Dodaj ogłoszenie o pracy


Poczta Polska testuje RFID w identyfikacji przesyłek

Projekt „Automatyczna identyfikacja przesyłek” polega na zastosowaniu technologii radiowej identyfikacji obiektów - RFID. Ma ona usprawnić sortowanie przesyłek. To pierwszy projekt Poczty Polskiej finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Dziś przesyłki w sortowniach Poczty Polskiej są identyfikowane poprzez skanowanie kodów kreskowych, przez operatora skanera. Technologia RFID znacząco przyspiesza sortowanie przesyłek, ponieważ nie wymaga angażowania operatora. RFID opiera się na identyfikacji radiowej, a dane trafiają do systemu dzięki chipom umieszczanym na przesyłkach, np. w formie nalepki. Bezdotykowa identyfikacja jest możliwa nawet z odległości kilku metrów. Do projektu zostały wybrane sortownie w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu. Prace nad zastosowaniem tej technologii będą prowadzone także w Laboratorium Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, które – wraz z Pocztą Polską – tworzy konsorcjum naukowo-badawcze. Po wstępnej fazie testów do projektu dołączą placówki Poczty Polskiej. Następnie technologia będzie badana w warunkach rzeczywistych, na szeroką skalę.
– Dynamiczne zmiany w branży usług pocztowych wymagają ciągłych innowacji. Dzięki technologii RFID mamy szansę usprawnić identyfikację i rejestrację przesyłek, dać możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym, poprawić bezpieczeństwo listów i paczek oraz zmniejszyć pracochłonność ich skanowania. To rozwiązanie może okazać się  efektywne nawet przy znacząco rosnącej liczbie paczek, bez konieczności  zwiększania  posiadanych zasobów – mówi Paweł Przychodzeń, członek Zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki.
Projekt „Automatyczna identyfikacja przesyłek” został zgłoszony do konkursu organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), w którym wyłaniane zostają najlepsze pomysły innowacyjne. Łączna wartość projektu to 9,1 mln zł. Kwota dofinansowania przyznana przez NCBR w ramach unijnego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój wynosi 6,1 mln zł. Jego celem jest wsparcie innowacyjności w przedsiębiorstwach przez działania badawczo-rozwojowe i współpracę biznesu z sektorem nauki.   
– Realizacja tego projektu jest elementem strategicznego rozwoju Poczty Polskiej i z pewnością wzmocni naszą pozycję na rynku usług kuriersko-paczkowych. Z uwagi na fakt, że w naszej organizacji powstał zespół odpowiedzialny za przygotowywanie wniosków i opracowywanie projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych, w najbliższym czasie można spodziewać się kolejnych przedsięwzięć budujących przewagę konkurencyjną Poczty Polskiej – podkreśla Paweł Przychodzeń.

Projekt został zaplanowany na 2,5 roku, zakończy się więc w III kwartale 2021 r. Wyniki testów w znacznej mierze wpłyną na decyzję o wdrożeniu rozwiązań RFID w placówkach i sortowniach pocztowych.

(źr. Poczta Polska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.