4 grudnia 2011 r. wejdzie w życie tzw. pakiet transportowy, który obejmuje trzy rozporządzenia regulujące warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego w krajach UE. Firma Deloitte podjęła się próby podsumowania kosztów jakie wiążą się z wprowadzeniem nowym uregulowań na rynku transportowym.
Jak wcześniej pisaliśmy na łamach portalu Pracujwlogistyce.pl w artykułach na temat zmian w transporcie drogowym, nowe uregulowania unijne, które wejdą w życie 4 grudnia 2011r. na rynku transportowym wprowadzą nowe warunki wykonywania usług transportowych i dostępu do zawodu przewoźnika. Zmiany dotyczą m.in. zamiany licencji międzynarodowej na wspólnotową, konieczności korzystania z bazy eksploatacyjnej, nowych warunków jakie trzeba spełnić aby wykonywać zawód przewoźnika drogowego - m.in. rozszerzono katalog dotyczący dobrej reputacji, nowych warunków zabezpieczeń finansowych czy też nowe określenie siedziby przewoźnika.
O szczegółach tych zmian pisaliśmy w naszych artykułach, zobacz poniżej:
Co z licencjami na transport drogowy po 4 grudnia?
Posiadasz tylko licencję międzynarodową, pomyśl również o uzyskaniu krajowej!
Tylko 4 firmy i flota 50 pojazdów od 4 grudnia 2011r.? - pyta zarządzający transportem
Co z kosztami?
Na dzisiejszej konferencji prasowej firma Deloitte próbowała podsumować koszty jakie mogą się wiązać z wprowadzeniem nowych warunków wykonywania usług transportu drogowego. Zdaniem ekspertów z Deloitte Legal najbardziej ucierpią mali przewoźnicy, którzy muszą liczyć się ze zwiększeniem kosztów prowadzenia działalności – nawet do kilkunastu tysięcy złotych w skali roku (chociażby potwierdzenie zdolności finansowej poprzez roczne sprawozdanie finansowe dokonane przez audytora). Zdaniem ekspertów z Deloitte Legal już sama konieczność dostosowania się do wymogów wynikających z rozporządzeń może rodzić dla firm dodatkowe koszty. Sam fakt, że zgodnie z aktualnym brzmieniem projektu zmian do ustawy o transporcie drogowym przedsiębiorcy prowadzący transport międzynarodowy będą musieli ponieść koszt uzyskania nowej licencji w granicach 800 – 1000 zł. Do stosowania rozporządzeń unijnych w naszym kraju będą musieli przygotować się również starostowie, gdyż nowe, obarczone wątpliwościami, wymogi stawiane przedsiębiorcom będą musiały być przez nich egzekwowane. Urzędy powinny – zgodnie z przepisami Rozporządzenia 1071/2009 – podać do publicznej wiadomości wszystkie warunki obowiązujące na jego mocy, wszelkie inne przepisy krajowe, procedury obowiązujące zainteresowanych wnioskodawców, wraz z odpowiednimi wyjaśnieniami.
(red. PwL)