Konto pracodawcy


Znane są już ostateczne zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników

21 czerwca 2018 roku Rada Unii Europejskiej przyjęła rewizję dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników. Przyjęta dyrektywa ma na celu zapewnienie uczciwych płac i równych warunków dla delegowania przedsiębiorstw lokalnych w kraju przyjmującym, przy jednoczesnym zachowaniu zasady swobodnego przepływu usług. Rada Unii postanowiła jednak, że do czasu przyjęcia Pakietu mobilności z dyrektywy zostanie tymczasowo wyłączona branża transportowa.

Do czasu wejścia w życie Pakietu mobilności, zmiany nie obejmą transportu, który będzie podlegał regulacjom „starej” dyrektywy. - Na rozstrzygnięcie najważniejszych kwestii dla polskiej branży transportowej będziemy musieli jeszcze poczekać. Sytuacja wskazuje jednak, że wzrost kosztów pracy wydaje się nieunikniony. Wciąż nie wiemy, czy Pakiet mobilności wyłączy z przepisów o delegowaniu transport międzynarodowy i tranzyt, co zadecyduje o konkurencyjności polskich przewoźników na rynku europejskim – komentuje Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).

Najważniejsze zmiany w dyrektywie
Rada Unii Europejskiej uchwaliła obowiązek wypłaty pełnego wynagrodzenia wg ustawodawstwa kraju przyjmującego pracownika delegowanego, w danej grupie zawodowej, zgodnie z zasadą „równej płacy za tę samą pracę w tym samym miejscu”. Do tej pory obowiązywała wyłącznie stawka wynagrodzenia minimalnego wraz ze stawką za nadgodziny. Dodatkowo pracodawcy mają być zobligowani do uwzględnienia wszystkich powszechnie obowiązujących aktów określających płacę, a przede wszystkim układów zbiorowych pracy do obliczania wysokości wynagrodzenia przysługującego pracownikom delegowanym. Czas delegowania również ulegnie zmianie – Rada przyjęła ograniczenie go do 12 miesięcy (z możliwością przedłużenia o 6 miesięcy). Po tym okresie (max. 18 miesięcy) pracownik ma być poddany w pełni prawu państwa przyjmującego, a nie prawu państwa, z którego został wysłany do pracy. Po podpisaniu przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady ww. akt ustawodawczy zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Najpóźniej dwa lata po wejściu w życie powinny zacząć obowiązywać w państwach członkowskich ustawy krajowe, przyjęte w ramach transpozycji tej dyrektywy.

Jakie są szczegóły zapisów i postanowień dotyczące transportu?
Dla branży transportowej najważniejszymi zapisami są punkt 15 preambuły oraz artykuł 3 ust. 3. Według punktu 15 preambuły: Z uwagi na wysoce mobilny charakter pracy w międzynarodowym transporcie drogowym wdrożenie niniejszej dyrektywy w tym sektorze budzi szczególne wątpliwości i trudności prawne, które mają zostać rozwiązane w przepisach szczegółowych dotyczących transportu drogowego, w ramach pakietu o mobilności, wzmacniających również zwalczanie oszustw i nadużyć.” Artykuł 3 ust. 3 głosi natomiast: Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do sektora transportu drogowego od daty rozpoczęcia stosowania aktu ustawodawczego zmieniającego dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących egzekwowania prawa oraz ustanawiającego szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Z pełną treścią przyjętych zapisów zmian w dyrektywie można zapoznać się na stronie Rady Unii Europejskiej. Materiały dostępne są w języku polskim.

(źr. OCRK)

kobiety w logistyce
Ellina Lolis country managerem JF Hillebrand – operatora logistycznego rynku napojów i alkoholi
Polka awansowała w globalnej strukturze Grupy GEFCO
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Do czego polski przewoźnik ma najwięcej pytań?
Dachser radzi jak przygotować się na twardy Brexit
Jak przygotować kierowcę do kontroli?
Prowadzisz magazyn – lepiej sprawdź czy masz instrukcję bhp prac transportowych
Jak obniżyć koszty operacyjne firm?
Duże zmiany na rynku transportów do 3,5
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Kondycja polskiego transportu drogowego będzie słabnąć?
Cofnięty licznik plagą na polskim rynku samochodów używanych?
Czy na rynku nieruchomości logistycznych czekają nas kolejne rekordy – Prologis prognozuje rok 2019
10 lat rynku magazynowego w Polsce i 10 zmiennych, które znaczyły najwięcej
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DB Schenker modernizuje sieć krajową wdrażając 800 nadwozi wymiennych
Gefco uruchomiło przewozy kolejowe towarów ADR do Chin
Agility podsumowało 2018 rok
Prologis stworzył nowy rodzaj umowy najmu powierzchni magazynowej
7R ruszyło z kolejną inwestycją na Śląsku
Robot zamiast kuriera - FedEx Express wprowadza nowe rozwiązanie w dostawach ze skle ...
Ladies' Winter Tea 2019
W porcie gdańskim powstanie nowoczesna przestrzeń dla startupów, edukacji młodzie ...
Rail Cargo Group wybrał Spedcont na operatora przeładunków połączenia Polska-Tur ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC