Dodaj ogłoszenie o pracy


Rusza akcja „Profesjonalni kierowcy” - zapisz się na szkolenia on-line

Rusza kolejna edycja akcji „Profesjonalni kierowcy”. Każdy, kto ma prawo jazdy kategorii C+E, ale nie pracuje w zawodzie, może podnieść swoje kwalifikacje podczas serii bezpłatnych szkoleń online. Przewozy towarów, choć ograniczone przez pandemię, wciąż są realizowane. Nie zniknął również problem deficytu zawodowych kierowców.

– Szkolenia online to odpowiedź na potrzeby firm przewozowych, przyszłych kierowców i parterów akcji. Spotkania, które planowaliśmy zorganizować w kilku lokalizacjach w kraju, z uwagi na ogra-niczenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa, przenosimy do sieci. Internet daje dziś niemal nieograniczone możliwości. Najbliższe szkolenie to pilotaż, ale jeśli wszystko się uda i uczest-nicy będą zadowoleni z jego przebiegu, to w tej samej formule zorganizujemy kolejne panele. Wie-rzymy też, że jesienią uda nam się wrócić z zajęciami praktycznymi – zapowiada Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.

Ekonomiczna jazda na początek
Szkolenie z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy odbyło się w poniedziałek, 18 maja 2020 r. Był to wy-kład teoretyczny, a poprowadził go Robert Kantorek, doświadczony instruktor Volvo Trucks Polska.
– Zaproszenia do udziału w pilotażu otrzymały osoby, które w ostatnich tygodniach zarejestrowały się na szkolenia poprzez formularz rejestracyjny umieszczony na stronie www.profesjonalnikierowcy.pl. W pierwszym szkoleniu wzięła udział grupa blisko 19 osób. – zapewnia Piotr Werner, menedżer ds. produktu Volvo Trucks Polska.
Poniedziałkowe szkolenie było pierwszym z cyklu spotkań. Organizatorzy planują już kolejne po-święcone m.in. profesjonalnej obsłudze opon, mocowaniu ładunków, codziennej obsłudze pojazdu czy zachowań w razie niepożądanych zdarzeń, w tym wypadków drogowych.
– Jeśli uczestnicy dobrze przyjmą pilotaż, to planujemy organizację następnych szkoleń co dwa, trzy tygodnie. Cały też czas czekamy na zgłoszenia. Można dołączyć w każdym momencie, treści przekazywane na kolejnych spotkaniach nie są kontynuacją poprzednich – tłumaczy Piotr Werner. Zainteresowanie szkoleniami online jest spore. Tuż po wprowadzeniu przez rząd obostrzeń związanych z COVID-19 organizatorzy przeprowadzili ankietę wśród osób obserwujących profile społecznościowe akcji. 70 proc. odpowiedziało, że chętnie weźmie udział w internetowym kursie.

Kierowcy wciąż potrzebni
Przewoźnicy w całej Europie jeżdżą dziś mniej. Zamknięcie fabryk i magazynów we Francji, Niemczech czy Holandii, szczególnie w sektorze automotive, ograniczyło liczbę kursów na trasach międzynarodowych. Zmalał też przewóz kontenerów. Wymiana handlowa drogą morską jest dziś ograniczona. Transporty z Chin mają duże opóźnienia. Jak podaje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce możemy mówić o średnio 25-procentowym spadku przewozów.

– Sama branża transportowa przechodzi od marca trudne chwile, bo ograniczenia związane z pandemią nałożyły się na wcześniejszą korektę rynku, która pojawiła się – po bardzo dobrych po-przednich 4-5 latach – już w ubiegłym roku. W obliczu pandemii najbardziej ucierpiał segment przewozów autokarowych, silnie powiązany z branżą turystyczną – zwraca uwagę Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu Opon Użytkowych w Continental Opony Polska.

Wzrosty odnotował natomiast towarowy transport krajowy, w tym przede wszystkim firmy prze-wożące żywność, leki i artykuły sanitarne. Na rynku szczególnie poszukiwane były pojazdy chłodni-cze. W szczytowym momencie – jak szacuje największa europejska giełda transportowa TIMCOM – zapotrzebowanie na przewozy w kontrolowanej temperaturze wzrosło w Europie o 50 proc. Dobra koniunktura utrzymuje się także w transporcie gabarytowym. Firmy przewozowe szybko dostosowały się do sytuacji. Większość przeorganizowała pracę, wykorzystując zawieszenie obostrzeń tonażowych oraz czasowych. Kierowca, który startuje dziś z Warszawy trasę do Włoch i z powrotem realizuje w trzy dni, praktycznie nie wysiadając z kabiny. Kierowcy mogą też liczyć na wyższe wynagrodzenie za jazdę do Hiszpanii czy Włoch. Dotyczy to jednak tylko zleceń ze SPOTU (systemu gromadzącego oferty transportowe), w kontraktach długo-terminowych obowiązują dotychczasowe stawki.
Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie branża zacznie notować wzrosty. Ostatnie dane z kwietnia mówią o powolnym wzroście ofert jeśli chodzi o import do Polski. – Transport, to sektor, który najszybciej będzie wracać do realiów sprzed pandemii. Pojawi się jesz-cze więcej ofert pracy dla profesjonalistów – przekonuje Piotr Werner.

Kształcenie w kryzysie
Od momentu startu akcji, czyli od 2016 roku bezpłatne szkolenia zakończone uzyskaniem certyfika-tu „Profesjonalnego kierowcy”, ukończyło 800 osób, a na szkolenia zgłosiło się ponad 1700 kierowców zawodowych. W ciągu 4 lat instruktorzy Volvo Trucks Polska poprowadzili 1800 godzin warsztatów teoretycznych i praktycznych.
– Największa akcja CSR w branży transportowej, to cenny i przydatny program szkoleń, który przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych wpływa na poziom bezpieczeństwa na drogach. Podnosi też wartość samej profesji i jej postrzeganie w społeczeństwie. Dlatego cieszymy się, że pomimo pan-demii koronawirusa, uczestnicy programu będą mogli skorzystać z nowej formuły szkoleń online. To wartościowa zmiana i warto taką formę uwzględnić też w przyszłych edycjach. Może pomóc w przyciągnięciu do zawodu młodych osób – sugeruje Stanisław Rosół.

Celem akcji „Profesjonalni kierowcy” jest podniesienie kwalifikacji przyszłych pracowników branży transportowej. To także promocja zawodu wśród młodzieży, kobiet i osób, które mają prawo jazdy C+E, ale nie pracują w zawodzie oraz takich, którzy chcą zmienić swoją profesję. Przed wybuchem pandemii PwC szacowało, że w 2022 roku w Polsce zabraknie 200 tys. zawodowych kierowców. Na początku roku rynek poszukiwał 100 tys. profesjonalistów.
– Należy mieć nadzieję, że stopniowe znoszenie ograniczeń w kwarantannie przyniesie długo ocze-kiwaną poprawę koniunktury. W międzyczasie warto włożyć nieco wysiłku właśnie w podnoszenie umiejętności zawodowych. To inwestycja, która zwróci się w przyszłości – mówi Stanisław Rosół.

Akcję „Profesjonalni kierowcy” wspierają firmy Volvo Trucks Polska, Continental Opony Polska, Volvo Financial Services, Grupa MAK, PKO Leasing oraz ERGO Hestia oraz MJM.

Na szkolenia można się zapisywać poprzez formularz zamieszczony na stronie akcji: www.profesjonalnikierowcy.pl

Portal Pracujwlogistyce.pl jest partnerem medialnym tej akcji.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.