Dodaj ogłoszenie o pracy


Wzrost przewozów kontenerów koleją między Europą a Chinami przekracza wszelkie prognozy

Wzrost kontenerowego transportu kolejowego między Europą a Chinami jest silniejszy niż przewidywali sami przewoźnicy. Złożyło się na to kilka czynników, ale głównie były to koszty frachtu morskiego, które wzrosły kilkukrotnie do poziomów nigdy wcześniej nieodnotowywanych i stale rosną, podczas gdy koszty transportu koleją pozostają na dość stabilnym poziomie. Dostawcy usług kolejowych opracowują też nowe rozwiązania logistyczne, wdrażają cyfryzację i dostosowują infrastrukturę do przewidywanego wzrostu.

Największym przewoźnikiem w szerokotorowych przewozach kontenerowych pomiędzy granicą UE a Chinami jest UTLC ERA (United Transport and Logistics Company - Eurasian Rail Alliance), spółka założona przez Koleje Rosyjskie Kazachstanu i Białoruskie, które odpowiadają za 90 proc. wszystkich przewozów tranzytowych od granicy Chin do granicy z Europą (wg źródeł UTLC ERA). Spółka przewiduje, że w ostatnich miesiącach 2021 roku odnotuje kolejny, 20-procentowy wzrost. - Jesteśmy dwa lata przed naszymi prognozami - twierdzi prezes spółki, Alexey Grom.

W 2020 r. UTLC ERA odnotowała 64 procentowy wzrost rok do roku, z 333 tys. przewiezionych standardowych kontenerów do 547 tys. obecnie. Według jej wyliczeń, odpowiada to towarom o wartości 31,5 mld USD, czyli 5,5 proc. wartości handlu między Europą a Chinami. Dla porównania 5 lat temu, w 2016 r., firma przetransportowała zaledwie 100 983 kontenerów. Transport towarów na trasie liczącej 5430 km zajmuje UTLC niecałe 6 dni od granicy z Chinami do granicy z Europą. Jak podkreśla prezes spółki – Firma stale rozwija nowe zdolności przeładunkowe i rezerwy, jednocześnie wdrażając nowe technologie wraz ze swoimi partnerami. Na początku czerwca na granicy chińsko-kazachskiej został otwarty nowy terminal przeładunkowy - Dostyk TransTerminal. Jego docelowa pojemność przeładunkowa wynosi 700 tys. TEU, gdzie spółka już testuje obsługę pociągów kontenerowych z Chin do Europy.

Nowe technologie stosowane są na głównym przejściu granicznym Brześć-Małaszewicze na wschodniej granicy Polski i Unii Europejskiej. Dodatkowo, trasy lądowe z Chin do Europy i z powrotem uzupełniają usługi multimodalne, integrujące kolej kaliningradzką, porty w obwodzie kaliningradzkim oraz trasy UTLC ERA. W pierwszych 6 miesiącach 2021 r. spółka przewiozła z Chin do Europy 200 200 TEU, o 42 proc. więcej niż w roku poprzednim. W tym samym czasie przewozy kontenerów z ładunkiem do Chin wzrosły o 80% i wyniosły 116.500 TEU (64 500 TEU w roku poprzednim). Trzeba dodać, że w 2020 roku do sieci UTLC ERA dołączyły 64 nowe trasy, 24 z Europy do Chin i 40 w przeciwnym kierunku. Na mapie pojawiły się 23 nowe stacje odbiorcze i rozładunkowe dla transportu towarowego - 18 z nich są zlokalizowane w Europie.

Najważniejszymi chińskimi terminalami kolejowymi są Xi'an (36%), Chengdu (22%) i Chongqing (20%). Pozytywną dynamikę wykazują również chińskie prowincje Changzhou, Hefei, Yiwu i Wuhan. Do najważniejszych towarów transportowanych ze wschodu na zachód należą towary elektryczne (2020: 85 135 TEU), produkty inżynieryjne (80 556 TEU) i części samochodowe (57 796 TEU). Na te trzy grupy produktów przypada 40% transportowanych towarów. Jeszcze przed trzema laty ich udział wynosił aż 80%. Nowością są tanie grupy produktów, takie jak części z tworzyw sztucznych (28.838 TEU), drewno (14.859 TEU), tekstylia (12.825 TEU), wyroby optyczne (10.704 TEU) oraz guma i wyroby z gumy (7.509 TEU).

(źr. UTLC ERA)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.