Dodaj ogłoszenie o pracy


Grupa Raben podsumowuje działalność w roku 2021

Akwizycje, zrównoważony rozwój i podsumowanie 90 lat działalności – te wątki zdefiniowały działalność Grupy Raben w minionym roku. Grupa Raben zakończyła ubiegły rok z przychodami w wysokości ponad 1,5 mld euro.

Rok 2021 to kolejne miesiące zmagania się z pandemią. I choć pierwszy szok już minął, a świat powoli oswajał się z nową normalnością we wszystkich dziedzinach życia, to COVID-19 nadal dyktował warunki – w gospodarce i nie tylko. Nierównomierne ożywienie gospodarcze w poszczególnych regionach Europy i poza nią, spowodowane różnym natężeniem obostrzeń oraz odmiennymi mechanizmami wsparcia przedsiębiorstw przez rządy; zakłócenia w łańcuchu dostaw z Chin, w konsekwencji brak niektórych komponentów, przestoje, a nawet krótkoterminowe zamykanie fabryk; wzrost dostaw B2C, czyli bezpośrednio do domów prywatnych, potęgujący ruch na europejskich drogach – z tymi wszystkimi trudnościami borykał się sektor transportowy, który dodatkowo odczuwał brak pracowników i spadek dostępności zasobów, a jednocześnie szalejącą inflację i zwiększenie kosztów infrastruktury logistycznej.

- W ubiegłym roku pandemia nie była już zaskoczeniem, a z powodu wielu niekorzystnych zjawisk w gospodarce nie możemy zaliczyć go do łatwych. Jednak nie zwalnialiśmy tempa i daliśmy z siebie wszystko, by „dowieźć” wyniki naszych klientów i dać im powody do zadowolenia. Nasze priorytety się nie zmieniły: wciąż na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo i zdrowie pracowników i kontrahentów, a przy tym dążymy do zapewniania ciągłości biznesu naszych klientów, oferując im serwis na najwyższym poziomie. W dużej mierze jest to zasługą naszego zaangażowanego, profesjonalnego zespołu, który w pełni zasługuje na określenie „People with drive”. Jestem naprawdę dumny, że mogę pracować z takimi ludźmi – podkreśla Ewald Raben, prezes Grupy Raben.

Grupa Raben zakończyła rok 2021 wynikiem 1,5 mld euro. Operator logistyczny niezmiennie obsługiwał takie branże jak żywność (29%), technologie konsumenckie (21%), automotive (18%), retail (12%), chemia (11%) i FMCG non-food (7%) i inne. Jeśli chodzi o rodzaj świadczonych usług, to były to głównie: transport drogowy (65%), logistyka kontraktowa (12%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), 4PL (3%) oraz sea & air (3%) i inne.

- Przychody za rok 2021 są satysfakcjonujące i możemy sobie pogratulować, ponieważ to efekt naszej elastyczności, zróżnicowanego portfela klientów i współpracy z nimi oraz zaawansowania technologicznego – komentuje Ewald Raben. - Patrząc wstecz, stwierdzam, że miniony rok to nie był czas płynięcia z prądem; przeciwnie, to okres pełen pozytywnych zmian. Do Raben dołączyły nowe spółki, weszliśmy na czternasty już rynek (Grecja), podjęliśmy szereg inwestycji i mnóstwo wartościowych inicjatyw w ramach zrównoważonego rozwoju (kredyt SLL, zielona energia PPA). To także jubileusz 90-lecia naszej firmy. Świętując, postanowiliśmy zrobić coś dobrego, pozostawić pamiątkę tego wydarzenia przyszłym pokoleniom – w wyniku głosowania wieńczącego rocznicową trasę Eco2Way wspieramy oazy dla bocianów białych w Czechach.

Operator logistyczny z okazji swojego jubileuszu zabrał internautów w podróż po miejscach, które mocno odczuły negatywne skutki działalności człowieka. Trasa Eco2Way trwała 5 miesięcy i wiodła przez 11 krajów europejskich, w których Raben ma swoje oddziały. Finał akcji to głosowanie online, podczas którego 3 z 21 zaprezentowanych wcześniej projektów pomocy walczyły o dofinansowanie na realizację od Grupy Raben. Dzięki głosom internautów zwyciężyła wspomniana już inicjatywa budowy oazy dla bocianów białych w Czechach. Polsce w ramach Eco2Way przypadła „nagroda gwarantowana”: jesienią w Parku Narodowym Gór Stołowych i jego otulinie posadzono 10 tys. drzew z okazji 90-lecia firmy, a dodatkowo 3,5 tys. jodeł z tytułu wieloletniego programu „E-faktura – wyższa kultura”, w imieniu klientów operatora, którzy zgodzili się zrezygnować z faktury drukowanej na rzecz elektronicznej.

Raben w Polsce
Rok 2021 przyniósł nowych klientów do portfolio firmy i umocnił współpracę z wieloletnimi partnerami. Między innymi firma Bolsius przedłużyła umowę z operatorem logistycznym na następne 5 lat. Firma Bonduelle, która już od 2011 r. współpracuje z Grupą Raben na Węgrzech, w ubiegłym roku zleciła magazynowanie swoich produktów w „zielonym” obiekcie w Rudzie Śląskiej.

- Rok 2021 był dla nas rokiem jubileuszy: 90 lat działania Grupy Raben na europejskim rynku i 30 lat istnienia w Polsce, ale także czasem wielu wyzwań. Mam tu na myśli wysoki popyt wewnętrzny oraz zaznaczający się u producentów trend do relokacji zakładów produkcyjnych z Azji do Europy, w tym Polski, a co za tym idzie – do zmiany dotychczasowych łańcuchów dostaw i ich punktów grawitacyjnych, czyli optymalnych lokalizacji magazynów dystrybucyjnych. Kolejne wyzwanie to pogłębiający się brak dostępności pracowników i kierowców czy trudności w pozyskaniu nowych pojazdów ciężarowych – podsumowuje ostatnie dwanaście miesięcy Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska. – - Mimo to dołożymy wszelkich starań, by nie zawieść pokładanego w nas zaufania. Naszymi priorytetami są niezmiennie najwyższa jakość obsługi i stabilność współpracy, a przewagą – multiproduktowość i kompleksowa oferta oraz umiejętność zaadaptowania się do nowej sytuacji czy otwartość na zmiany. Pracujemy zgodnie z hasłem „Your partner in Logistics”, czyli „Twój partner w logistyce”, i nie są to słowa rzucane na wiatr.

Dla Fresh Logistics Polska również był to intensywny, pracowity okres. - Bez wątpienia miniony rok przyniósł spore odbicie na rynku usług transportowych i magazynowych w porównaniu do wcześniejszych miesięcy. Ożywienie gospodarki, zniesienie obostrzeń oraz chęć powrotu do normalnych relacji międzyludzkich wpłynęły na zwiększenie konsumpcji. Z punktu widzenia biznesu był to pozytywny trend, natomiast skala wzrostu zaskoczyła nawet najbardziej doświadczonych graczy. Zmiany były tak dynamiczne, że w wielu przypadkach branża logistyczna miała trudności z zapewnieniem wystarczającej ilości pojazdów czy powierzchni magazynowej, aby zaspokoić potrzeby rynku. Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, finalnie nie cena, lecz możliwość zapewnienia ciągłości dostaw stała się kluczowym czynnikiem decyzyjnym dla klientów – mówi Tomasz Olenderek, dyrektor generalny Fresh Logistics Polska. – Ubiegły rok to dla Fresh Logistics rozwój cyfryzacji i digitalizacji procesów, czego pochodną jest budowanie logistyki w duchu paperless oraz zastosowanie RPA (Robotic Process Automation). Logistyka bez papieru to benefity nie tylko dla nas i naszych partnerów, ale dla całego rynku. Adaptacja rozwiązań cyfrowych zyskała na znaczeniu i objęła wszystkie poziomy naszej organizacji. Sama pandemia, oprócz negatywnych skutków, pokazała, że cyfryzacja, praca zdalna na masową skalę i wykorzystanie w większym stopniu nowych technologii może być efektywne, a niejednokrotnie to jedyne wyjście.

Firma kontynuowała program ciągłego doskonalenia biznesu Better Everyday, bazujący na narzędziach lean management, skupiając się na realizowaniu procesów w taki sposób, aby budowały wartość dodaną dla klienta. Fresh Logistics stawia na innowacyjność poprzez informatyzację i integrację systemów operacyjno-informatycznych. Najlepszym tego dowodem jest aplikacja MyPlan, będąca wsparciem w utrzymaniu terminowych wyjazdów/przyjazdów towarów do magazynów. Spółka została nagrodzona tytułem „Innowacyjna Firma" przez redakcję „Gazety Finansowej” i „Home & Market” właśnie za wspomniane rozwiązanie. Nie zabrakło także nowych inwestycji. Firma rozpoczęła rozbudowę magazynu w Grodzisku Mazowieckim, której zakończenie jest planowane na pierwszy kwartał 2022 r. Nowy obiekt oferuje dodatkowe 11,5 tys. miejsc paletowych dla świeżych produktów spożywczych i jest podzielony na 3 komory, umożliwiające składowanie towarów wymagających różnych zakresów temperatur. Po zakończeniu inwestycji centrum dystrybucyjne w Grodzisku Mazowieckim będzie dysponować łącznie prawie 15,5 tys. m kw. powierzchni magazynowej wysokiego składu oraz ponad 3300 m kw. tzw. cross-docku, co odpowiada łącznie ponad 22 000 miejsc paletowych.

Raben w Niemczech
W przypadku Grupy Raben trudno wyobrazić sobie rok bez ekspansji, dlatego ostatnie dwanaście miesięcy przyniosło kolejne akwizycje. W Niemczech nastąpiło przejęcie spółki Luible Logistik GmbH. Grupa Raben rozszerzyła w ten sposób swoją sieć drobnicową na rynku niemieckim i umocniła pozycję w segmencie transportu kolejowo-drogowego. Innym ważnym przedsięwzięciem za zachodnią granicą było uruchomienie przez Raben Trans European Germany GmbH codziennych połączeń z Portugalią dzięki współpracy z lokalnym partnerem Torrestir. Firma, mająca 16 oddziałów na terenie Portugalii i dysponująca ponad 30 tys. m kw. powierzchni magazynowej, gwarantuje szybkie i efektywne usługi logistyczne w tej części Europy.

Raben w Europie
Na Starym Kontynencie Grupa Raben wkroczyła na czternasty już rynek – w 2021 r. dołączył do niej czołowy grecki dostawca usług logistycznych Intertrans S.A. Spółka oferuje 11 tys. m kw. powierzchni magazynowej, w swojej flocie ma 90 pojazdów ciężarowych i zatrudnia 70 pracowników. Główna siedziba mieści się w Pireusie, a oddziały zlokalizowane są w Salonikach i Heraklionie na Krecie. Do dyspozycji Raben będzie europejska sieć transportowa Intertrans, na którą składają się 23 HUB-y i 17 partnerów w 12 krajach w całej Europie. Od 1 stycznia 2021 r. Grupa Raben jest właścicielem 100% udziałów w Grupie BAS. Przejęte zostały wszystkie oddziały firmy na terenie Holandii, Słowacji i Włoch, jak również 250 doświadczonych pracowników. Za sprawą tej akwizycji Raben rozwinął swoją sieć w Europie Południowo-Zachodniej i wzmocnił pozycję w sektorze usług logistyki kontraktowej i transportu intermodalnego. Grupa Raben intensywnie rozwijała także sieć swoich połączeń międzynarodowych. Na koniec 2021 r. firma realizowała już 100 codziennych bezpośrednich połączeń do krajów Europy Środkowo–Wschodniej, przewożąc średnio ponad 70 000 przesyłek miesięcznie. Na wszystkich tych trasach dostępna jest usługa ETA, czyli śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym.

Jeśli chodzi o rozwój firmy w roku 2022, na razie Grupa Raben nie przedstawiła swoich planów.

(źr. Grupa Raben)

 

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.