Dodaj ogłoszenie o pracy


Raben w trosce o zmiany klimatyczne inwestuje w proekologiczne pojazdy

W obliczu postępujących zmian klimatycznych Grupa Raben rozpoczyna inwestycje w proekologiczne rozwiązania przewozowe i podejmuje działania na rzecz niwelowania negatywnych skutków transportu.

Choć transport generuje tylko ok. 15 proc. globalnej emisji gazów do atmosfery, to branża logistyczna, świadoma odpowiedzialności za los przyszłych pokoleń, dąży do minimalizowania swojego wpływu na środowisko. Tak jak w przypadku Grupy Raben, która wprowadza w tej dziedzinie liczne innowacje. Już w 2016 roku przeprowadziła pierwsze testy pojazdów na gaz – zarówno na krótkich trasach, jak i w dalekim transporcie. W efekcie w Niemczech flota Rabena wzbogaciła się o dwa ciągniki siodłowe na LNG, a od roku w samej tylko Polsce na stałe jeździ ok. pięciu ciężarówek z napędem CNG. Są to pojazdy o średniej ładowności (ok. 10 palet), realizujące dostawy krajowe w promieniu 150 km od oddziału. Wśród ich zalet można wymienić korzyści dla środowiska: nieco niższą emisyjność CO2, a przede wszystkim prawie całkowity brak cząstek stałych oraz zmniejszenie natężenia hałasu o ok. 10 dB w stosunku do silników diesla, co ma duże znaczenie przy dostawach na terenach zabudowanych.
- Niestety, prawie całkowity brak infrastruktury, uwarunkowania rynkowe i wynikające z nich wysokie koszty inwestycji na razie uniemożliwiają wdrożenia tego rozwiązania na większą skalę. Dlatego nie tracąc z oczu efektywności kosztowej i operacyjnej, a zarazem troszcząc się o środowisko, sięgamy po inne rozwiązania, na miarę obecnej sytuacji – tłumaczy Jakub Krzewina, manager ds. CSR i komunikacji wewnętrznej w Grupie Raben.  – Pozwalają one ograniczyć emisję cząstek stałych i CO2 do atmosfery w przeliczeniu na paletę przewożonego towaru dzięki bardziej optymalnemu wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej, a w konsekwencji zmniejszeniu liczby transportów i ciężarówek na drogach.

W pierwszej kolejności należy wskazać naczepy typu double deck. Raben inwestuje w nie już od kilku lat i  do końca bieżącego roku będzie dysponować ilością niemal 700 sztuk. Umożliwiają one zwiększenie ładowności standardowej naczepy o 100 proc. (z 30 do 60 palet dzięki piętrowaniu), a nawet 140 proc., co oznacza o 20 proc. mniejszą emisję w przeliczeniu na jedną paletę towaru. Średnio w 2018 roku zwiększono ładowność do poziomu 122 proc. na trasach między terminalami Grupy Raben. Firma korzysta również z ok. 700 kontenerów BDF typu swap body, stopniowo zastępując nimi tradycyjne, duże naczepy. Zwiększa to elastyczność transportu i przekłada się na możliwość przewiezienia jednorazowo większej liczby palet: naczepa to 33 miejsca paletowe, zaś jeden kontener BDF to łącznie 36 takich miejsc – także double deck – więc w zestawie mogą być nawet 72 palety w jednym transporcie. Rozwiązanie to nie tylko zapewnia mniejszy współczynnik emisji dla jednej palety, bo w trasę rusza jeden pojazd zamiast czterech, ale też przyczynia się do zmniejszenia pustych przebiegów.

W krajach, gdzie pozwala na to prawo (np. w Czechach i Holandii), Grupa Raben wykorzystuje również pociąg drogowy w wersji „Jumbo”. Ładowność takiego pojazdu wzrasta nawet do 102 europalet. Jest to naprawdę oszczędne dla środowiska rozwiązanie na stałych trasach – w Czechach pozwala obniżyć emisję CO2 o 200 ton rocznie. Kolejnym znaczącym usprawnieniem są naczepy typu CityLiner (100 sztuk), które pozwalają załadować 27 palet. Dzięki swojej konstrukcji mogą one swobodnie wjeżdżać na tereny miejskie, z ograniczeniami strefy ruchu, dostępne dotąd tylko dla pojazdów  o maksymalnej przeciętnej ładowności do 15 palet. Tutaj również udaje się zmniejszyć emisję na poziomie jednej palety towaru, a dodatkowo liczbę ciężarówek poruszających się po aglomeracjach miejskich.

Kierując się odpowiedzialnością społeczną, Raben nie tylko dąży do ograniczenia emisji, ale także stara się niwelować CO2, który już trafił do atmosfery. W tym celu sadzi drzewa w ramach akcji „e-faktura = wyższa kultura”: każdy klient, który zrezygnuje z papierowej faktury na rzecz elektronicznej, to jedna sadzonka. W tym roku niemal 400 pracowników firmy z rodzinami i przedstawicielami Wielkopolskiego Parku Narodowego oraz fundacją Aeris Futuro w okolicach jeziora Chomęcickiego pod Poznaniem posadziło 2100 różnorodnych drzew i krzewów, w tym owocowe i miododajne, stanowiące wartość dodaną dla egzystującej na okolicznych terenach fauny. Szacuje się, że rośliny te zneutralizują w ciągu całego cyklu życia 1575 ton CO2. Firma prowadzi program „e-faktura=wyższa kultura” już od 2014 roku, w tym czasie łącznie posadzono niemal 14 tys. drzew.

(źr Grupa Raben)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.