Wartość wykwalifikowanych, dojrzałych i kompetentnych handlowców dla organizacji jest dziś większa niż kiedykolwiek. Nic dziwnego, obecnie o wiele łatwiej zatrudnić dobrego inżyniera, niż solidnego sprzedawcę. Kim jest „mistrz sprzedaży” i czego oczekuje od swojej kariery zawodowej? Jak „sprzedać” mu ofertę pracy? Na te pytania odpowiada firma rekrutacyjna Antal i radzi jak złowić handlowca.
Sprzedaż stale ewoluuje – zmieniają się miejsca pracy, oczekiwania kandydatów względem pracodawców oraz przyszłości zawodowej. Zawód handlowca jak żaden inny wymaga elastyczności, a wypłata wynagrodzenia zależy od tego ile produktów i usług sprzeda. Stąd handlowcy coraz bardziej cenią sobie swobodę działania, a na znaczeniu zyskują aspekty, które dotąd były nieistotne.
1. Praca zdalna nawet kosztem stałego miejsca w biurze
Duże rolę w pracy handlowca odgrywa swoboda działania i związane z tym elastyczne godziny pracy czy możliwość pracy zdalnej. W raporcie „Cztery osobowości – jeden rynek pracy”, aż 87% dzisiejszych sprzedawców przyznaje, że preferuje możliwość pracy zdalnej, nawet kosztem braku stałego miejsca pracy. Z punktu widzenia handlowca taki system jest nie tylko wygodniejszy, ale też realnie przyczynia się do efektów - nie tracą oni bowiem czasu na dojazdy do miejsca pracy, a zaoszczędzony w ten sposób czas poświęcają na rozmowy lub spotkania z klientem.
2. Elastyczny handlowiec chce elastycznego pracodawcy
Znacznym ułatwieniem w pracy handlowca są także ruchome godziny rozpoczynania i kończenia pracy – docenia je aż 84 proc. badanych w raporcie. Pracodawcy chcąc dostosować się do tych oczekiwań coraz częściej rozliczają ich z realizacji zadań, zamiast czasu spędzonego w firmie.
3. Wpływ na działania HR
Handlowcy zwracają uwagę na potrzebę zróżnicowanych i cyklicznych szkoleń produktowych oraz tych rozwijających kompetencje miękkie. Jednocześnie, wielu z nich zauważa, że szkolenia, których byli uczestnikami, nie odpowiadały na ich potrzeby. Jak wynika z raportu „Cztery osobowości – jeden rynek pracy” - świadomość potrzeb współczesnego handlowca jest coraz większa. Już 92% z nich wskazuje chęć posiadania realnego wpływu na działania HR w kontekście zatrudnionych pracowników, a tym samym samodzielnie wybierać szkolenia, czy możliwość decydowania o benefitach pozapłacowych. Tym bardziej, że szkolenia powinny tworzyć spójną całość i być ułożone w cykl tematyczny, by faktycznie zdobyta podczas nich wiedza, mogła zostać efektywnie wykorzystana w praktyce. Perspektywa regularnych szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych coraz częściej wygrywa nawet z rozbudowaną ofertą benefitów pozapłacowych.
4. Kultura organizacyjna, atmosfera, wyzwania - przepis na szczęście handlowca
Aktualna sytuacja na rynku jasno wskazuje, że atmosfera w miejscu pracy, styl zarządzania, wartości, jakimi kieruje się firma czy relacje z bezpośrednim przełożonym, są bardzo ważnym czynnikiem motywacyjnym.. Na tym nie koniec. Dzisiejsi mistrzowie sprzedaży cenią swobodną, bezpośrednią komunikację w miejscu pracy, a szacunek, zaufanie i uznanie ich zaangażowania w powierzone im zadania to najważniejsze wartości, jakimi powinien kierować się przełożony, którego obowiązkiem powinno być zarówno motywowanie do działania, jak i udzielanie konstruktywnej krytyki. Wielu specjalistów ds. sprzedaży identyfikuje się z organizacjami, które wspierają aktywny i zdrowy styl życia, bądź aktywnie angażują się w działania CSR, w których oni również chętnie uczestniczą.
5. Nie samymi benefitami handlowiec żyje
Zarządzanie nie tylko przez cele, ale i przez wartości, organizacja z zasadami, inteligentny styl zarządzania - z całą pewnością ułatwią przyciągnięcie najbardziej pożądanych na rynku specjalistów ds. sprzedaży. Pozwolą też na zminimalizowanie zjawiska odpływu pracowników z organizacji, utrzymując w ten sposób dział sprzedaży w dobrej formie, a poziom motywacji i zaangażowania sprzedawców na najwyższym poziomie. Dobrze zaplanowane cykle szkoleniowe i dostosowane do indywidualnych potrzeb pakiety benefitów pozapłacowych poprawią dodatkowo wyniki działu sprzedaży, ale też wpłyną na budowę relacji pracownik - pracodawca.
(źr. i opr. Antal)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce