Dodaj ogłoszenie o pracy


Ochrona zdrowia i szkolenia najbardziej pożądanymi benefitami w czasie pandemii

Prywatna opieka medyczna oraz rozwiązania związane ze szkoleniami i rozwojem - to benfity najbardziej pożądane przez pracowników.  Tak wynika z badania ManpowerGroup i HRlink, którzy wybierając trzy kluczowe świadczenia, wskazali również dodatkowe dni wolne od pracy. Co ciekawe o potrzebie wsparcia psychologicznego mówi jedynie 8 proc. ankietowanych. Jednocześnie to jedno z rozwiązań, o jakie w pandemii firmy najczęściej rozbudowywały pakiet świadczeń pozapłacowych. Raport potwierdza również, że atrakcyjniejszy zestaw benefitów to motywator do zmiany pracy jedynie dla 1 proc. pracowników.

Respondenci badania ManpowerGroup i HRlink zapytani o trzy najważniejsze dla nich świadczenia pozapłacowe wytypowali na pierwszym miejscu prywatną opiekę medyczną, wymienianą przez 65 proc. badanych. Na podium znajdują się również benefity związane ze szkoleniami i rozwojem (59 proc.) oraz dodatkowe dni wolne od pracy (36 proc.). Znaczna część pracowników wspomina także o ubezpieczeniu na życie (31 proc.) oraz dofinansowaniu do nauki języków obcych (30 proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się wsparcie psychologiczne (8 proc.) oraz eventy integracyjne (9 proc.).
- Obszar zdrowia zyskał na znaczeniu dla większości pracowników, a możliwość zapewnienia wsparcia lekarskiego dla siebie i rodziny stała się kluczowym priorytetem w obliczu rosnącej liczby zachorowań na koronawirusa. Z tego powodu pierwsze miejsce prywatnej opieki medycznej nie jest zaskoczeniem - mówi Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w Manpower. - Kolejnym wymienianym przez pracowników obszarem jest rozwój i dostęp do szkoleń, na które warto spojrzeć z kilku perspektyw. Po pierwsze pandemia i dążenie do redukcji kosztów w firmach mogły spowodować zmniejszenie oferty szkoleniowej dla pracowników. W tradycyjnym modelu pracownicy spotykali się wspólnie w sali szkoleniowej, co w dobie rekomendowanego dystansu oraz braku grupowych spotkań znacząco zawęziło pole możliwości firm, co więcej pracodawcy często nie byli przystosowani do oferowania szkoleń zdalnie. Natomiast ambicje pracowników w zakresie podnoszenia swoich kwalifikacji i kompetencji nawet wzrosły, co może mieć związek także z koniecznością pozyskania nowych umiejętności, które są niezbędne w obecnym czasie. Są to na przykład wirtualne negocjacje i obsługa klienta czy komunikacja oraz zarządzanie w zdalnym zespole - dodaje ekspertka Manpower.

Co ciekawe 12 proc. badanych potwierdziło, że pandemia zmieniła ich oczekiwania od pracodawców w zakresie świadczeń pozapłacowych. W jaki sposób? W tej grupie najwięcej osób mówi o malejącej roli kart uprawniających do korzystania z obiektów sportowych i spotkań integracyjnych, a jednocześnie rosnącej roli prywatnej opieki medycznej. W przypadku 88 proc. badanych nowa rzeczywistość nie miała wpływu na oczekiwania względem benefitów.
- Polacy częściej muszą sprostać jednocześnie obowiązkom pracownika i rodzica-nauczyciela. Pracując z domu, niekiedy wyzwaniem jest utrzymanie odpowiedniego balansu pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym, stąd oczekiwanie dodatkowych dni na odpoczynek. Jednocześnie z listy benefitów zniknęła praca zdalna, która w ubiegłych latach była traktowana jako ciekawa możliwość, a obecnie staje się standardem. Z kolei wsparcie psychologiczne mogło być oferowane w postaci webinarów ze specjalistami, wirtualnych spotkań motywacyjnych, które mogły zostać potraktowane jako forma szkoleń i rozwoju. Polacy nadal raczej niechętnie w miejscu pracy mówią o wyzwaniach związanych z radzeniem sobie ze stresem, ze zmianą, utrzymaniem zdrowego stylu życia. Natomiast świadomi pracodawcy dostrzegają potrzebę długofalowego zadbania o ogólnie rozumiany dobrostan pracowników, bo dzięki temu organizacja działa efektywniej - podsumowuje Katarzyna Pączkowska.

Benefity w nowej rzeczywistości
W wyniku pandemii co dziesiąty pracodawca zdecydował się na rozszerzenie pakietu świadczeń pozapłacowych. W tej grupie firmy najczęściej wybierały dodatkowe szkolenia wewnętrzne, przeważnie związane z zarządzaniem sobą w czasie pracy lub efektywną pracą na home-office (50 proc.), wsparcie psychologiczne pracownika (33 proc.) oraz dodatkowe dni wolne od pracy (25 proc.). Co czwarta firma w warunkach nowej rzeczywistości podjęła decyzję o rezygnacji z niektórych świadczeń, najczęściej wybierając kartę uprawniającą do korzystania z obiektów sportowych (72 proc. w tej grupie), szkolenia i rozwój (31 proc.) a także dofinansowanie do nauki języków obcych (17 proc.). W przypadku 63 proc. przedsiębiorstw pakiet benefitów pozostał bez zmian, a 6 proc. firm pozostało przy obecnej liczbie, ale zmieniły oferowane rozwiązania.

(źr. ManpowerGroup)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.