Dodaj ogłoszenie o pracy


Aspiracje zawodowe młodych Polaków w „nowej normalności”

Firmy PwC, Well.HR i Absolvent Consulting opracowały raport dotyczący doświadczeń młodych ludzi stawiających pierwsze kroki na rynku pracy. Z przeprowadzonych badań wynika, że przede wszystkim ważna jest dla nich stabilność (81%) i mają sprecyzowane oczekiwania wobec pracodawców. Pokolenie Z, ale także millenialsi, doceniają zrównoważone podejście do podziału pomiędzy pracą a życiem prywatnym (59%). Chcą się rozwijać, dlatego wolą pracować w doświadczonych zespołach i z przełożonym, który jest dla nich autorytetem.

Nowe pokolenia na rynku pracy
O młodych pokoleniach obecnych już na rynku pracy i dopiero na niego wchodzących słyszymy, że mają wygórowane aspiracje, zupełnie inne priorytety i nie realne oczekiwania. Tak mówiło się  dekadę temu o millenialsach – obecnie 30-latkach, którzy zmienili oblicze rynku pracy. Nie była to zmiana drastyczna i nie zadziała się z dnia na dzień, raczej nastąpiła ewolucja, przebiegająca w toku negocjacji pracodawców i młodych pracowników.
W badaniu realizowanym firmy PwC, Well.HR i Absolvent Consulting postanowiły przyjrzeć się oczekiwaniom także pokolenia Z, stawiającego pierwsze kroki na rynku pracy. Jest to jedno z pierwszych tego typu badań realizowanych podczas pandemii COVID-19 i w okresie “nowej normalności”. Jak te wydarzenia przełożyły się na postawy młodych? Jakie wnioski płyną z tego dla pracodawców?

Najważniejsze w pracy dla młodych ludzi są:
• przyjazna atmosfera (50% respondentów)
• zdobycie doświadczenia zawodowego (49%)
• poczucie sensu wykonywanej pracy (43%)
• wysokie zarobki (42%)
• praca zgodna z zainteresowaniami (36%)

Jakie są główne wnioski z badania:
70% badanych przy wyborze pracodawcy zwraca uwagę na wartości firmy oraz jej misję"
81.5% młodych Polaków wybiera dziś stabilność zatrudnienia zamiast pracy na własny rachunek.
Młodzi potrzebują autorytetów – 67% woli szefa, który jest autorytetem niż przełożonego, który jest kolegą.
Młodzi stawiają na fizyczne  interakcje międzyludzkie – 61% chce pracować w zespole z doświadczonymi kolegami
51% chce mieć pracę, która jest pasją. Dla 66% ważna  jest praca zgodna z wartościami.
Najważniejsze w pierwszej pracy są: przyjazna atmosfera, zdobycie  doświadczenia zawodowego i poczucie, że praca ma sens.
Na budowanie zaufania do pracodawcy oraz jego dobre postrzeganie mają wpływ przede wszystkim: transparentność wynagrodzenia (56%) oraz opinie znajomych (54%).

W większości młodzi ludzie szukają zatrudnienia na umowę o pracę. Wraz z wiekiem rośnie znaczenie tej formy umowy – wśród osób 25+ już prawie 84% szuka umowy o pracę, podczas gdy w grupie osób do 20 roku życia jest to 55%. Młodsi respondenci są bardziej elastyczni w kwestii umowy o zatrudnienie – dla 20% osób w wieku21-24 rodzaju mowy nie ma znaczenia, a13% z nich preferuje umowę o dzieło lub umowę zlecenie.

Oczekiwania finansowe
Wśród oczekiwań młodych pracowników największe emocje pracodawców budzą zwykle zarobki. Zapytano ich więc, jakie wynagrodzenie netto młodzi ludzie zaakceptowaliby, rozważając ofertę pracy? Mediana oczekiwań kształtowała się na poziomie około 4 000 zł netto. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety podają podobne kwoty oczekiwanego wynagrodzenia. Najniższe oczekiwania finansowe, na poziomie3 600 -3 800 zł, mają studenci kierunków artystycznych, społecznych i humanistycznych.
Oczekiwania studentów kierunków ekonomicznych, ścisłych i technicznych plasują się w okolicach 4 000 zł. Najwyższe oczekiwania finansowe, na poziomie 4500–4600 zł, mają studenci kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych.

Podejmując decyzję o aplikowaniu na ofertę zatrudnienia, młodzi Polacy dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. Prawie wszyscy sprawdzają profil działania firmy oraz poziom wynagrodzenia, a 78% kandydatów – ofertę  benefitów. 86% sprawdza opinie na temat pracodawcy w internecie, w porównaniu z 72% osób odwiedzających stronę kariera i 71% pytających o opinię znajomych. Natomiast profile pracodawców w mediach społecznościowych sprawdza niemal 60% uczestników badania. Dla prawie 70% badanych ważne są wartości firmy oraz  jej wizja i misja.

Co dla młodych oznacza “dobry pracodawca”?
Na zaufanie do pracodawcy oraz na postrzeganie jego marki przez młodych ludzi mają wpływ przede wszystkim transparentność wynagrodzenia (56%) oraz opinia znajomych (54%). Dobry pracodawca to dla młodych ludzi taki, który już teraz buduje z nimi relacje w partnerski sposób, stawiając na ważne dla nich tematy, takie jak rozwój, dzielenie się wiedzą i wsparcie działalności na uczelniach, najchętniej podczas spotkań umożliwiających interakcję. Według młodych dobry pracodawca prowadzi warsztaty  na uczelniach lub w swojej siedzibie (44.7%), organizuje  szkolenia/spotkania online (44.5%), wspiera organizacje studenckie i uczelnie (44.3%) oraz bierze udział w targach pracy (43.1%). Na dalszych miejscach znalazły się sposoby budowania marki umożliwiające jednostronny, wystandaryzowany przekaz: promocja marki w mediach(20%) czy współpraca z blogerami (4%).

Jakie benefity cenią młodzi najbardziej?
Dla pracowników wchodzących na rynek pracy ważne są świadczenia pozapłacowe cenione także przez ich bardziej doświadczonych kolegów:
- dostęp do szkoleń – ważny dla około połowy respondentów.
- ubezpieczenie zdrowotne (41%), przy czym 30% respondentów oczekuje prywatnej opieki medycznej.
- możliwość pracy zdalnej jest istotna dla 31% respondentów.
- elastyczne godziny pracy wskazało 37% badanych

(red./ źr. PWC)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.