Dodaj ogłoszenie o pracy


JF Hillebrand o potrzebach i wyzwaniach rynku beverages

Grupa JF Hillebrand, światowy operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze rynku alkoholi i napojów, kilka razy w roku wnikliwie analizuje zmieniające się potrzeby i wyzwania tej branży, aby dostosować łańcuchy dostaw do potrzeb klientów. Polski oddział JF Hillebrand przygląda się bacznie rozwojowi rynku krajowego oraz europejskiego. Największe zmiany obserwuje w obsłudze logistycznej drogich alkoholi, zarówno mocnych trunków jak i win, dostarczanych do / z odległych miejsc świata.

Według raportu Euromonitor International 2018 sprzedaż alkoholi mocnych w Polsce w roku 2017 wzrosła o 1  proc., osiągając wolumen 361 mln litrów. Prognozy wskazują utrzymanie tego poziomu wzrostu aż do roku 2022. Natomiast raport zwraca uwagę na zmiany preferencji zakupowych poszczególnych produktów. Cena nie jest już najważniejszym czynnikiem, który wpływa na wybór asortymentu. W grupie mocnych trunków, coraz więcej Polaków dokonuje zakupu tych droższych np. whisky, a część z nich kupuje ten alkohol w ramach inwestycji, co wpływa na organizację i logistykę jego dostaw.
- Coraz częściej organizujemy, zindywidualizowane transporty unikatowych gatunków whisky z Japonii lub Tajwanu (transportem lotniczym, w specjalnych opakowaniach, w systemie door-to-door, z weryfikacją dokumentów). Co ciekawe ta tendencja wzrostowa sprzedaży mocnych alkoholi spowodowała też zmiany na polskim rynku produkcyjnym. Jeden z browarów w naszym kraju wyprodukował pierwszą w 100 proc. polską whisky. Na początku tylko 2 tys. butelek. Jednakże może być to impulsem dla innych, który spowoduje wzrost produkcji, a co za tym idzie, eksport polskiej whisky do różnych krajów, mimo że potrzeba trochę czasu, by zyskała ona popularność i wyrobiła swoją markę na świecie – mówi Ellina Lolis, country manager, JF Hillebrand Poland.

Usługi zindywidualizowane - Wine Tourism
Podobną sytuację można zaobserwować w sprzedaży wina, która według wyliczeń  Euromonitor International 2018 wzrosła w Polsce o 3 proc. i wyniosła 250 mln litrów w 2017 roku, a prognozy do 2022 roku wskazują, że liczba ta osiągnie poziom 293 mln litrów. Tak, jak w przypadku whisky, tak samo na rynku wina, coraz wyższy poziom życia Polaków spowodował zjawisko „premiumisation”, co oznacza, iż konsumenci chętnie zapłacą więcej, ale za lepszą jakość. Rynek koneserów wina stale więc rośnie i obejmuje różne zakątki świata, a wynika to również z tego, że coraz więcej Polaków podróżuje niejednokrotnie w celach degustacji i zakupu ciekawych, nowych win. Po tym, jak zapasy się kończą konsumenci chcą je zakupić, ale już na miejscu, co wpływa również na rozwój kierunków transportowych i usług logistycznych, często „szytych na miarę”. Chile, Argentyna, RPA, Nowa Zelandia, USA, to tylko niektóre kraje, gdzie JF Hillebrand ma swoje biura, dzięki czemu pomaga, zarówno koneserom jak i odbiorcom hurtowym, sprowadzać ulubione produkty.
- W swoim portfolio mamy nietypową usługę tzw. Wine Tourism. Jeśli indywidualni klienci po podróży i degustacji wina chcą zakupić skrzynkę czy więcej wina, które przypadło im do gustu, zorganizujemy dostawę takiej przesyłki door-to-door – wyjaśnia Ellina Lolis z JF Hillebrand. - Dopasowując usługi do potrzeb klientów, uważnie analizujemy zainteresowania określonymi gatunkami wina w danym czasie. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w obsłudze globalnego rynku alkoholi, posiadamy wszelkie narzędzia do realizacji wysokiej jakości usług logistycznych i transportowych, nawet tych najbardziej zindywidualizowanych. Szybko też potrafimy reagować na zmieniające się wymogi i preferencje klientów – podkreśla Ellina Lolis.
Na przykład sprzedaż wina musującego wzrosła z 16,1 mln litrów w 2012 r. do 20,9 mln litrów w 2017 r., a najbardziej popularnym gatunkiem wina odnotowującym największy wzrost sprzedaży w Polsce jest prosecco, co skłoniło JF Hillebrand do stworzenia specjalnej linii transportowej obsługującej dostawy z Włoch.

Zmiana preferencji na rynku piwa
W przypadku rynku piwa, sytuacja kształtuje się nieco inaczej. Sprzedaż piwa według wyliczeń  Euromonitor International 2018 odnotowała w Polsce spadek o 2 proc. w 2017 r. Uwagę zwraca zaś wzrost sprzedaży piwa bezalkoholowego - aż o 62 proc. Chcąc zrekompensować straty w części alkoholowej, browary rozwijają eksport, który w 2017 wyniósł 330 mln litrów i to w różne części świata tj. do krajów Ameryki Południowej (np. JF Hillebrand organizuje wysyłki polskiego piwa do Kolumbii). Eksport rośnie też w zakresie komponentów do produkcji piwa. – Wychodząc naprzeciw zamianom i wymogom tego rynku, poszerzyliśmy ostatnio naszą ofertę o transport słodu jęczmiennego, który wozimy np. do Lagos w Nigerii i stale rozwijamy kierunki eksportu tego typu produktów – mówi Ellina Lolis z JF Hillebrand Poland.

Zmiany na rynku alkoholi i napojów w Polsce, czy w Europie uzależnione są od preferencji klientów, a ci podążają za modą, trendami i co ważne, niektórzy traktują to jako inwestycję albo hobby. To z kolei wymaga specjalnej opieki logistycznej, bo również od właściwego zabezpieczenia operacji transportowych zależy na ile sprzedaż różnego rodzaju trunków będzie rozwijać się bardziej lub mniej dynamicznie.
- Podczas transportu z odległych zakątków świata musimy zwracać szczególną uwagę nie tylko na całkowity koszt dostawy, ale też na jakość operacji w łańcuchu dostaw. Podobnie jak przy towarach spożywczych, tak samo przy transporcie wina trzeba spełnić określone warunki, np. zadbać o właściwą temperaturę, której wahania mogą wpłynąć na pogorszenie jakości wina. Tutaj korzystamy z własnych rozwiązań technicznych tj. Vinliner – izolatora termicznego nakładanego na kontenery i przesyłki drobnicowe. Dlatego warto korzystać z pomocy profesjonalnego serwisu, jaki może zapewnić tylko wyspecjalizowany operator logistyczny – podsumowuje Ellina Lolis, country manager, JF Hillebrand.

(źr. Hillebrand)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.