Dodaj ogłoszenie o pracy


Poczta Polska podsumowała miniony rok

Rozwój usługi Odbiór w Punkcie, uproszczenie systemu opłat za przesyłki listowe,  powiększenie sieci placówek pocztowych, nowa architektura sieci logistycznej oraz wprowadzanie rozwiązań elektromobilnych – to kluczowe osiągnięcia Poczty Polskiej w mijającym roku. Spółka w obliczu spadku tradycyjnej korespondencji, utrzymuje czołową pozycja na rynku KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych).

Poczta  wspólnie z partnerami tworzy największą w kraju sieć click&collect, należy do niej ok. 12 tysięcy placówek pocztowych, sklepów Żabka, stacji PKN Orlen oraz kiosków i saloników prasowych Ruchu. W drugiej połowie 2019 r. do sieci dołączyło 200 automatów paczkowych zamontowanych m.in. w marketach Biedronka. – Poczta Polska rozpoczęła z partnerami budowę sieci w 2015 roku. Po dwóch latach można z pełnym przekonaniem powiedzieć, że  przyjęta strategia sprawdziła się. Nasi klienci coraz częściej zamawiają paczki do sieci Odbiór w Punkcie. W tym roku planujemy dalszy rozwój tej sieci – mówi Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Lider logistyki
Rozwój sieci click&collect to odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku. Liczba tradycyjnej korespondencji maleje od lat. Rok 2019 nie był wyjątkiem, z danych firmy wynika, że w porównaniu do 2018 roku ten spadek wyniósł ok. 9%. Jednak Poczta wykorzystuje trend  wzrostu  przesyłek e-commerce. W 2019 roku  rozwijała  architekturę logistyczną, w związku z tym wynajęła nowe hale w Białymstoku, Grodzisku Mazowieckim, Niepołomicach, dzięki czemu powierzchnia magazynowa powiększyła się o 23 tys. mkw. Na początku roku Poczta Polska uruchomiła Międzynarodową Przesyłkę Paletową, która  zapewnia wysyłkę towaru zarówno z Polski do wybranych krajów europejskich, jak i z Europy do Polski. To nowa usługa przewozu drogowego towarów, przy wykorzystaniu drobnicowej sieci logistycznej. Spółka realizuje usługę na terenie Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Holandii i innych krajów Europy na podstawie stałych umów lub jednorazowych zleceń.
Pierwsze auta elektryczne wzmocniły pocztową flotę samochodową w listopadzie. Dostawcze auta na prąd trafiły do Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Szczecina, Warszawy oraz Wrocławia. Wynajem aut elektrycznych przez państwową spółkę wpisuje się w przygotowany przez Ministerstwo Energii „Plan rozwoju elektromobilności w Polsce”, będący częścią „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”. Spółka posiada obecnie największą flotę użytkowych aut elektrycznych w Polsce.
– Najważniejszym atutem Poczty Polskiej jest jej unikatowy dostęp do wszystkich obywateli, instytucji i urzędów zlokalizowanych w całym kraju. Nasze placówki są we wszystkich gminach, w 2019 roku oddaliśmy do użytku 79 nowych placówek. Zatrudniamy ponad 30 tys. listonoszy i kurierów, którzy każdego dnia dostarczają miliony przesyłek. Wykorzystując te atuty stawiamy na rozwój usług logistycznych, podobnie zresztą jak inni operatorzy pocztowi działający w Europie – podkreśla Przemysław Sypniewski.

Spadek liczby tradycyjnej korespondencji wymusił zmianę w usługach doręczania tego typu przesyłek. Wiosną 2019 roku wprowadzono nowe zasady, które uprościły obowiązujący regulamin. Opłata za list została uzależniona od dwóch czynników: wielkości koperty oraz tego, czy przesyłka jest zwykła czy priorytetowa. W ramach nowej oferty wprowadzono trzy podstawowe formaty listów: S (koperta A5), M (koperta A4) oraz L (koperta większa niż A4).  Najlżejszy list może ważyć maksymalnie pół kg, najcięższy – 2 kg. Była to pierwsza tak poważna zmiana od 1989 roku.

Więcej pocztowców
Poczta Polska zatrudnia obecnie ponad 80 tys. osób, pozostając największym pracodawcą w Polsce. W 2019  zatrudnienie wzrosło o 800 osób w stosunku roku 2018. Spółka zwiększyła zarazem zatrudnienie osób niepełnosprawnych. W ostatnim kwartale mijającego roku wszyscy pocztowcy otrzymali dodatki w wysokości 800 złotych brutto. Uzgodniono także z partnerami społecznymi, że od nowego roku miesięczna wartość bonów żywnościowych dla pracowników, którzy wykonują pracę wymagającą wyższego wysiłku fizycznego wzrośnie i będzie  wynosiła około 140 złotych miesięcznie.

(źr. Poczta Polska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.