Dodaj ogłoszenie o pracy


Rynek frachtu lotniczego pikuje w dół

Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego - IATA opublikowało dane za listopad 2019 dotyczące lotniczych przewozów towarowych na świecie, z których wynika, że popyt, mierzony w tonokilometrach (FTK) spadł o 1,1 proc. w listopadzie 2019 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2018 r. To już trzynasty miesiąc z rzędu spadku wolumenów we frachcie lotniczym.

Pomimo spadku popytu, listopad był i tak najlepszym w ciągu ośmiu miesięcy, z najwolniejszym od marca 2019 r. tempem spadku w ujęciu rok do roku. Częściowo lepszy wynik listopada odzwierciedla rosnące znaczenie zwiększonego ruch w sprzedaży e-commerce w związku z wielkimi akcjami handlowymi w okresie przedświąteczny. Jednakże, mimo że międzynarodowy handel elektroniczny dynamicznie się rozwija, to ogólny popyt na ładunki lotnicze nadal napotyka na trudności związane ze skutkami wojny handlowej między USA i Chinami, pogorszeniem się sytuacji w handlu światowym oraz ogólnym spowolnieniem światowego wzrostu gospodarczego.
Zdolność przewozowa, mierzona w dostępnych tonokilometrach frachtu (AFTK), wzrosła w listopadzie 2019 r. o 2,9 proc. w stosunku do roku poprzedniego. To już 19. miesiąc z wzrostu zdolności przewozowej, która przewyższa wzrost popytu na fracht lotniczy.  
- Ładunki lotnicze nieznacznie wzrosły w listopadzie, a popyt spadł o 1,1 proc., co stanowi znaczną poprawę w stosunku do spadku o 3,5 proc. w październiku. Jednakże czwarty kwartał jest zawsze szczytowym okresem dla ładunków lotniczych. Spadek popytu jest więc rozczarowaniem. Patrząc w przyszłość, oznaki zmniejszania napięć w handlu między USA a Chinami to dobra wiadomość, ale jeśli fracht lotniczy ma osiągnąć w 2020 r. prognozowany wzrost o 2 proc., to jeszcze długa droga przed nami - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny i CEO IATA.

Wyniki regionalne
Linie lotnicze w regionie Azji i Pacyfiku, Ameryki Łacińskiej i Bliskiego Wschodu odnotowały w listopadzie 2019 r. gwałtowny spadek całkowitego wolumenu przewozów lotniczych w stosunku do roku poprzedniego, natomiast przewoźnicy z Ameryki Północnej doświadczyli bardziej umiarkowanego spadku. Europa i Afryka były jedynymi regionami, które odnotowały rekordowy wzrost popytu na lotnicze przewozy towarowe w porównaniu z listopadem ubiegłego roku.

Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w listopadzie 2019 r. popyt na fracht lotniczy o 3,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2018 r. Był to najostrzejszy spadek popytu na przewozy towarowe w całym regionie w tym miesiącu.  Zdolności przewozowe wzrosły o 1,8 proc. Wojna handlowa USA-Chiny znacząco wpłynęła na region, a popyt na dużym rynku Azji i Ameryki Północnej spadł w październiku o 6,5 proc. rok do roku. Pozytywnym zjawiskiem jest jednak ocieplenie stosunków handlowych między USA a Chinami oraz silny wzrost gospodarczy w kluczowych gospodarkach regionalnych.

Linie lotnicze w Ameryce Północnej odnotowały spadek popytu o 1,1 proc. w listopadzie 2019 r. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Zdolność przewozowa wzrosła o 3,3 proc. Wpływ na spadek popytu miały wolniejszy wzrost gospodarki amerykańskiej i napięcia w handlu z Chinami.

Europejskie linie lotnicze odnotowały w listopadzie 2019 r. wzrost popytu na transport towarowy o 2,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.  Lepsza niż oczekiwano aktywność gospodarcza w trzecim kwartale, w niektórych dużych gospodarkach regionu przyczyniła się do wsparcia popytu. Zdolności przewozowe wzrosły o 4 proc. rok do roku.

Wolumen przewozów towarowych bliskowschodnich linii lotniczych spadł o 3 proc. w listopadzie 2019 r. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego - co oznacza poprawę w stosunku do spadku o 5,7 proc. w październiku. Zdolności przewozowe wzrosły o 2,6 proc. W kontekście wyzwań operacyjnych i geopolitycznych, przed którymi stoją niektóre z kluczowych linii lotniczych w regionie, sezonowo korygowane wolumeny przewozów w tym regionie nadal wykazują umiarkowaną tendencję wzrostową, co jest pozytywnym zjawiskiem dla przewoźników w regionie. Jednakże w nadchodzącym okresie, przewoźnikom w regionie zagrażają nasilające się napięcia geopolityczne.   

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały w listopadzie 2019 r. spadek popytu na przewozy towarowe o 3,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.  Różne wiatry społeczne i gospodarcze w kluczowych gospodarkach regionu wpłynęły na jego wyniki w zakresie transportu lotniczego towarów. Zdolność przewozowa spadła o 2,3 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Jedynie przewoźnicy afrykańscy odnotowali najszybszy wzrost w listopadzie 2019 r. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, przy wzroście popytu o 19,8 proc. Do pozytywnych wyników przyczyniły się silne powiązania handlowe i inwestycyjne z Azją. Zdolności przewozowe wzrosły o 13,7 proc. rok do roku.

(red/źr. IATA)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.