Dodaj ogłoszenie o pracy


Polacy w pracy nie radzą sobie z informacją zwrotną

2 na 3 polskich pracowników dostaje w pracy informacje zwrotne od szefa. Dla ponad połowy badanych jest to podstawa, aby zrozumieć stawiane przed nimi cele i sposoby ich realizacji – wynika z globalnego badania Workmonitor, realizowanego przez Randstad. Bez feedbacku ani rusz także w drugą stronę – aby komunikacja w firmie działała prawidłowo, pracownicy również powinni mieć szansę prowadzić z przełożonym dialog. Okazuje się jednak, że pod tym względem w polskich firmach jest całkiem dobrze. Natomiast lekcją, którą muszą odrobić pracodawcy, jest oswajanie polskich pracownik z informacjami zwrotnymi i pokazywanie, jak umiejętnie z nich korzystać, aby rozwijać się zawodowo – podkreślają eksperci.

Regularnie niemal 2/3 Polaków otrzymuje oceny od swoich pracodawców. 27 proc. respondentów spotyka się z przełożonym na corocznym podsumowaniu pracy, 22 proc. takie spotkania ma co kwartał, a co piąty ankietowany w ogóle nie ma szansy podsumować z szefem swoich zawodowych postępów i omówić kwestii, które wymagają większego zaangażowania. 18 proc. polskich pracowników jest poddawana ocenie pracodawcy co miesiąc, 9 proc. - co pół roku, a 4 proc. - co tydzień. Oznacza to, że 58 proc. uczestników badania z informacją zwrotną od przełożonego spotyka się raczej incydentalnie, rzadziej niż raz w miesiącu.
— Tymczasem znaczenie bieżącej, częstej oceny postępów w pracy zatrudnieni docenią szczególnie, bo pozwala im od razu zastosować sugestie i rady w praktyce, osiągać lepsze wyniki i uniknąć tych samych błędów – podkreśla Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu Randstad Polska. Jak dodaje ekspertka, taka bieżąca komunikacja to nie tylko przestrzeń doceniania pracowników i budowania ich zaangażowania, ale też element wspierający ustawiczny rozwój zespołu.

I faktycznie 55 proc. badanych deklaruje, że wykorzystuje uwagi otrzymywane na bieżąco w trakcie wykonywania obowiązków. Ponad połowa polskich pracowników (51 proc.) twierdzi, że informacje zwrotne pozwalają w pełni zrozumieć, jaki cel stawia przed nimi przełożony i w jaki sposób można go zrealizować. 33 proc. badanych uważa, że prawidłowy feedback wspiera otwartą komunikację w firmie, 32 proc. czuje się dzięki niemu częścią zespołu. Dla 27 proc. ankietowanych takie informacje są zachętą do rozwoju i nauki. Podobny odsetek czuje dzięki nim większą motywację. 20 proc. respondentów może dzięki informacjom zwrotnym zwiększyć swoją efektywność na danym stanowisku. Wśród polskich pracowników nie brakuje jednak oporu przed informacjami zwrotnymi w miejscu pracy. 40 proc. ankietowanych ma trudności w odbiorze negatywnych komunikatów, 32 proc. nie wie, jak zareagować na feedback, 20 proc. nie czuje się komfortowo, a ponad 9 proc. przyznaje, że czuje w takiej sytuacji urazę do przełożonego. Częściowo może to wynikać z braku praktyki pracy z feedbackiem w polskich firmach. 55 proc. uczestników badania sygnalizuje, że ich obecny pracodawca nie organizuje szkoleń, które uczyłyby przekazywania i przyjmowania informacji zwrotnych.
Informacja w jednym kierunku
Polacy utrzymują się nieco powyżej europejskiej średniej, ale wciąż brakuje im wiele do pracowników z Niemiec (88 proc.), Danii (88 proc.) czy Szwajcarii (87 proc.), którzy mogą liczyć na bardziej swobodny, ukierunkowany na dialog, przebieg spotkań oceniających pracownika. Z drugiej strony są takie państwa, gdzie swobodna dyskusja jest znacznie rzadsza niż w naszym kraju. Zaledwie 61 proc. Greków może szczegółowo omówić i przedyskutować ocenę wystawioną przez przełożonego. Najczęściej możliwość swobodnej dyskusji z pracodawcą deklarują w Polsce pracownicy branży budowlanej (96 proc.), administracji publicznej (90 proc.) i przetwórstwa chemicznego (89 proc.). Najrzadziej natomiast w służbie zdrowia (67 proc.), sektorze IT (62 proc.) i sektorze motoryzacyjnym (60 proc.).
Polacy relatywnie często (72 proc.) dostają w firmach zachęty do dzielenia się informacją zwrotną między sobą w zespołach. Częściej doświadczają tego jedynie Holendrzy (72 proc.) i Szwedzi (73 proc.). Takich zachęt znacznie rzadziej mogą spodziewać się natomiast Austriacy (47 proc.), Niemcy (54 proc.) i Portugalczycy (54 proc.). Z kulturą stałego dzielenia się informacjami zwrotnymi między kolegami z pracy w Polsce spotykają się najczęściej pracownicy hotelarstwa i gastronomii (93 proc.), branży motoryzacyjnej (86 proc.) oraz firm zajmujących się produkcją żywności (82 proc.). Jest to najrzadsza praktyka w logistyce i dystrybucji (64 proc.), sektorze IT (60 proc.) i szkolnictwie (60 proc.).
Gdy pracownik ocenia szefa
Blisko 3/4 Polaków ma w pracy stworzone warunki, aby informacje zwrotne przekazywać swojemu przełożonemu. W Europie jesteśmy w czołówce narodów, które mogą w pracy swobodnie rozmawiać o tym, co im się podoba, a co należałoby ulepszyć. Częściej od nas taką możliwość mają tylko Norwegowie (76 proc.) i Duńczycy (74 proc.). Najczęściej o takiej swobodzie mówią w Polsce osoby zatrudnione w przetwórstwie chemicznym (90 proc.) i produkcji żywności (88 proc.) oraz branży hotelarskiej i gastronomicznej (86 proc.). Najrzadziej komfort odczuwają Polacy pracujący w służbie zdrowia (68 proc.), sektorze finansowym (60 proc.) i IT (60 proc.). Gdy porównujemy się z innymi krajami Europy, to okazuje się, że Polacy najczęściej (73 proc.) są przez pracodawców zachęcani do przekazywania feedbacku przełożonemu na bieżąco, nie tylko w trakcie rozmów rocznych, półrocznych czy kwartalnych. Najrzadziej z taką zachętą spotykają się Austriacy (40 proc.), Luksemburczycy (45 proc.), Niemcy (47 proc.) i Węgrzy (47 proc.). Najczęściej z bieżącym feedbackiem spotykają się pracownicy branży hotelarskiej i gastronomicznej (86 proc.), firm transportowych (80 proc.) i sektora IT (80 proc.). Najrzadziej natomiast respondenci zatrudnieni w budownictwie (66 proc.), służbie zdrowia (63 proc.) i szkolnictwie (56 proc.). W Polsce pracownicy najczęściej przekazują informacje zwrotne przełożonym w cztery oczy (70 proc.). 14 proc. twierdzi, że nikt ich nie prosi o feedback, 10 proc. korzysta z ankiet on-line, a 6 proc. przekazuje je pisemnie.

(źr. Randstad)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.