FM Logistic odnotował roczne przychody w wysokości 1,318 milionów euro za rok rozliczeniowy 2018/2019, zakończony 31 marca, oznacza to roczny wzrost o 11,8 proc. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 35.1 milionów euro, ze wzrostem o 32 proc. w stosunku do ubiegłorocznych 26.5 milionów euro. Wzrost przychodów, nie uwzględniając różnic kursowych, wyniósł w tym roku 15 proc. Wzrost zysku operacyjnego (EBIT) to wynik działań firmy na rzecz poprawy efektywności operacyjnej oraz bardziej selektywnego podejścia komercyjnego.
- FM Logistic osiągnął solidne wyniki w roku finansowym 2018-19, z dwucyfrowymi wskaźnikami wzrostu przychodów oraz zysku operacyjnego.- powiedział Jean-Christophe Machet, CEO FM Logistic. - Wzrost przychodów był wyłącznie organiczny i świadczy o zaufaniu naszych klientów. Poprawa rentowności to pierwsze efekty naszego “Focus Planu”, zainicjowanego w roku 2017. “Focus Plan” zakłada realizację czterech zamierzeń: ustalenie optymalnych cen naszych usług, wzrost efektywności operacyjnej, rozwój kadr i bardziej selektywne podejście z komercyjnego punktu widzenia. “Focus Plan został wdrożony i już przynosi korzyści. Te wyniki potwierdzają skuteczność naszego modelu biznesowego, czyli niezależnego i rodzinnego przedsiębiorstwa.”
Operator zyskuje na utrzymującym się zapotrzebowaniu na usługi logistyczne w Europie i Azji, które napędzają wielokanałowa dystrybucja i e-commerce. FMCG, sieci handlowe, branża kosmetyczna to sektory, w których FM Logistic zawarł większość z nowych, wartych 190 milionów euro, kontraktów w roku 2018-19. Wzrost przychodów z działalności transportowej FM, Logistic wyniósł 17 proc. (przy stałym wskaźniku rynku walutowego). Ten wynik to skutek zwiększenia wydajności dzięki miejskiemu systemowi dystrybucji Citylogin.
FM Logistic kontynuuje i rozszerza swoją działalność międzynarodową. Rynek zagraniczny (poza Francją) przynosi dzisiaj 61 procent przychodów organizacji. W roku 2018-19 powstały lub rozwijały się platformy europejskie - w Rosji, Czechach, Rumunii, Hiszpanii i Włoszech. Trwają prace nad nowymi platformami w Wietnamie i Indiach.
Europa Centralna
W Europie Centralnej FM Logistic otworzył 5 nowych lokalizacji. W Polsce: w Gdańsku, Szczecinie, Łodzi, Będzinie oraz Czeskich Lovosicach, aby odpowiedzieć na zapotrzebowanie ze strony obecnych oraz nowych klientów. Obroty firmy rosną z roku na rok, dzięki konsekwentnie realizowanej strategii i przyjaznym wskaźnikom wzrostu ekonomicznego w Europie Centralnej. W stosunku do ubiegłego roku, w tym regionie, spółka odnotowała wzrost obrotów o 12,5 proc., co przy jednoczesnym wzroście zysku operacyjnego, zaowocowało znaczną poprawą rentowności. Poszczególne kraje odnotowały następujący wzrost obrotów handlowych w roku 2018-19: Polska o 10 proc., Czechy o 24 proc., Słowacja o 6 proc., Węgry o 25 proc. Równolegle FM Logistic kontynuował inwestycje w automatyzację procesów magazynowych, zwiększając efektywność operacyjną poprzez wdrożenie dodatkowych wózków autonomicznych (AGV), robotów współpracujących (coboty) i dronów magazynowych. Firma kontynuowała również transformację cyfrową, przenosząc niektóre aplikacje do chmury oraz wprowadzając nowe systemy zarządzania magazynem (WMS), rollout cyfrowego pakietu HR Suite oraz pakiet Google G Suite.
W roku zakończonym w marcu 2019 roku FM Logistic utworzył dodatkowo 2,3 tys. etatów. Firma zatrudnia obecnie ponad 27,2 tys. osób. Wzrost zatrudnienia następował wolniej niż wzrost przychodów (9,3 proc. w porównaniu z 11,8 proc.), co świadczy o stabilnym zespole obecnych pracowników i pozytywnych wynikach działań podejmowanych w celu zwiększenia efektywności operacyjnej. W tym okresie najbardziej dynamicznie przedstawiał się wzrost w sektorach takich jak: e-commerce (2,75 proc.), farmaceutycznym (21 proc.) oraz kosmetycznym (19 proc.). Pomimo trudnej sytuacji na rynku pracy w Europie, firma zdołała zaspokoić większość swoich potrzeb rekrutacyjnych. W ubiegłym roku FM Logistic w Europie Centralnej zatrudnił ponad 1,7 tys. osób. W roku 2018-19 operator w Europie Centralnej rozszerzył współpracę z nowymi klientami, między innymi z takimi właścicielami marek jak: IKEA, Biedronka, Inter-Vion, Chipita, Zentiva, Pepco, Kwidzyn, Żywiec, McCormick, Fanex, Polpharma, Woseba, Continental Bakeries. W mijającym roku rozpoczął wdrażanie nowego programu zrównoważonego rozwoju, decydując się, między innymi, na instalację paneli słonecznych w nowych platformach logistycznych w Escrenne i l'Herbergement we Francji. Dodatkowo połączył siły z Francuskim Uniwersytetem Badawczym w celu zaprojektowania i opracowania egzoszkieletu stworzonego specjalnie dla operatorów logistycznych.
Prognozy
W latach 2019-20 FM Logistic prognozuje dalszą poprawę wyniku zysku operacyjnego (EBIT) dzięki selektywnemu wzrostowi przychodów w kontekście handlowym. Cele te są prognozowane dla stałego kursu wymiany walut i z wyłączeniem przejęć lub akwizycji.
(źr. FM Logistic)