W 2012 roku ubezpieczyciele zamierzają koncentrować się bardziej na kontroli odszkodowań i poprawie satysfakcji klientów. Kontrola odszkodowań będzie przejawiała się głównie przez diagnozę poziomu nadmiernych wypłat (wycieków – „leakage”) oraz wprowadzenie optymalnego kosztowo systemu jego kontroli. Przeciwdziałanie wyłudzeniom w odszkodowaniach to jedno z kluczowych wyzwań stojących przed ubezpieczycielami. - wynika z badania Deloitte.
Ubezpieczyciele zamierzają bardziej przyjrzeć się wypłatom odszkodowań komunikacyjnych. Oprócz aktywnych działań na rzecz redukcji wysokości odszkodowań, ubezpieczyciele dążyć będą do podniesienia satysfakcji klientów, w konsekwencji zwiększenia ich lojalności oraz prawdopodobieństwa podjęcia decyzji o odnowieniu ubezpieczenia.
Presja kosztowa
To co wpływa najbardziej na takie działania ubezpieczycieli to presja kosztowa. Najbardziej obawiają się nowych zagrożeń tj. ryzyko inflacji szkód (przede wszystkim szkód osobowych), rosnąca presja klientów i relatywnie nowych podmiotów na rynku, jakimi są kancelarie odszkodowawcze oraz odczuwalne zjawisko przestępczości ubezpieczeniowej.
Kontrola odszkodowań
Jak wynika z raportu Deloitte, podstawowe wyzwania, z którymi zmierzyć się będą musiały działy likwidacji szkód to przede wszystkim kontrola odszkodowań mierzona wskaźnikiem szkodowości oraz wysokością średniej szkody. Kontrola odszkodowań będzie przejawiała się głównie przez diagnozę poziomu nadmiernych wypłat oraz wprowadzenie optymalnego kosztowo systemu jego kontroli. Przeciwdziałanie wyłudzeniom w odszkodowaniach to jedno z kluczowych wyzwań stojących przed ubezpieczycielami. Poradzenie sobie z tym problemem będzie wymagało większej współpracy pomiędzy zakładami ubezpieczeń. Skala zjawiska przestępczości ubezpieczeniowej jest duża i ciągle się zwiększa. Aktywne przeciwdziałanie wyłudzeniom będzie wymagało od ubezpieczycieli podjęcia złożonych działań w obszarze procesów, systemów oraz rozwiniętej analityki i narzędzi. Wzrost efektywności działań ubezpieczycieli będzie też w dużej mierze uzależniony od efektywnej współpracy rynku w tym zakresie.
Więcej wypłat w szkodach osobowych
Na polskim rynku ubezpieczeń również widać fluktuację wzrostów, jednak rynek cały czas się rozwija. Koniunktura na rynku ubezpieczeń jest silnie powiązana z ogólną sytuacja makroekonomiczną w kraju. Ponadto rentowność wybranych segmentów rynku (np. OC komunikacyjne) jest niska. Presja kosztowa wywierana na ubezpieczycieli sprawia, że rynek jeszcze bardziej będzie koncentrował się na aspektach kosztowych oraz na obszarze likwidacji.
Priorytetowym zjawiskiem na rynku polskim w najbliższych latach będzie wzrost wypłat w szkodach osobowych. Udział szkód osobowych z ubezpieczeń OC w Polsce znajduje się wciąż na niskim poziomie w porównaniu z krajami Europy Zachodniej oraz Stanami Zjednoczonymi. Na tych rynkach dynamiczny wzrost wypłat w szkodach osobowych w ciągu ostatniej dekady
istotnie wpłynął na ekonomikę zakładów ubezpieczeń i sprawił, że zaczęły one aktywnie przeciwdziałać temu zjawisku. Badanie Deloitte wskazuje, że w Polsce problem szkód osobowych postrzegany jest, jako najważniejsze wyzwanie, z którym w najbliższych latach mierzyć się będą musieli ubezpieczyciele. Istotne znaczenie będą miały rosnąca świadomość ubezpieczeniowa i presja jakościowa ze strony klientów oraz kancelarii odszkodowawczych.
Doświadczenia krajów zachodnich, a przede wszystkim Wielkiej Brytanii pokazują, że zjawiska te najprawdopodobniej i w Polsce będą w znacznym stopniu przyczyniać się do inflacji szkód a przede wszystkim szkód osobowych. Istotnym elementem wskazanym przez zakłady ubezpieczeń będą też zmiany technologiczne. Presja kosztowa będzie wymagać od ubezpieczycieli jeszcze efektywniejszego działania oraz dostępu do aktualnych i pełnych danych. Strategiczną odpowiedzią na zjawiska rynkowe, deklarowaną przez ubezpieczycieli ma być poprawa efektywności procesów, segmentacji klientów oraz komunikacji z nimi, większa koncentracja na łańcuchu dostaw oraz podjęcie aktywnych działań celem przeciwdziałania wyłudzeniom.
Badanie przeprowadzono w październiku i listopadzie 2011, Deloitte poprosił wyższą kadrę menedżerską, odpowiedzialną za likwidację szkód w czołowych zakładach ubezpieczeń w Polsce o wypełnienie ankiety internetowej. W ramach ankiety zadano 24 pytania pogrupowane w pięć obszarów tematycznych. Respondenci reprezentują 71proc. rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, mierzonego według składki przypisanej brutto po pierwszym półroczu 2011.
(źr. Deloitte)
Pełny raport dostępny jest na stronie: http://www.deloitte.com/view/pl_PL/pl/branze/farmaceutyki/99f3ee84a7654310VgnVCM1000001a56f00aRCRD.htm)