Dodaj ogłoszenie o pracy


Stagnacja na rynku frachtu lotniczego?

IATA - Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego, opublikowało dane dotyczące światowych rynków frachtu lotniczego, z których wynika, że popyt mierzony w tonokilometrach (FTK) odnotował stagnację (ani spadku, ani też wzrostu) pod koniec ub.r. W porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim była to największa stagnacja odnotowana od marca 2016 r. po 31 miesiącach wzrostów rok do roku.

Zdolności przewozowe linii lotniczych w listopadzie 2018 r. wzrosły o 4,3 proc. rok do roku. Był to dziewiąty miesiąc z rzędu, kiedy odnotowano większą podaż mocy przewozowych nad popytem. Pomimo, że międzynarodowy e-handel rośnie, to na rynku frachtu lotniczego zaczynają być odczuwalne oznaki słabnącej globalnej aktywności gospodarczej.  - Zwykle czwarty kwartał jest szczytowym okresem dla ładunków lotniczych. Tak więc płaski wzrost popytu w listopadzie jest dużym rozczarowaniem. Chociaż nasze prognozy przewidują wzrost popytu o 3,7 proc. w 2019 r., to niestety rośnie też ryzyko spadku. Powodem do niepokoju są obserwowane napięcia handlowe na rynkach międzynarodowych - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.

Wyniki regionalne
Trzy z sześciu regionów (Ameryka Północna, Bliski Wschód i Ameryka Łacińska. Azja, Pacyfik, Europa i Afryka) odnotowały wzrost popytu w listopadzie 2018 r. licząc rok do roku. Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku zanotowały spadek zapotrzebowania na cargo o 2,3 proc. w listopadzie 2018 r. Z kolei dostępność wolnej przestrzeni ładunkowej wzrosła o 3,1 proc. Linie lotnicze z Ameryki Północnej odnotowały najszybszy wzrost popytu na poziomie 3,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem co rok wcześniej. Ich zdolności przewozowe wzrosły o 6,3 proc. Siła gospodarki USA i wydatki konsumpcyjne pomogły popytowi na fracht lotniczy, co przynosi korzyści przewoźnikom amerykańskim. Europejskie linie lotnicze odnotowały spadek popytu na fracht o 0,2 proc. w listopadzie 2018 r. w porównaniu do tego samego okresu sprzed roku, a ich zdolności przewozowe wzrosły o 3,1 proc. licząc rok do roku.

Ceny frachtów na Bliskim Wschodzie wzrosły o 1,7 proc. w listopadzie 2018 r. w porównaniu do tego samego okresu z poprzedniego roku. Dostępność ładunkowa wzrosła o 7,8 proc. Popyt na fracht w Ameryce Łacińskiej wzrósł pod koniec ub.r. o 3,1 proc. Zdolności przewozowe wzrosły zaś o 2 proc. Niestety najważniejsze rynki wykazują oznaki słabnącego popytu, szczególnie na trasach między Ameryką Południową i Europą. Afrykańscy przewoźnicy w listopadzie ub.r. zauważyli spadek popytu na fracht o 7,8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem z 2017 r. Prognozy wzrostu popytu na wszystkich kluczowych rynkach do i z Afryki pozostają nadal na słabym poziomie.

(red./źr. IATA)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.