Dodaj ogłoszenie o pracy


Przewozy towarowe koleją w roku 2018 wzrosły o ponad 4 proc., a jak będzie w 2019?

W roku 2018 przewieziono koleją ponad 250 mln ton ładunków, a pracę przewozową wykonano na poziomie prawie 60 mld tonokilometrów – wynika z wyliczeń Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Najwięcej przewieziono kruszyw i materiałów do realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Oprócz przewozu kruszyw istotny wzrost nastąpił w transporcie intermodalnym.

W 2018 r. kolej stanowiła główny środek transportu towarów masowych pełniąc istotną rolę przy ważnych projektach infrastrukturalnych. Przewoźnicy przetransportowali ponad 250 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ponad 4,3 proc. w porównaniu do 2017 r. Podobny wynik osiągnięto w 2011 r., kiedy przewieziono ponad 249 mln ton. Jeśli chodzi o udział w rynku to niekwestionowanym liderem jest PKP Cargo z udziałem 43,6 proc. wg masy oraz 48,4  proc. wg pracy przewozowej. Praca przewozowa w 2018 r. wyniosła 59,6 mld tonokilometrów i była wyższa niż w 2017 r. o 4,8 mld tonokilometrów (o 8,8 proc.). W 2018 r. odnotowano również wzrost średniej odległości przewozów do 238 km (o blisko 10 km więcej niż w 2017 r.). W 2017 r. przewoźnicy towarowi wykonali pracę eksploatacyjną na poziomie 88 mln pociągokilometrów, to 9,9 proc. więcej, niż rok wcześniej. Transporty większej masy towarów odbywały się na znacznie dłuższych dystansach.
Wzrost w intermodalu
Jednocześnie przewoźnicy wykazują wzrost w przewozach intermodalnych. Zwiększenie przewozów wynika z rosnącego zapotrzebowania rynku, chociażby przez morski terminal intermodalny DCT Gdańsk, który wykonał w 2018 r. rekordową pracę przeładunkową na poziomie prawie 2 mln TEU. Oprócz przewozu kontenerów z portów morskich istotną częścią przewozów intermodalnych jest tranzyt przez Polskę. Coraz większą rolę odgrywa kolejowy transport lądowy z Chin w ramach idei Nowego Jedwabnego Szlaku. Towary transportowane są w obydwie strony w kontenerach, a zapowiedzi dużych inwestycji na tej trasie pozwalają na założenie w niedalekiej przyszłości znacznego wzrostu tego typu przewozów do i przez terytorium naszego kraju.


Międzynarodowy charakter połączeń intermodalnych wymaga gwarancji odpowiednich parametrów przewozu, w szczególności prędkości i punktualności dostawy towaru. Przewoźnicy towarowi widzą potencjał tego segmentu, co widać m.in. w prognozach dotyczących inwestycji taborowych. Według Prezesa UTK w celu zwiększenia efektywności transportu towarów koleją powinny być wspierane inicjatywy poprawiające jakość taboru, przepustowość infrastruktury i punktualność. UTK jednocześnie zwraca uwagę na to, że transport kolejowy musi współpracować z transportem drogowym. Powoduje to konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury na punktach stycznych – bocznicach, stacjach i terminalach przeładunkowych oraz na drogach dojazdowych m.in. do portów. Jest to podkreślane zarówno przez przewoźników kolejowych, drogowych jak i przez zarządców infrastruktury i właścicieli obiektów infrastruktury usługowej.

Co w 2019?
Obecne ograniczenia przepustowości mogą wpływać na bieżące plany transportowe przewoźników towarowych. Jak zwraca uwagę UTK, perspektywa zakończenia prac na głównych szlakach pozwala na przygotowanie przez wielu przedsiębiorców założeń do rozszerzenia działalności prowadzonej w najbliższych latach. Z pewnościią zmodernizowana infrastruktura przyczyni się do lepszej jakości i większej konkurencyjności przewozów, które będą realizowane po zakończeniu inwestycji, jednakże do tego czasu pomimo rosnącego popytu na przewozy intermodalne, rynek ten nie będzie miał szansy na duże wzrosty z uwagi na ograniczenia przepustowości i brak odpowiedniej liczby taboru.

(źr. UTK)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.