W pierwszej połowie tego roku, Grupa Kuehne + Nagel zwiększyła obroty netto o 5,3 proc., zysk brutto o 5,5 proc. i EBIT o 2 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2018. W pierwszym kwartale, transport morski i drogowy odnotował w Grupie wzrost przychodów, natomiast transport lotniczy spadku wolumenu. Restrukturyzacja logistyki kontraktowej przebiegała zgodnie z planem.
Spedycja morska
Globalny rynek transportu morskiego wzrósł o 2,5 proc., a Kuehne + Nagel odnotował na plusie 4,5 proc. w wolumenie. W pierwszej połowie roku, Grupa zarządzała transportem 2,392 mln TEU (standardowych kontenerów), to o 103 tys. jednostek więcej, niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Zapotrzebowanie na rozwiązania cyfrowe w zakresie frachtu morskiego również przyniosło pozytywne zmiany. EBIT wzrósł
o 11,9 proc. do 235 mln CHF w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wskaźnik EBIT do zysku brutto (współczynnik konwersji) osiągnął najwyższy w branży poziom 30,1 proc.
Spedycja lotnicza
Rosnące bariery handlowe w międzynarodowej gospodarce wpływają na rynek frachtu lotniczego. Ze względu na stagnację niektórych kluczowych gałęzi rynku, wielkość przewozów lotniczych spadła o 5,8 proc. do 813 tys. ton w porównaniu z pierwszym półroczem 2018 roku.
Spedycja drogowa
W transporcie drogowym obroty netto wzrosły o 3,3 proc., a zysk brutto o 4,9 proc. Zyski z działalności tej dywizji były znacznie powyżej notowań rynku, jednak zgodnie z trendami, w drugim kwartale rynek ten zwolnił. Głównymi czynnikami wzrostu w Europie były Niemcy i Francja, w Ameryce Północnej duże przedsiębiorstwa radziły sobie równie dobrze. Ze względu na spadające ceny ropy naftowej, intermodalny biznes w USA i działalność projektową na Bliskim Wschodzie i w Afryce, rynki te uległy stagnacji. Dzięki nowej platformie cyfrowej etrucKNow, Kuehne + Nagel rozszerzyło swoją ofertę w obrębie transportu drogowego w Azji. Początkowo wdrożona w Tajlandii platforma będzie stopniowo wprowadzana w całej Azji Południowo-Wschodniej. EBIT poprawił się o 4,7 proc. do 45 mln CHF.
Logistyka kontraktowa
Restrukturyzacja logistyki kontraktowej trwała przez drugi kwartał. Obroty netto wzrosły o 4,4 proc., a zysk brutto o 2,7 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Działalność w sektorze medycznym oraz spełnienie wszelkich wymogów w zakresie handlu elektronicznego przyniosły wymierne korzyści. W przyszłości, dzięki implementacji systemu zarządzania magazynem wraz z nową technologią kompletacji, wdrożonej już w ponad 100 magazynach, oczekuje się dalszego rozwoju i wzrostu wydajności EBIT był niższy niż w ubiegłym roku i wyniósł 57 mln CHF.
(źr. Kuehne + Nagel)