Konto pracodawcy


Dachser o transporcie towarów niebezpiecznych z nowymi przepisami

Transport towarów niebezpiecznych musi przebiegać z zachowaniem wielu rygorystycznych wymogów. Najważniejszym dokumentem regulującym przepisy, których należy przestrzegać podczas przewozu chemikaliów jest międzynarodowa Konwencja ADR. Umowa ta jest aktualizowana w cyklu dwuletnim, a już 1 lipca 2019 r. jej najnowsze zapisy staną się obligatoryjne dla wszystkich podmiotów będących stronami w transporcie produktów chemicznych – informuje Dachser.

- Przewóz produktów chemicznych wiąże się z koniecznością zachowania szczególnej ostrożności, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo ludzi oraz środowiska naturalnego. Przepisy konwencji ADR są co dwa lata nowelizowane - w latach nieparzystych. Proces ich wdrażania przebiega jednak stopniowo, by umożliwić wszystkim firmom uczestniczącym w łańcuchu dostaw chemikaliów wprowadzenie odpowiednich modyfikacji na czas” – wyjaśnia Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu Dachser Chem-Logistics.
Znowelizowane przepisy ADR każdorazowo wchodzą zatem w życie od 1 stycznia - wówczas można się do nich stosować nieobligatoryjnie, ale po upływie sześciu miesięcy okresu przejściowego jej zapisy muszą być już wdrożone obowiązkowo. Regularne aktualizowanie tego dokumentu ma na celu przede wszystkim uniknięcie ryzyka pomyłek i zapewnienie jeszcze większej ochrony podczas przewozów towarów niebezpiecznych. Dlatego też w tym roku pojawiła się znacząca zmiana, która pozwoli na lepszą kontrolę procesu dostawy towarów niebezpiecznych, tzw. ADR-ów, już od samego początku. Do nowej umowy ADR 2019 dopisano wśród uczestników przewozu nadawcę, który będzie zobowiązany do wyznaczenia własnego doradcy ds. przewozu towarów niebezpiecznych (tzw. DGSA). Osoba taka odpowiada za zarządzanie ryzykiem w firmach, które w jakiś sposób zajmują się lub są związane z obrotem ADR-ów.

- Innymi słowy, przedsiębiorstwa, które nadają ADR-y, ale nie mają z nimi bezpośredniego kontaktu, także będą musiały spełnić ten warunek. To ważna zmiana. Z tego względu wyjątkowo okres przejściowy obowiązuje jednak dłużej, tj. do końca 2022 roku. Oznacza to, że wraz z początkiem roku 2023 każda firma odpowiadająca za transport towarów niebezpiecznych, a także związane z tym pakowanie, załadunek, napełnianie czy rozładunek, powinna wyznaczyć co najmniej jednego doradcę DGSA. Ma to na celu skuteczniejsze zapobieganie zagrożeniom dla osób, mienia oraz środowiska – mówi Ewelina Staszewska-Kobiela.
Dachser przykłada ogromną wagę do dokładnego przygotowania przesyłek niebezpiecznych, skupiając się na pełnej eliminacji ryzyka błędu. Operator logistyczny stosuje środki ochrony na wszystkich etapach łańcucha dostaw. - Wszyscy nasi kierowcy, a także pracownicy magazynowi i biurowi są przeszkoleni w zakresie postępowania z przesyłkami zawierającymi produkty chemiczne, w tym m.in. niebezpieczne. Prowadzone przez Dachser dostawy odbywają się pod okiem ok. 200 doradców DGSA z międzynarodowym certyfikatem ADR, którzy dbają o prawidłowy przebieg transportu. Dzięki temu mamy pewność, że towar zostanie bezpiecznie dostarczony do odbiorcy – opowiada o standardach Dachser Chem-Logistics Ewelina Staszewska-Kobiela.

Do innych zmian w umowie ADR należy także rozwiązanie wcześniej występującego w branży chemicznej problemu z tzw. klasyfikacją „UN 3363”, czyli tego, co do tej pory było wyłączone z ADR z uwagi na brak odpowiedniego przepisu szczególnego. Nowy dokument przypisuje temu numerowi przedmioty zawierające towary niebezpieczne w ilościach nieprzekraczających określonych limitów (tzw. LQ).

Istotne jest także pojawienie się nowej klasyfikacji mieszanin w klasie 8, która przełoży się na brak konieczności przeprowadzania przez firmy chemiczne czy kosmetyczne prób doświadczalnych tych substancji na zwierzętach. Znając właściwości składników danej mieszaniny czy roztworu oraz w oparciu o metody liczenia wynikające z ich klasyfikacji będzie można z łatwością stwierdzić, czy dalej mieszczą się one we wspomnianej klasie. Wśród pozostałych modyfikacji konwencji znalazło się m.in. dodanie nowych pozycji w taryfikatorze i w wykazie towarów ADR. Ponadto uporządkowano też kwestie związane z oznakowaniem - m.in. wprowadzono opis nalepek ostrzegawczych w formie tabeli, oznaczenie kodów cystern z tzw. „plusikiem” czy nowe nazewnictwo w językach obcych – dla przykładu słowo „risk” z języka angielskiego ma być odtąd zastąpione określeniem „hazard”.  

(źr. Dachser)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Polska z nagrodą ONZ
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
IVECO powołało nowego prezesa marki
PEKAES uruchomił terminal w Opolu
DHL wdraża nowy system zapewniający pełną przejrzystość łańcucha dostaw
Rohlig Suus Logistics otwiera nowy oddział w Kielcach
Polak wicemistrzem OPTIFUEL CHALLENGE 2019!
Agility zainwestowało 18 mln USD w technologie ekologiczne dla łańcuchów dostaw
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC