Dodaj ogłoszenie o pracy


Malejące możliwości przewozowe i rosnące ceny paliwa równa się droższy transport

Trzydzieste szóste wydanie magazynu Transport Market Monitor (TMM), opracowywanego przez Transporeon i Capgemini Consulting, wskazuje, że wysokie ceny transportu są wynikiem malejących możliwości przewozowych i rosnących kosztów paliwa.

Główne wnioski z raportu:
• w II kwartale 2018 r. wskaźnik możliwości przewozowych osiągnął poziom 70,1 i w porównaniu do poprzedniego kwartału br. (110,1) spadł o 36,3 proc. Wskaźnik możliwości przewozowych w II kwartale 2017 r. wynosił 65,8, co oznacza, że w analogicznym okresie bieżącego roku jego wartość jest wyższa o 6,6 proc.
• wskaźnik cen w II kwartale 2018 r. wyniósł 107,9, co stanowi wzrost o 17,2 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału br. (92,1). W porównaniu do danych z II kwartału 2017 r., wskaźnik cen w analogicznym okresie 2018 r. wzrósł natomiast o 6,6 proc.
• w odniesieniu do poprzedniego kwartału br., wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł o 9,3 proc.
• przewiduje się, że w II kwartale 2018 r. europejski indeks przepływu handlu osiągnie wartość 2060 mld EUR, co wskazuje na jego spadek o 11,6 proc. w porównaniu z I kwartałem 2018 r. (2330 mld EUR).

- Nasze przewidywania odnośnie kosztów transportu sprawdziły się. W II kwartale 2018 r. ceny transportu osiągnęły rekordowy poziom z IV kwartału 2017 r. Co ważne, koszty transportu będą dalej rosnąć, i w drugiej połowie br. prawdopodobnie ustanowią nowy rekord. Bezpośredni wpływ na to mają stale rosnące koszty paliwa i płac kierowców oraz wzrost zapotrzebowania na transport we wszystkich branżach. Przyszłość pokaże, czy sytuację poprawią złagodzone przez Unię Europejską regulacje dotyczące kabotażu - komentuje Lars Vitters, manager ds. łańcucha dostaw w Capgemini.

- Dostępna zdolność przewozowa oscyluje wokół historycznie niskiego poziomu, co wpływa na wzrost cen transportu. Aktualne badania firmy Transporeon pokazują, że największymi wyzwaniami, z którymi w 2018 r. muszą mierzyć się spedytorzy, jest deficyt kierowców i brak wolnej przestrzeni ładunkowej. W związku z tym dwie trzecie firm transportowych postrzega rozwój procesów cyfrowych jako szansę na pozyskanie klientów, którzy umożliwią łączenie ładunków i redukcję „pustych kilometrów”. Ponadto, na zwiększenie możliwości przewozowych mogłaby wpłynąć efektywna współpraca między spedytorami oraz bardziej wydajne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w ciężarówkach – podkreśla Oliver Kahrs, dyrektor ds. rozwoju w Transporeon.

Transport Market Monitor to kwartalny raport przygotowany przez Transporeon i Capgemini Consulting, którego celem jest przedstawienie dynamiki rynku transportowego w Europie. Więcej informacji na temat Transport Market Monitora na stronie: http://www.transportmarketmonitor.com 

(źr. Transporeon)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.