Prezentujemy case study, opracowane przez firmy STILL i Ziegler, które kwestię wdrożenia PULL rozwiązała dzięki outsourcingowi magazynu produkcyjnego i obsługi łańcucha dostaw.
Ziegler to działająca od niemal 130 lat niemiecka firma produkująca wyposażenie przeciwpożarowe. W swoje pojazdy, węże, odzież i systemy gaśnicze zaopatruje zarówno jednostki strażackie, zakłady przemysłowe, lotniska, jak i przedsiębiorstwa kolejowe w ponad 100 krajach na całym świecie. Od 2013 roku wchodzi w skład grupy China International Marine Containers. Chcąc na potrzeby dużych serii zwiększyć liczbę linii produkcyjnych w fabryce przy siedzibie głównej firmy w Giengen an der Brenz, zdecydowano się na outsourcing magazynu. Stworzeniem umożliwiającej płynność procesów wytwarzania koncepcji just-in-time oraz wyposażeniem zgodnie z jej założeniami hali i magazynu zajęły się wspólnie: kontraktowy dostawca usług logistycznych Schwarz Logistik oraz STILL GmbH – dostawca dopasowanych do potrzeb firmy Ziegler zestawów transportowych.
150 pojazdów
Przyczyną podjęcia decyzji o outsourcingu łańcucha dostaw było nadzwyczaj duże zamówienie, wymagające wyprodukowania przeszło 150 pojazdów specjalnych. – Z naszą ówczesną infrastrukturą zapewnienie wydajności przepływów materiałowych pozwalających na wyprodukowanie tak dużej serii nie było prostym zadaniem. Chcąc w pełni skupić się na wytwarzaniu zamówionych pojazdów zdecydowaliśmy się na skorzystanie z usług wyspecjalizowanego podmiotu, który miał koordynować przepływ materiałów od dostawców do naszego zakładu w Giengen – mówi Thomas Ziegler, odpowiedzialny za łańcuch dostaw w Ziegler. Wspólnie ze Schwarz Logistik i specjalistami STILL od zestawów transportowych opracował wahadłową koncepcję uzupełniania stanów magazynowych. Raz dziennie z pobliskiego centrum logistycznego Schwarz dostarczane są do fabryki potrzebne materiały. Przy użyciu dwóch zróżnicowanych zestawów transportowych ładunki są przewożone do strefy buforowej wzdłuż linii produkcyjnych, a puste pojemniki wywożone do strefy załadunku transportera. – Po ich dostarczeniu z powrotem do naszego centrum logistycznego opakowania są skanowane i w oparciu o system elektronicznej wymiany danych (EDI) w naszych programach ERP i WMS odnotowywane jest zapotrzebowanie produkcji na surowce określonego typu. Na tej podstawie generowane są następnie listy kompletacyjne – relacjonuje Dennis Weimert, przedstawiciel Schwarz Logistik. Dzięki rozwiązaniu potrzebne elementy trafiają na produkcję następnego dnia, a w razie potrzeby wysyłane jest zamówienie do dostawcy – tak, by zachować stałą dostępność materiałów.
Optymalnie dopasowane ciągniki
Na podstawie wspólnych analiz opisano wymagania, jakie powinny spełniać zestawy transportowe, by pasowały do zastanej infrastruktury zakładu produkcyjnego. – Ustaliliśmy, że maksymalna długość zestawu będzie wynosić 11 metrów. Ze względu na dużą liczbę wąskich zakrętów w obiekcie i przewidziany w nim ruch jednokierunkowy, pojazdy musiały być w stanie wracać do punktu początkowego poruszając się na zewnątrz zakładu – opowiada Mirco Adam, kierownik projektu ze strony Zieglera. – W odpowiedzi na wymogi określone dla fabryki w Giengen, zaproponowano wdrożenie zwrotnych ciągników LTX 70 w połączeniu z ramami typu C oraz układem LiftRunner. Gdy tylko operator wejdzie do kabiny, mechanizm rozwiązania automatycznie unosi ładunki w górę, a gdy z niej wyjdzie – opuszcza je, umożliwiając rozładunek – tłumaczy Michał Stanisławski, dyrektor Działu Advanced Application STILL Polska. Wózki i troleje są dostosowane do przewożenia palet, plastikowych pojemników różnej wysokości oraz drewnianych skrzyń z możliwością sztaplowania. Ze względu na konieczność przejazdów na zewnątrz, kabinę zabudowano, a przyczepy wyposażono w plandeki.
Skrzynie kratownicowe oraz wielkogabarytowe obiekty przewożone są natomiast przy pomocy wielofunkcyjnego ciągnika KANVAN. – Seryjny ciągnik elektryczny KANVAN STILL został zmodyfikowany, by lepiej spełniać wymagania zakładu Ziegler. Wyposażono go w hydrauliczne urządzenie podnoszące przednią oś, dzięki któremu zmniejsza się promień skrętu całego zestawu. Zamontowano także kabinę odporną na warunki atmosferyczne – mówi Michał Stanisławski. – Wózek jest zintegrowany z procedurą kanban – gdy tylko do systemu popłynie sygnał, że transportowane komponentów się kończą, uruchamiany jest proces zaopatrzenia.
Efekt końcowy
Zintegrowane z wahadłowymi dostawami i zamówieniami realizowanymi przez WMS zestawy transportowe STILL są w stanie reagować na popyt produkcji i dowozić materiały zgodnie z harmonogramem – do 1600 różnych części i komponentów na cykl. Dzięki wprowadzeniu w życie koncepcji dostaw odpowiadających realnemu zapotrzebowaniu udało się uprościć proces zaopatrzenia, zmniejszyć liczbę koniecznych transportów i zagwarantować niezawodność przepływów materiałowych. Według Thomasa Zieglera, wdrożenie pozwoliło zredukować o 40 procent liczbę zadań intralogistycznych i uwolnić część zaangażowanych w ich obsługę zasobów. Dzięki zmniejszeniu natężenia ruchu zwiększyło się także bezpieczeństwo ruchu. Co więcej, udało się zrealizować cel leżący u początków decyzji o zmianie – seria 150 pojazdów specjalnych zjechała z linii produkcyjnych Ziegler na czas.
(źr. STILL)