IATA - Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego, opublikowało dane dotyczące światowych rynków frachtu lotniczego, z których wynika, że popyt mierzony w tonokilometrach (FTK) odnotował stagnację (ani spadku, ani też wzrostu) pod koniec ub.r. W porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim była to największa stagnacja odnotowana od marca 2016 r. po 31 miesiącach wzrostów rok do roku.
Zdolności przewozowe linii lotniczych w listopadzie 2018 r. wzrosły o 4,3 proc. rok do roku. Był to dziewiąty miesiąc z rzędu, kiedy odnotowano większą podaż mocy przewozowych nad popytem. Pomimo, że międzynarodowy e-handel rośnie, to na rynku frachtu lotniczego zaczynają być odczuwalne oznaki słabnącej globalnej aktywności gospodarczej. - Zwykle czwarty kwartał jest szczytowym okresem dla ładunków lotniczych. Tak więc płaski wzrost popytu w listopadzie jest dużym rozczarowaniem. Chociaż nasze prognozy przewidują wzrost popytu o 3,7 proc. w 2019 r., to niestety rośnie też ryzyko spadku. Powodem do niepokoju są obserwowane napięcia handlowe na rynkach międzynarodowych - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.
Wyniki regionalne
Trzy z sześciu regionów (Ameryka Północna, Bliski Wschód i Ameryka Łacińska. Azja, Pacyfik, Europa i Afryka) odnotowały wzrost popytu w listopadzie 2018 r. licząc rok do roku. Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku zanotowały spadek zapotrzebowania na cargo o 2,3 proc. w listopadzie 2018 r. Z kolei dostępność wolnej przestrzeni ładunkowej wzrosła o 3,1 proc. Linie lotnicze z Ameryki Północnej odnotowały najszybszy wzrost popytu na poziomie 3,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem co rok wcześniej. Ich zdolności przewozowe wzrosły o 6,3 proc. Siła gospodarki USA i wydatki konsumpcyjne pomogły popytowi na fracht lotniczy, co przynosi korzyści przewoźnikom amerykańskim. Europejskie linie lotnicze odnotowały spadek popytu na fracht o 0,2 proc. w listopadzie 2018 r. w porównaniu do tego samego okresu sprzed roku, a ich zdolności przewozowe wzrosły o 3,1 proc. licząc rok do roku.
Ceny frachtów na Bliskim Wschodzie wzrosły o 1,7 proc. w listopadzie 2018 r. w porównaniu do tego samego okresu z poprzedniego roku. Dostępność ładunkowa wzrosła o 7,8 proc. Popyt na fracht w Ameryce Łacińskiej wzrósł pod koniec ub.r. o 3,1 proc. Zdolności przewozowe wzrosły zaś o 2 proc. Niestety najważniejsze rynki wykazują oznaki słabnącego popytu, szczególnie na trasach między Ameryką Południową i Europą. Afrykańscy przewoźnicy w listopadzie ub.r. zauważyli spadek popytu na fracht o 7,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem z 2017 r. Prognozy wzrostu popytu na wszystkich kluczowych rynkach do i z Afryki pozostają nadal na słabym poziomie.
(red./źr. IATA)