mogą wiele się nauczyć i związać z nią swoją przyszłość. Dla ND Polska zaletą była możliwość kształtowania dobrych praktyk od samego początku (bez konieczności oduczania nawyków, które u nas nie są skuteczne). Minusem jest czasochłonność i koszty wdrożenia pracownika bez doświadczenia. Natomiast, jeśli taka inwestycja jest wynikiem trafnej rekrutacji, szybko zwraca się w przyszłości. Coraz odważniej realizujemy też programy praktyk i to w różnych działach, także tych pozaoperacyjnych (księgowość, dział techniczny, dział personalny lub dział administracji.

 

Patrzmy na cały rynek pracy
W okolicach Zielonej Góry, gdzie jest główna siedziba ND Polska, specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem nie jest łatwo pozyskać. Liczba  CV spływających w wyniku ogłoszenia internetowego na stanowisko koordynatora to zaledwie kilka osób z doświadczeniem oraz ogromna liczba pozostałych. Osoby z doświadczeniem nie zawsze spełniają kryterium znajomości języka francuskiego. Podobnie podczas poszukiwań kierowcy międzynarodowego, z regionu zgłasza się kilku kandydatów.  Sposobem na dobrą rekrutację jest więc przeprowadzenie jej na terenie całego kraju, a także inwestycja w pracownika z mniejszym doświadczeniem, za to z dobrymi predyspozycjami osobowościowymi tj. dojrzałość w zarządzaniu ludźmi i współpracy oraz doskonała znajomość wymaganego języka obcego. Poza tym warto być w kontakcie z uczelniami oraz szkołami średnimi, aby dobrze przygotować i poinformować kandydatów o programie  praktyk.

 

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Kobiety w zarządach firm - perspektywa globalna
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Jak sprawdzić brokera usług kurierskich i nie stracić na paczkach?
Co nas czeka w cyberbezpieczeństwie w 2019 roku?
Czy można i czy warto pożyczać licencję transportową?
Jak rozwiązać problem z brakiem rąk do pracy w branży TSL?
Inteligentne tachografy – co zmienią w pracy kierowcy?
Stan opon a bezpieczeństwo drogowe
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Zmiany w polisach OC, jak wpłynie to na ceny?
Polska jedną strefą inwestycyjną – jak zadziała w praktyce?
Jak zmiany klimatyczne decydują o zmianach na rynku nieruchomości logistycznych?
Znaczne spowolnienie tempa wzrostu e-handlu – czeka nas kolejna zmiana w sprzedaży towarów?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Trucks w kampanii “Strażacy – dziękujemy”!
Centralny Port Komunikacyjny rozpoczął działalność – znany jest już skład za ...
Igor Reguski dyrektorem powierzchni logistycznych w BNP Paribas Real Estate
Axell stawia w Polsce na usługi magazynowe
Agility Logistics rozwija usługi dla branży kosmetycznej i perfumeryjnej
OT Logistics podsumował sezon żeglugowy 2018 na Kanale Gliwickim i Odrze
150 miejsc pracy w nowym magazynie ID Logistics w Woli Bykowskiej
CEVA wykonała pierwszy transport drogowy z Chin do Europy na karnecie TIR
Nowa siedziba szczecińskiego oddziału Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC