Konto pracodawcy


Transporeon zbadał największe bolączki kierowników logistyki

Tłok przy rampach, problemy ze znalezieniem najlepszych przewoźników, długotrwałe negocjacje warunków współpracy oraz czasochłonna korespondencja – to obecnie największe bolączki kierowników działów logistyki -  tak wynika z badania Wyzwania logistyki 2019 – Efektywniejsza współpraca z przewoźnikami, przeprowadzonego przez Transporeon Group i ICAN Research. Pomóc mogą inteligentne systemy do zarządzania transportem, które pozwalają zoptymalizować procesy w całym łańcuchu dostaw. Posiada je już ponad połowa ankietowanych firm, a prawie co piąta zadeklarowała, że planuje je wdrożyć.

Na polskim rynku transportu drogowego utrzymuje się silna pozycja przewoźników, co skłania załadowców do podejmowania działań mających na celu optymalizację kosztów transportu – takie plany ma aż 79 proc. firm badanych przez Transporeon Group i ICAN Research. 44 proc. chce zweryfikować dotychczasową współpracę z przewoźnikami, 42 proc. postawić na automatyzację działu logistycznego, a 12 proc. negocjować stawki za transport. Dla wielu przedsiębiorców współpraca z przewoźnikami stanowi kluczowe wyzwanie. Co piąty badany przyznaje, że poszukiwanie odpowiednich firm transportowych zajmuje zbyt dużo czasu. Pracownicy działów logistyki podejmują 2-3 próby kontaktu z przewoźnikami (53 proc.) lub ponad 4 (24 proc. odpowiedzi) zanim znajdą najlepsze rozwiązanie. Największy odsetek badanych (36 proc.) zadeklarował, że taki proces trwa nawet dobę. Prawie co trzeci respondent przeznacza na to do 4 godzin, a tylko 23 proc. jest w stanie zrealizować zadanie w ciągu godziny.

Długotrwałe negocjacje
Trudne i długotrwałe negocjacje warunków współpracy to kolejna bolączka logistyków – 11 proc. badanych uważa je za największe wyzwanie, a ponad 1/3 przyznaje, że stanowią one dla nich poważny problem. Okazuje się również, że 3/4 firm nie wypracowało sobie dobrych warunków współpracy z przewoźnikami. Co więcej, 37 proc. ma zastrzeżenia do jakości ich usług, a 22 proc. respondentów narzeka na brak przejrzystości w zakresie ustalania stawek za przewozy.

Czasochłonna komunikacja
Kolejnym wyzwaniem dla załadowców jest komunikowanie się z przewoźnikami, które według co 10. ankietowanego zajmuje zbyt dużo czasu. Z przeprowadzonych rozmów wynika, że ponad połowa (52 proc.) przedsiębiorstw monitoruje przewozy bezpośrednio poprzez kontakt z firmą transportową, a tylko mniej niż co trzecia firma (29 proc.) korzysta w tym celu z modułów logistycznych.

Wąskie gardło
Według badania Transporeon Group i ICAN Research, największą bolączkę dla załadowców stanowią jednak zatłoczone strefy rozładunkowo-załadunkowe w magazynach – wskazała tak ponad 1/3 respondentów. Głównym wyzwaniem jest dla nich efektywne planowanie zasobów ludzkich potrzebnych do pracy przy rampie. To także problem dla przewoźników, którzy niejednokrotnie narzekają na długi czas oczekiwania przy magazynach, wydłużający pauzy kierowców oraz opóźniający wyładunek czy załadunek kolejnych pojazdów.

Co jest sprzymierzeńcem logistyków?
Z pomocą załadowcom, a także firmom transportowym przychodzą nowoczesne technologie. Ankietowani przez Transporeon Group i ICAN Research przedsiębiorcy jako główne korzyści ich implementacji wskazują: oszczędność czasu przeznaczonego na komunikację z przewoźnikiem (51 proc.), lepszą organizację pracy działów logistyki (23 proc.), zwiększenie przejrzystości w oferowanych stawkach (17 proc.) oraz łatwiejsze analizowanie danych i raportowanie (7 proc.). Inteligentne systemy IT pomagają optymalizować pracę w całym łańcuchu dostaw, począwszy od poszukiwania przewoźników, poprzez realizację zlecenia, aż po raportowanie efektywności współpracy.

Badanie Wyzwania logistyki 2019 – Efektywniejsza współpraca z przewoźnikami pokazuje, że przedsiębiorstwa wdrażające nowoczesne systemy logistyczne lepiej radzą sobie ze znalezieniem firmy transportowej oferującej wysokiej jakości usługi za przystępną cenę. Takie rozwiązania ułatwiają także proces negocjowania stawek i warunków współpracy z przewoźnikami, który według 11 proc. ankietowanych jest zbyt skomplikowany i długotrwały. Ponadto, 38 proc. respondentów uważa, że posiadanie systemu IT do zarządzania zleceniami transportowymi może być źródłem dodatkowych argumentów w negocjacjach. Kolejną zaletą nowoczesnych systemów IT jest możliwość monitorowania transportu w czasie rzeczywistym i reagowania na bieżąco na nieprzewidziane zdarzenia mogące spowodować opóźnienia w realizacji zlecenia. Zdigitalizowany proces korespondencji pomiędzy załadowcą, kierowcą, przewoźnikiem i finalnym odbiorcą towaru umożliwia też znaczną oszczędność czasu dla każdej strony. Technologia coraz lepiej radzi sobie także z tłokiem przy rampach, umożliwiając efektywne zarządzanie oknami czasowymi. Dodatkową korzyścią z cyfryzacji łańcucha dostaw dla całej branży jest redukcja pustych kilometrów, ponieważ systemy IT pomagają efektywniej planować przewozy dopasowując je do potrzeb załadowców w czasie rzeczywistym.

Raport Wyzwania logistyki 2019 – Efektywniejsza współpraca z przewoźnikami powstał na podstawie badania przeprowadzonego w marcu 2019 roku przez Transporeon Group i ICAN Research wśród 203 dyrektorów i kierowników działów logistyki oraz obsługi klienta. Respondenci reprezentowali głównie duże przedsiębiorstwa działające na terenie Polski, zatrudniające powyżej 250 pracowników (75%), co czwarty pracował w mniejszych organizacjach (50-249 pracowników).

Raport dostępny pod linkiem: http://bit.ly/2UcJE7o

(źr. Transporeon)

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
Ubezpieczenie cargo – co powinieneś wiedzieć?
Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
Bezpieczna podróż naszych dzieci w wakacje – jak o to zadbać?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Pakiet mobilności – jeszcze nie wszystko stracone
Ponad 530 mld euro wydaje się w UE na zlecenia transportu towarów
Sezon urlopowy - trudny czas dla kierowców ciężarówek
Tureckie sklepy powalczą o polskich klientów - debiutują zagraniczne platformy handlowe
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DB Schenker w Polsce otwiera nowy magazyn dla Nissens Automotive
Myto w Niemczech – pojazdy na gaz zwolnione z opłat!
Dachser prowadzi badania nad możliwościami wykorzystania sztucznej inteligencji
Już wkrótce Czechy zmienią system myta
Padł historyczny rekord w przeładunkach Portu Gdańsk
Akademia Logistyki DHL zgromadziła rekordową liczbę uczestników
15 lat Kolei Mazowieckich
Kuehne + Nagel przejmuje kolejne spółki i rozszerza wachlarz usług
Od magazyniera po managera - ID Logistics prowadzi wielką rekrutację 800 osób na r ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC