Dodaj ogłoszenie o pracy


Co druga szczepionka na świecie się marnuje

W ubiegłym roku wartość światowej sprzedaży w przemyśle farmaceutycznym przekroczyła bilion dolarów. Do końca przyszłego roku wydatki na produkty medyczne na świecie wzrosną aż o 30 proc. - tak wynika z danych DHL Express. Złe warunki przechowywania i logistyki to najczęstsze powody psucia się wyrobów medycznych. Co druga szczepionka na świecie się marnuje.

– Międzynarodowa logistyka próbek do badań laboratoryjnych, testów, materiałów genetycznych, produktów farmaceutycznych czy weterynaryjnych z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W pierwszej połowie 2020 roku światowy import i eksport produktów tego typu wzrósł aż o 16 proc., osiągając wartość 1,14 bln USD . Na tę sytuację ma wpływ między innymi pandemia koronawirusa czy wzrost liczby schorzeń przewlekłych . To pokazuje, że szpitale, dystrybutorzy, producenci medyczni czy laboratoria, potrzebują szybkiego i bezpiecznego transportu specjalistycznych produktów – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu DHL Express Polska.

Międzynarodowy transport w branży medycznej wymaga zastosowania specjalistycznych rozwiązań. Właściwe zabezpieczenia, restrykcje na granicach, bezwzględna konieczność dostosowania się do lokalnych przepisów prawnych, krótki termin ważności produktów oraz reżim temperaturowy – to tylko niektóre aspekty wpływające na specyfikę przewozu przesyłek w tym sektorze. Warto wspomnieć, że co druga szczepionka na świecie marnuje się z powodu przechowywania w niewłaściwych warunkach. Najczęściej ma to związek z nieodpowiednią temperaturą w czasie transportu lub przerwaną logistyką warunków chłodniczych , dlatego jest to jedno z największych wyzwań w logistyce.

– Przewóz produktów medycznych drogą lotniczą bywa dużym wyzwaniem. Rozpiętość temperatur przechowywania wynosi od 25°C aż do -80°C. Wielokrotnie w takich sytuacjach wykorzystujemy m.in. suchy lód, aby zapewnić bezpieczeństwo przewożonemu produktowi. Dodatkowo możemy go non stop monitorować dzięki inteligentnym opakowaniom wyposażonym w czujniki współpracujące z technologią NFC (komunikacja bliskiego zasięgu). Zastosowanie najnowszych rozwiązań cyfrowych pozwala na sprawdzanie stanu przesyłki oraz prowadzenie specjalistycznej dokumentacji. Dzięki temu transport spełnia wszelkie wymogi regulacyjne i tym samym jest bezpieczny – wyjaśnia Edwin Osiecki z DHL Express Polska.

Dobra Praktyka Dystrybucji, sprecyzowana m.in. w rozporządzeniu Ministerstwa Zdrowia, zakłada, że sam transport wyrobów medycznych nie jest wystarczający, aby po dotarciu na miejsce docelowe zostały one dopuszczone do dystrybucji i dalszego obrotu. Wcześniej muszą uzyskać dodatkową autoryzację. Wymogi udzielenia takiego pozwolenia są ściśle określone. Przykładowo, produkty przez cały czas trwania transportu powinny być przechowywane w odpowiednich warunkach, nie mogą wchodzić w interakcję z innymi substancjami i muszą dotrzeć pod właściwy adres w konkretnym, uprzednio ustalonym terminie. Jeśli którykolwiek z tych warunków zostanie naruszony, istnieje ryzyko, że produkt nie będzie dopuszczony do dalszego obrotu.

Szybkość i gwarancja dostawy na czas, w tym również w weekendy to także istotny element w międzynarodowym transporcie produktów dla branży medycznej. – Podczas procesu logistycznego, takie produkty zawsze mają najwyższy priorytet. W samolotach są umieszczane jako ostatnie i w pierwszej kolejności są wypakowywane, a ich odprawa celna rozpoczyna się już w trakcie lotu – zanim przesyłka przekroczy granicę kraju docelowego – opowiada Edwin Osiecki.
Mimo potrzeby sprostania specyficznym wyzwaniom związanym z międzynarodową logistyką w branży medycznej, stawka jest tego warta – chodzi przecież o poprawę zdrowia i jakości życia ludzi.

(źr. DHL Express Polska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.